Lucka 18: Forma din framtid
I denna lucka presenterar jag en spelmekanik. I SC har du möjlighet att själv som spelare berätta för spelledaren att du vill föra in något i miljön:
SL: Ni befinner i en återvändsgränd och att klättra över berget ser riskfullt ut. Nu är det körigt för vakterna är er hack i häl-
Spelare 1: Jag ser en öppning 2 meter upp.
Spelaren beskriver nu något i scenen. SL tänker nu till. Det är ganska troligt att en sån öppning borde finnas. Spelaren försöker öppna för en annan möjlighet en SL tänkt. Det är kul för spelaren och öppnar för oväntade händelser som kan berika spelet. SL kan säga "Nej du ser inget" men reglerna uppmuntrar spelarinitativ.
Spelaren slå för om hon får igenom sin plan.
SL: Absolut, du får en svårighet på 2.
Spelaren slår nu för att se om han får igenom idéen. Det här är en del av en satsningsmekanik så beroende på hur han satsar i slaget så kommer utfallet på ett lyckat slag bli värdelöst, dåligt, okej, bra eller extremt.
Blir slaget värdelöst så säger SL: "Absolut, ni ser utgången men den är snarare 5 meter upp och jag skulle inte gått in där själv".
Blir slaget Dåligt säger SL: Jepp 2 meter upp ser ni en utgång men jag skulle ju inte rekommendera den.
SL för in olika obehagligheter i dessa två utfall som hon tycker passar dvs försvårar möjligheten men erbjuder den i alla fall.
Då det gäller de bra slagen ges snarare fördelar för rollpersonerna.
På så sätt kan spelarna få ett inflytande som de själva får bestämma över i form av tärningssatsningar utifrån deras egna Egenskaper.