Nekromanti 5T6 + Eon IV = Sant

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det finns en intervju om Eon IV på bloggen 5T6 som ni kan kolla in för senaste nytt samt lite lösa tankar.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Eon IV låter som det kanske skulle kunna få mig intresserad av Eon igen. Hoppas det skalas ner och förenklas tillräckligt.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Bra intervju, ser fram emot 4:an och minst lika mycket mot alla moduler jag hoppas dimper ner efter den då jag börjar få intrycket att modulerna hålls inne tills 4:an är klar för att vara kompatibla.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Enklare men med fler valmöjligheter?

Umm, åtminstone relaterat till strid har jag ju aldrig upplevt Eon som begränsat på val, snarare tvärtom. Hur blir fler valmöjligheter enklare?

/ Välsmord buttersmurf
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Phelan said:
Umm, åtminstone relaterat till strid har jag ju aldrig upplevt Eon som begränsat på val, snarare tvärtom. Hur blir fler valmöjligheter enklare?
Man upplever rimligen då att antalet val inte är det som gör spelet krångligt, utan att det finns en massa onödigt krångel som inte har med mängden val att göra - som man vill skära bort.

Klassiskt exempel på att skära bort onödigt krångel utan att ta bort val är att slå ihop tärningsslag, till exempel. Om vi säger att vi har ett system som har separata slag för färdighet och skada, till exempel. Och så gör man om så att de sköts med ett enda slag. Inga val går förlorade; det enda man förlorar är onödig matte.

Eller som införandet av Pendragonslag i BRP: Man blir av med den förplåtade motståndstabellen, men man kan fortfarande göra samma saker.

Så: det går alldeles ypperligt att tillföra eller bibehålla mängd val samtidigt som man förenklar. I de allra flesta system, så jag föreställer mig att det stämmer i Eon också.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Vi jobbar hårt på att Eon IV skall finnas i handeln julen 2011 och i värsta fall till GothCon 2012. Jag lovar att hålla Neobloggen www.neobloggen.blogspot.com uppdaterade om detta.
Ooh, det hade ju varit fantastiskt om det kom i år till och med. Oväntat (för mig) men fantastiskt kul om man kan lägga vantarna på det lagom till jul.
"Heja, heja, heja!" säger jag. "Kämpa på!"
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Krank said:
Klassiskt exempel på att skära bort onödigt krångel utan att ta bort val är att slå ihop tärningsslag, till exempel. Om vi säger att vi har ett system som har separata slag för färdighet och skada, till exempel. Och så gör man om så att de sköts med ett enda slag. Inga val går förlorade; det enda man förlorar är onödig matte.
I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel. Skadan kommer dock fortfarande slås separat. När vi testat detta känns det mycket bra, Eon IV kommer alltså bli kanon.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
avatarex said:
I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel. Skadan kommer dock fortfarande slås separat. När vi testat detta känns det mycket bra, Eon IV kommer alltså bli kanon.
Ja, det där med skadan var ju bara ett exempel, så att säga.

Jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer att tycka att Eon 4 är bättre än Eon 3; å andra sidan kommer jag nog fortfarande att tycka att systemet är alldeles för krångligt... Men jag tillhör å andra sidan inte målgruppen överhuvudtaget.

Finns fortfarande en chans att jag köper det, bara för att uppmuntra allmän förenkling =)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
I Eon IV slås färdighetsslag och initiativ ihop, för att ta ett exempel.
Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.

/Poseur
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
poseur said:
Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest. Däremot har jag varit nöjd och glad med de förändringar och påhitt som vi gjort, så bra kommer det att bli.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest.
Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.

Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.

Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Ytterligare tillval och egenskaper på vapen som gör saker enklare/svårare.


/Poseur
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
avatarex said:
poseur said:
Finns det möjlighet att utveckla detta? Det lät mycket intressant faktiskt.
Min stora fråga blir då, hur blir det med stridsvana som tidigare har mycket effektivt sållat fjompiga duellanter från ärrade legosoldater.
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest. Däremot har jag varit nöjd och glad med de förändringar och påhitt som vi gjort, så bra kommer det att bli.
Det låter skitbra. Genomtänkt.

/Han som också tyckt att stridsvana har varit onödig
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Eons system har egentligen alltid varit det samma, men har förbättrats i tidigare versioner, som nämns i intervjun finns det väl ingen eller nästan ingen som föredrar Eon II framför Eon III. Med med Eon IV är jag dock inte säker på att man kommer uppnå detta. Systemet är nu förändrat inte enbart förbättrat. Det är dock ingen nackdel, gamla rävar som gillar systemet som det är kommer säkerligen behålla sina böcker och spela vidare. Medan andra som tidigare upplevt Eon som svårt och krångligt kanske inspireras att köpa fyran, vilket naturligtvis gynnar alla oss som gillar spelet.

Jag ser naturligtvis fram emot fyran, men kanske blir detta brytningen där vi förtydligar vilken version av Eon vi lirar. -Tjena jag heter Otto och lirar Eon... fyran.

(Synd att Eon III aldrig kom i hårdpärm eller annan mer påkostad utgåva.)
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Poseur said:
Vinner försvararen motståndsslaget med bred marginal blir denne anfallare. Stridsvana är borttaget, har inte saknat det under ett enda speltest.
Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.

Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.

Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Ytterligare tillval och egenskaper på vapen som gör saker enklare/svårare.


/Poseur
Word!

Behåll stridsvana!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vilket alltså betyder att man längre inte kan spela en person som är skicklig på att slåss men helt suger på "äkta" strider. Personligen tycker jag verkligen att stridsvanan bör finnas kvar på ett sätt eller annat då stridsvana har fungerat som måttstock på hur luttrad och erfaren en karaktär är i livshotande strider.
Stridsvana är något som alltid har gått utanför resten av systemet. En skum extrafärdighet som på något sätt handlar om erfarenhet i strid. Det handlar om att vara luttrad och van vid stress och press i en stridsituation och fatta rationella beslut vilket numer kopplas till Avtrubbning i reglerna för Mentalt Trauma.

Så skillnaden mellan att ha erfarenhet från strider och att ha lärt sig att slåss på en akademi försvinner.
Den simulationistiska regeln för hur akademitränade men skickliga krigare vs erfarna och skickliga krigare försvinner förutom de tidigare nämnda reglerna för Avtrubbning och Mentalt Trauma. Inte under något av speltesten med allt ifrån nybörjare till luttrade eoniter har någon ens kommenterat att stridsvana är borta. Förutom de som menar på att det blivit "roligare" att ha rollpersoner av andra yrken än krigare och vapenmästare om det blir strid eftersom man inte automatiskt blir helt värdelöst och bara är försvarare.

Och vidare så: hur ska en person med sämre FV ha en chans ens att bli anfallare då i strid om han förlorat det första vinit-slaget?
Det har faktiskt inte varit några problem i speltesten. Det är likadant som att fråga hur en person med sämre FV och utan Stridsvana skall kunna bli anfallare i strid i gamla Eon. Där hade ju krigare höga FV i vapenfärdigheter och högt Vinit. Sedan har du ju taktiska val att göra som anfallare och försvarare som påverkar både dina försvarstärningar och initiativ. Med ett motanfall kan du exempelvis tvinga till dig initiativet. Blir du inte allvarligt skadad under rundan du gör motanfallet så tar du det automatiskt. Men det är självklart ett vågspel då du blir sämre på att försvara dig.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eons system har egentligen alltid varit det samma, men har förbättrats i tidigare versioner, som nämns i intervjun finns det väl ingen eller nästan ingen som föredrar Eon II framför Eon III. Med med Eon IV är jag dock inte säker på att man kommer uppnå detta. Systemet är nu förändrat inte enbart förbättrat. Det är dock ingen nackdel, gamla rävar som gillar systemet som det är kommer säkerligen behålla sina böcker och spela vidare. Medan andra som tidigare upplevt Eon som svårt och krångligt kanske inspireras att köpa fyran, vilket naturligtvis gynnar alla oss som gillar spelet.
Sant... det kommer säkerligen finnas en handfull personer som gillar gamla Eon. Men det är trots allt ett system som är från 1996 och sannerligen är ett barn av sin tid och ytterst fokuserat på just strid. Tanken med fyran är ju att det skall vara ett system som öppnar upp (och ger regelstöd) får många andra typer av spel. Men den som lever får se.
Sedan är ju som sagt själva filosofin att de gamla böckerna skall gå att använda med endast minimala modifikationer vilket mest handlar om att räkna om ett färdighetsvärde till en tärningskombination. Alla taktiska val, övertag och liknande, går att ta från Eon IV rakt av.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tackar för ett förtydligande och då känner jag mig genast lite lugnare.
 
Top