Eta Cassiopea
Veteran
6. Live rollspel - Det sista stadiet... här tror man nästan på det själv!
5. Mycket Avancerat rollspel - Spelarna är på gränsen till att klä ut sig. Yrken som Grisodlare, snickare och hygientekniker är väldigt intressanta och populära. Soldat och legoknekt är trist och oavancerat... Rollpersonerna kan rollspela en vistelse på en cafeteria under en hel kväll eller flera...
4. Avancerat rollspel - Realism eller väldigt realistiska förklaringar krävs. Fortfarande kul att spela krigare... men undvik helst strid. Regelsystemet tar överhanden. Extra regler för "Vindpustar och projektilvapen" används... Mycket rollspelande och karaktärsspel. För att få en intressant personlighet ska man helst ha fått "Fågelskådare" som resultat på "Händelsetabellen", eller så ska man vara döende i HIV...
----------------------------Den magiska gränsen------------------------------
3. Rollspelande a'la enkelt - Rollpersonerna är hjältar. Alla orealistiska regler behöver inte ha en förklaring. Systemet är fartfyllt och snabbspelat. Dock tröttnar spelarna när det har gått 1 timme på värdshuset.. de vill ut och banka orcher!!! Vem vill spela "Börsmäklare" eller "Lärd man"? (Tyst i lokalen). Bra äventyr och realismen som hör till rollspelet krävs. Äventyren ska väga mellan action och intrigspel. Äventyren ska ha en baktanke...
2. "Du sitter på värdshuset då du ser fyra stycken ROCK flyga in!!! De anfaller dig... vad gör du?" Strid och häpnadsväckande händelser. Monsterboken är tömd på en vecka. Man säger "Jag säger till bonden att..." utan att säga det som om man spelade sin person. Rollpersonen är mer siffror än karaktär. De får tag på stora raketgevär efter 5 minuters spelande. Spelaren är inte nöjd sålänge han inte har 17 eller 18 i sin grundegenskap. (3T6 systemet)...
1. Här rollspelar man inte. Enkelt simpelt spelande. Spelledaren flippar ut och bestyckar trollet med ett lasersvärd medan rollpersonerna har ett tvåhandsvärd i varje hand. Ammunitionen tar aldrig slut.. och antingen dör rollpersonerna hela tiden eller aldrig... Rollpersonerna upptäcker att några orcher har byggt Kanonerna på Navarone i sitt berg...
Detta är de 6 grader som jag ser rollspelsvärlden på. "Den magiska gränsen" är enligt mitt tycke den perfekta gränsen på hur ett rollspel ska vara. Enligt mitt tycke så svävar Neogames över den magiska gränsen mellan 4 och 5. Nya Mutant låg väl på 3 och nosade lite på 4... Drakar och Demoner ligger precis på den magiska gränsen... kanske därför att det är så poppis.. det passar/passade alla...
Varför ligger denna tråden på Rollspelsmakande... Jo jag ville bara informare om att gula sid... nä skämt åsido... Jag håller på att skriva ett rollspel... undrar då...
HUR SKA ETT ROLLSPEL VARA? Vilken av ovanstående grader ska ett rollspel ligga på? Visst är det olika beroende på vad det är för typer som ska spela det... men var ligger majoriteten...
...personligen är jag himla trött på alla "Hel-realistiska" superpackade system a'la Neotech och Eon... var blev de mer lättspelade rollspelen av... Jag tycker inte illa om Neogames produkter... men jag saknar Nya mutant och Drakar och Demoner... thats me... är jag ensam...?
Nä jag har ingen snitsig rad här...
5. Mycket Avancerat rollspel - Spelarna är på gränsen till att klä ut sig. Yrken som Grisodlare, snickare och hygientekniker är väldigt intressanta och populära. Soldat och legoknekt är trist och oavancerat... Rollpersonerna kan rollspela en vistelse på en cafeteria under en hel kväll eller flera...
4. Avancerat rollspel - Realism eller väldigt realistiska förklaringar krävs. Fortfarande kul att spela krigare... men undvik helst strid. Regelsystemet tar överhanden. Extra regler för "Vindpustar och projektilvapen" används... Mycket rollspelande och karaktärsspel. För att få en intressant personlighet ska man helst ha fått "Fågelskådare" som resultat på "Händelsetabellen", eller så ska man vara döende i HIV...
----------------------------Den magiska gränsen------------------------------
3. Rollspelande a'la enkelt - Rollpersonerna är hjältar. Alla orealistiska regler behöver inte ha en förklaring. Systemet är fartfyllt och snabbspelat. Dock tröttnar spelarna när det har gått 1 timme på värdshuset.. de vill ut och banka orcher!!! Vem vill spela "Börsmäklare" eller "Lärd man"? (Tyst i lokalen). Bra äventyr och realismen som hör till rollspelet krävs. Äventyren ska väga mellan action och intrigspel. Äventyren ska ha en baktanke...
2. "Du sitter på värdshuset då du ser fyra stycken ROCK flyga in!!! De anfaller dig... vad gör du?" Strid och häpnadsväckande händelser. Monsterboken är tömd på en vecka. Man säger "Jag säger till bonden att..." utan att säga det som om man spelade sin person. Rollpersonen är mer siffror än karaktär. De får tag på stora raketgevär efter 5 minuters spelande. Spelaren är inte nöjd sålänge han inte har 17 eller 18 i sin grundegenskap. (3T6 systemet)...
1. Här rollspelar man inte. Enkelt simpelt spelande. Spelledaren flippar ut och bestyckar trollet med ett lasersvärd medan rollpersonerna har ett tvåhandsvärd i varje hand. Ammunitionen tar aldrig slut.. och antingen dör rollpersonerna hela tiden eller aldrig... Rollpersonerna upptäcker att några orcher har byggt Kanonerna på Navarone i sitt berg...
Detta är de 6 grader som jag ser rollspelsvärlden på. "Den magiska gränsen" är enligt mitt tycke den perfekta gränsen på hur ett rollspel ska vara. Enligt mitt tycke så svävar Neogames över den magiska gränsen mellan 4 och 5. Nya Mutant låg väl på 3 och nosade lite på 4... Drakar och Demoner ligger precis på den magiska gränsen... kanske därför att det är så poppis.. det passar/passade alla...
Varför ligger denna tråden på Rollspelsmakande... Jo jag ville bara informare om att gula sid... nä skämt åsido... Jag håller på att skriva ett rollspel... undrar då...
HUR SKA ETT ROLLSPEL VARA? Vilken av ovanstående grader ska ett rollspel ligga på? Visst är det olika beroende på vad det är för typer som ska spela det... men var ligger majoriteten...
...personligen är jag himla trött på alla "Hel-realistiska" superpackade system a'la Neotech och Eon... var blev de mer lättspelade rollspelen av... Jag tycker inte illa om Neogames produkter... men jag saknar Nya mutant och Drakar och Demoner... thats me... är jag ensam...?
Nä jag har ingen snitsig rad här...