Lucka 2
I lucka 2 bjuder jag på rasen reemonker. Dessutom slänger jag in lite regelmoment som inte förklaras alls längst ner för att kittla regeltörstiga läsare och väcka frågor som "vaddå har man egenskaper?", "Vad är klasser?", "Sugig sysselsättning och måste man jobba??"
Rasen reemonk
Reemonker är röda apliknande varelser De är mellan 120 och 200 cm. Reemonker besitter en fantastisk intelligens då det gäller logiskt tänkande, ingenjörskonst och vetenskapliga experiment. De mötte separatisterna då den norra delen av Stjärnvärlden till sist slog sig till ro, och byggde tillsammans med separatisterna det nya riket Utkant. Deras inställning nonchalant mot Kaos. Få reemonker tror på Kaos och kaotika.
Om reemonker begåvats med en briljant intelligens så är det på bekostnad av dess empati. De är vresiga men hyser ödmjukhet för högintelligent liv. De är också ofta egensinniga eller asociala. De har hellre relation till ett intelligent husdjur än en annan humanoid.
Förutom sitt intellekt har de snabba reflexer och är smidiga. De arbetar gärna för högteknologiska och biologiska företag och tjänar oftast mycket bra med pengar. Reemonker är mer djur än människa i sitt utseende men attraheras av de humanoida raserna vilket inte är ömsesidigt. Det för med sig att reemonker sällan lever i relationer. Reemonkerna själva känner bitterhet över att vara förpassade till sin fysiska kropp och går ofta till platser där man kan köpa kärlek och betalar dyrt.
Reemonker är arbetsamma och ligger aldrig på latsidan. De återfinns i ledande positioner eller som hårt yrkesarbetande; ofta inom teknologin eller vetenskapen men även inom det militära där deras strategiska tänkande ger stora vinningar. Reemonker har en stor fördel i att de sällan tvångsrekryteras utan istället får förmåner för att leda arméer i de krig som råder i Solhem.
Reemonker jobbar utifrån ett mål och en vision och ger sig inte förrän de blivit klara. De blir lätt rastlösa om de inte får något att göra och helst vill de ha en utmaning i sitt jobb. De rör sig med värdighet och har en tyngd då de talar vilket gör att man får respekt för dem. Hela deras intelligenta väsen talar då de kommunicerar. En reemonk kan också få fruktansvärda utbrott. Tänk dig en liten reemonk som hoppar upp och ner och skriker outhärdligt och visar hela sitt fula grin eller en 2 meters apman som börjar sitt rytande långt ner i lungorna och mobiliserar en fruktansvärd kraft i sitt vrål.
Reemonkerna har sina hemvärldar vid Utkants rand där de först stötte på separatisterna. Planeterna är ljusa och väldigt präglade av natur där reemonker försiktigt sprängt in sina högteknologiska byggnader. am Nachterinn försöker köpa eller tillfångata reemonker för att bibehålla den teknologi som faller samman i Nyrike. Den tillvaron är en annorlunda verklighet för en reemonk.
Egenskaper: Beläst, Egen, Asocial, Liten, Snabbhet, Smidig, Vighet, Spänstig, Vresig, Surmulen, Okarismatisk, Envis
Klass: Alla
Sysselsättningar: Cybernetiktekniker, Hacker, Säkerhetstjänst, Teknolog och dataexpert, Ämbetsman/Byråkrat Arketyper: Byråkratisk och diplomatisk, Smidig med finess, Asocial och intelligent
Bakgrunder: Teknologen Betech al Hamoc, Fänrik Emdala Zo-tropia, Smugglaren Zoth Bona/Hans Bane
Mål: Vetenskap/Kunskap, Makt, Upptäckarlust