Re: Skådespeleri och Samförfattande
"Nja. Att bli sin rollperson är att identifiera sig med den, och det kan ske över hela skalan."
...fast det finns all möjlig sorts identifikation. Till och med en publik kan ju identifiera sig med en karaktär på film.
Men visst, manusförfattaren kan identifiera sig i rollpersonen, skådespelaren kan identifiera sig i rollpersonen, alla kan identifiera sig i rollpersonen och alla tycker det låter bra att säga "jag ÄR verkligen den där rollpersonen!" Men egentligen är det bara rollpersonen som är rollpersonen.
Som spelare är vi mycket; vi är skådespelare, vi är med och skriver manus till berättelsen, vi sitter i publiken och blir underhållna av (vår egen) historia, osv, och identifikationen med rollpersonen kan ske ur alla håll och kanter. Till och med reglerna är ju på något vis en opersonlig manusförfattare som har sitt matematiska sätt att identifiera sig med rollpersonen; genom dennes spelvärden.
Men om vi slutar använda uttrycket "vara rollpersonen" som ett färgstarkt sätt att beskriva vår identifikation med rollpersonen, och istället ser till uttrycket för vad det verkligen betyder, då ser vi att läget blir ett helt annorlunda.
En publik på bio kan aldrig "bli" en rollperson, och inte en manusförfattare eller en skådespelare heller. Rollpersonen hamnar någonstans emellan de båda sistnämnda. När det gäller film (där manusförfattaren och skådespelaren är två olika personer) så finns det ingen person som "är" rollpersonen, men det finns det faktiskt i rollspel. Eftersom skådespelaren och manusförfattaren är en och samma spelare så blir han också rollpersonen då och då.
Den känsla som författaren kommenderar åt rollpersonen som skådespelaren lever ut, den får också kännas på riktigt av själva spelaren.
---
Alla spelare "blir" sina rollpersoner på detta sätt, flera gånger under en spelsession. Det pendlar, som du säger. Jag tycker att spelledaren och reglernas uppgift är att se till att spelaren får bli sin rollperson så ofta som möjligt. Att inte bara bestämma vad rollpersonen skall göra, och inte bara leva ut rollpersonens ageranden, utan dessutom dela rollpersonens upplevelser.
Både en författare, en skådespelare och en publik kan identifiera sig med en rollpersons känslor, men upplevelserna är rollpersonens egna. Författaren blir inte rädd när rollpersonen blir rädd (han förutsåg ju vad som skulle hända), skådespelaren blir inte lurad när rollpersonen blir lurad (han vet ju om att han blir lurad) och publiken delar inte rollpersonens problemlösning (de får blott se resultatet av vad rollpersonen till slut hittar på). Men en spelare kan göra allt detta, en spelare kan få dela rollpersonens upplevelser och "bli" denne.
Jag säger inte att det är den finaste formen av rollspel, men det är nog den jag själv tycker är svårast att åstadkomma. Så om man kan skriva regler eller utveckla en spelledarteknik som underlättar detta fenomen, så tycker jag att man har gjort ett bra jobb.
/Rising