Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Det HÄR är vad han tycker. Mer lärarledd undervisning ja, men inget du påstår.
Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Jo, det tror han visst. Jag håller mig till fakta. Björklund är en yrkesofficer som propagerat för disciplin i svensk skola sedan han kom in på den nationella politiska arenan.Arfert said:Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Björklund är verkligen en sån där "sunt förnuft trumfar forskning"-idiot...Mukwa said:Din länk visar för övrigt på ett kunskapsförakt hos Björklund och den visar just den poäng jag gjorde av att Björklund inte har läst en enda forskningsrapport. Att vara för katederundervisning är som att påstå att jorden är platt, nämligen.
Hittade inte debatten av SVT, men jag hittade det här och det sammanfattar debatten:Arfert said:Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Det HÄR är vad han tycker. Mer lärarledd undervisning ja, men inget du påstår.
...och "hamnade i slagsmål". Här behövs faktiskt ingen fanstolkning alls; däremot behöver man bortse från sammanhanget fullständigt för att kunna försvara Björklunds uttalande.Arfert said:Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.
Så bekvämt för dig. "De som inte gillar militären behöver jag inte ens bemöta"?Arfert said:Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha.Mukwa said:Jo, det tror han visst. Jag håller mig till fakta. Björklund är en yrkesofficer som propagerat för disciplin i svensk skola sedan han kom in på den nationella politiska arenan.Arfert said:Men det tror han ju inte. Håll tig till fakta, tack.Björklund tror att aga och militär disciplin är vägen till framgång i den svenska skolan
Björklund införde att lärare får rätt att beslagta elevers egendom - en rätt endast polis haft tidigare.
Han har även propagerat för skoluniform och menar att vuxna måste ges redskap för att ta tillbaka makten i skolan.
Björklund har också sagt att han inte tycker att det är fel att slå en elev med minst 6 knytnävsslag i ansiktet. Hittar inte klippet nu, men jag ska återkomma med den eftersom du uppenbarligen tvivlar.
Nej tack.Totte said:Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått.
OK, så du tycker att det är OK med 11 åringar som hoppas på bänkerna och skriver fula ord, spelar musik med sina mobiler och stör undervisningen, konstig inställning för att vara en lärare.krank said:Nej tack.Totte said:Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått.
//Krank, gymnasielärare.
Först lite kritik mot begrepp. Läraren i svensk skola har inte förlorat sin auktoritet, däremot har läraren förhoppningsvis blivit mindre auktoritär vilket är en god utveckling i mina ögon. Samtliga av de ting som jag såg förespråkas i ditt inlägg är sådant jag skulle vilja lägga hos den auktoritära läraren. En lärare med auktoritet ska i grunden inte behöva dessa metoder då eleverna självmant i förtroende till läraren valt denne som legitim ledare, därav skillnaden mellan den auktoritära läraren och läraren med auktoritet.Totte said:Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha. [...]
Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
Det är ju det de har. När föräldrar som kallas till skolan för att deras barn stör undervisningen direkt ringer de till ansvariga politiker och lokaltidningen för att försvara sitt barn och beskylla läraren för att "mobba deras barn" istället för att komma till klassrummet och ta reda på vad som verkligen hänt. Ja exempel ur verklighetens skola.Sven-Göran said:Först lite kritik mot begrepp. Läraren i svensk skola har inte förlorat sin auktoritet, däremot har läraren förhoppningsvis blivit mindre auktoritär vilket är en god utveckling i mina ögon.Totte said:Den största anledningen till Svenska elevers dåliga skolresultat är att vi devalverat lärarnas auktoritet till noll. Ta och titta på de länder som har bra skolresultat, och se sedan på vilka länder som har en stark i samhället befäst auktoritet hos läraryrket, så ser du att det råkar matcha. [...]
Ge mer auktoritet och makt till lärarkåren så eleverna får lär sig nått. Det finns redan fall där en lärare tagit tag i en elev som misshandlat en annan elev och själva blivit dömda för ringa misshandel då eleven fick blåmärken på armen då den avlägsnades från den elev den höll på att misshandla. En lärare som döms får sedan aldrig mer ett lärarjobb på grund av krav på tomt belastningsregisterutdrag.
Skolan handlar väl även om att de elever som vill lära sig skall få den möjligheten och inte behöva utstå konstant 90+ db vrål, skrik och musik så de inte kan uppfatta vad läraren säger. Hur bra är det när halva skoldagen, varje dag går åt att försöka få så pass mycket ordning i klassen att undervisning kan bedrivas? Jag pratar inte om enbart katederundervisning, men försök ha grupparbetet eller självstudier men en vandringsorkester i klassrummet.Sven-Göran said:Samtliga av de ting som jag såg förespråkas i ditt inlägg är sådant jag skulle vilja lägga hos den auktoritära läraren. En lärare med auktoritet ska i grunden inte behöva dessa metoder då eleverna självmant i förtroende till läraren valt denne som legitim ledare, därav skillnaden mellan den auktoritära läraren och läraren med auktoritet.
När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
Lägg inte ord i min mun, är du snäll.Totte said:OK, så du tycker att det är OK med 11-åringar som hoppas på bänkerna och skriver fula ord, spelar musik med sina mobiler och stör undervisningen, konstig inställning för att vara en lärare.
Det finns många anledningar till att många barn får diagnos idag.Totte said:Anledningen till att så många barn nu diagnosticeras med och blir taggade som så kallade "bokstavsbarn" är att den nya fria pedagogiken inte alls passar dessa barn.
En del av dem, ja. Och på de flesta ställen funkar det, eftersom de flesta lärare är kapabla nog att variera sitt sätt att arbeta och anpassa arbetssätt och struktur efter sin klass.Totte said:Dessa barn behöver strikta regler, ordning och diciplin, tydliga instruktioner.
"Googleskola"? Jag tror du överskattar graden av homogenitet och föränderlighet bland lärare och i skolan i stort. De flesta lärare jobbar mer eller mindre som de alltid gjort; och varierar grupparbeten där eleverna själva söker information med andra typer av undervisning.Totte said:Dagens "googleskola" fungerar för de självgående eleverna men inte alls för dessa barn.
+1Sven-Göran said:När det kommer till skolans uppdrag verkar du främst koncentrera dig på skolan som grundare av kunskaper och lydnad men helt glömma skolan som verksam för medborgerliga dygder, för att använda ett utdaterat begrepp. Här blir det således en fråga om vad vi ser som syfte med skolan. Är skolans huvudsakliga uppdrag att fostra till lydnad och kunskap eller att fostra till aktiva kritiska medborgare med goda förutsättning att i framtiden omvärdera och gå vidare i sitt lärande? För mig personligen är den sist nämnda skolan att preferera men det handlar om vad vi som samhälle bör värdera som gott.
Enskilda anekdoter är inte data. Det är naturligtvis helt stolligt att grunda åsikter om svenskt skolväsende enbart på ett fåtal anekdoter och några kv'llstidningsrubriker.Totte said:Det är ju det de har. När föräldrar som kallas till skolan för att deras barn stör undervisningen direkt ringer de till ansvariga politiker och lokaltidningen för att försvara sitt barn och beskylla läraren för att "mobba deras barn" istället för att komma till klassrummet och ta reda på vad som verkligen hänt. Ja exempel ur verklighetens skola.
Visa mig gärna statistik på hur vanligt det är med den nivån av störningsmoment.Totte said:Skolan handlar väl även om att de elever som vill lära sig skall få den möjligheten och inte behöva utstå konstant 90+ db vrål, skrik och musik så de inte kan uppfatta vad läraren säger. Hur bra är det när halva skoldagen, varje dag går åt att försöka få så pass mycket ordning i klassen att undervisning kan bedrivas? Jag pratar inte om enbart katederundervisning, men försök ha grupparbetet eller självstudier men en vandringsorkester i klassrummet.
Nä du. Så är det dessvärre inte. Det är ett väldigt skevt försvar. Jag ska gräva lite till så får du se debatten i dess helhet. Panelen (inklusive Björklund) får se inslaget där det konstateras att läraren har slagit eleven med 3-4 knytnävsslag i ansiktet. När Björklund får frågan vad hans kommentarer på det är eller dylikt så säger han helt ordagrant (det är ju för bövelen med i länken jag postade):Arfert said:Feltolkat av dig, det B sa var att det inte var fel att läraren bröt snöbollskriget, inte nåt annat.
Det är alltså inte bara att stoppa snöbollkriget som läraren har gjort rätt i, det är även de 3-4 knytnävsslagen i pojkens ansikte. Alltså - 3-4 knytnävsslag. För att det ens ska vara möjligt att ge någon 3-4 knytnävsslag som en rättsläkare kan identifiera så är det en jäkla kraft. När första landar måste eleven ha tagit något steg bakåt eller ramlat. Och då går Björklunds kompis in och nitar eleven två eller tre gånger till med lika stor kraft. Det här tycker vår utbildningsminister är okej att göra eftersom eleven "lyder inte vad lärarna säger". Hans tidigare yrke har helt klart färgat hans sätt att se på skola, elever, kunskap och barnaga. Inte ens de som är för barnaga skulle vara för det här. Det här är regelrätt misshandel. Jag tycker inte att det är okej att vi har en ubildningsminister som tar parti för förövarna och skuldbelägger offren i sådana här situationer. Jag tycker att det är illa att ens försöka bortförklara Björklunds agerande.Vår kära utbildningsminister said:"När läraren säger till 'Avbryt snöbollskriget' eller vad det nu var, och eleverna bara struntar i det, liksom fortsätter och lyder inte vad lärarna säger överhuvudtaget, och till sist går han in och försöker bryta och hamnar i slagsmål. Jag har svårt att se att läraren har gjort fel."
Nej. Jag vill att "B" ska sluta figurera i svensk politik och att hans efterträdare ska vara god, fatta goda beslut, törsta för kunskap, se till offret och inte förövaren i sådana här diskussioner och framförallt inte vara så lumpenskadad att hen inte ser skillnad på svensk skola och svensk militär. Elever är inte i skolan för att lyda. Elever ska inte stå raka i ryggen vid någon morgoninspektion. Elever ska ifrågasätta och tänka själv. Det får man inte lära sig i det militära, men det finns en plats där man får lära sig det här - och det är i skolan.Arfert said:Men vill man läsa Bibeln som fan, javisst. Du vill ju att B ska vara "ond".
Nej. Det finns inte två möjliga tolkningar. Björklund tycker att den misshandlade eleven får stå sitt kast och att läraren som misshandlade agerade helt enligt boken. 3-4 knytnävsslag är alltså helt okej om en elev inte lyder en lärare. Det här är vad Björklund de facto har sagt att han själv tycker. 3-4 knytnävsslag i ansiktet för att inte lyda lärarna är vad som krävs för att kuva elever. Du har för fan fått länken.Det finns två möjliga tolkningar:
1. B tyckte det var ok att bryta snöbollskriget.
2. B tycker det är OK med misshandel.
Ja, för du har "läst böcker" och jag har bara ogrundade åsikter om förstahandskällan i ämnet... Du använder en retorik just nu som gör att jag tvingas välja mellan DINA två uppspaltade alternativ, och om jag väljer det som du tror att jag ska välja så är det för att jag vill att det ska vara så. Du visar tydligt att du inte tar till dig fakta överhuvudtaget, Arfert. Länken finns där. Debatten går att få tag på, och när jag har fått tag på den ska jag skicka den till dig, för just nu är du helt oemottaglig inför andras åsikter och tvingas använda usla grejer som det här:Vilket är det mest troliga han menade?
Om du tror B, fråga dig varför du tyckte det var mest sannolikt. Svaret är nog "för att jag vill det".
Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.Arfert said:Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
...
Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
Vad anser du är "utbildas att skjuta ihjäl folk på effektivt sätt"? Anser du att endast soldater får lära sig detta, eller innefattar det även poliser och hobbyskytte? Om det endast gäller det soldater, hur mycket krävs det att man utbildas innan man kan kallas för "yrkesmördare"? Räcker det med prickskytte, eller måste dom lära sig att effektivt skjuta mot t.ex. huvud, bröstkorg, mage? Räknas FN-soldater, som tas ur tjänst om dom använder sitt vapen, in som "yrkesmördare"?Mukwa said:Oj. Jaha. Vad kallar man folk som tränas att skjuta ihjäl folk så effektivt som möjligt och samtidigt få lön för det då? Jag kallar det yrkesmördare. Och yrkesmördare är inte några jag vill släpa in i skolans värld, för den är väsensskild från att mörda disciplinerat utan hämningar.Arfert said:Yrkesmördare? Det ordvalet säger allt. Har man en sån grundinställning är fortsatt diskussion meningslös.
...
Och att kalla B yrkesmördare säger nog mest om avsändaren.
Jag är nämligen av den uppfattningen att elever klarar sig bättre om de inte misshandlas eller är rädda för att misshandlas av sina lärare. Jag vet att det är en känslig fråga och att det finns några som inte håller med mig i det påståendet. Kalla mig radikal i min pedagogik, det har ändå bara gått 56 år sedan aga förbjöds som undervisningsmetod, så mina idéer kan kännas nymodiga. Men jag står ändå för att jag helst ser att Sveriges utbildningsminister försöker motverka lärarnas misshandel av eleverna snarare än att hetsa till barnaga.