Mukwa said:Jag har inte släppt det för att det inte är en åsikt utan ett konstanterande utifrån Björklunds uttalande.!Paxen said:Ännu en gång så säger du att Björklund är för att man ska slå barn. Jag har redan redogjort för att vad jag tror, och då du inte ändrar uppfattning så kan vi alla lika gärna släppa det.
Så du har ett anekdotiskt exempel från en av fem skolor i din kommun. Har du någon anledning att tro att det ser ut motsvarande i resten av landet? Hur vet du att det t.ex inte är 1 på 10, eller 1 på 20, eller 1 på 1000 om man ser det i större perspektiv.Totte said:I vår kommun, 1 av 5, d.v.s 20 % av högstadieskolorna. Arbetade i ett projekt med samarbete skola-näringsliv som bl.a skulle öka elevernas intresse för att göra sin PRAO, där det visade sig att hälften av eleverna från den skolan sket i att gå till PRAO ifall arbetsdagen började före 09.00 eller slutade efter 14.00, och den resten brukade skolka ungefär 30% av sin PRAO.
Samma här, i min erfarenhet som lärare på högstadie och gymnasie.Cassius said:Jag ser inte heller några klasser med tre resurser. Tvärtom så ser jag som minst resurser på dom skolor med svårast problem.
Forskningen håller med dig. Föräldrarnas klasstillhörighet/utbildningsnivå är den enskilt viktigaste påverkansfaktorn för elevers betyg. Och den effekten minskar för närvarande inte...Kamrat 9356 said:De som verkar ha det svårast i skolan är eleverna från hem utan studieerfarenhet/läsning i ryggen. Oftast arbetarklass.
Jag har sett lärare slå elever. Vid mer än ett tillfälle. Jag har sett elever slå lärare. Vid mer än ett tillfälle. Vad har det här med saken att göra? Känner du någon som bara är förmögen att lösa konflikter med våld, eller vad är det fråga om? Jag och de flesta andra lärare har andra strategier än våld för att lösa konflikter. Moving on?Totte said:Du skulle prova att vara lärare i en skola där lärare attackeras t.ex i matsalen med bestick, huggs i armar och rygg med gafflar.
Eleven kan stängas av från skolan, men eftersom elever har rätt att gå i skolan så ska det finnas ett substitut. En elev kan inte stängas av från skolväsendet och innefattas fortfarande av skolplikten, men en skola kan stänga av en elev.Polisanmälan görs, men eftersom gärningshen är under 15 år händer ingenting, och eleven kan ej stängas av från skolan på grund av skolplikten.
Då skulle jag som pedagog ställa mig dessa frågor:Killen hånflinar åt dig och kallar dig H*ra eller hotar att skära dig när du går hem för dagen.
Det finns otroligt många orsaker till varför en elev kallar sin lärare hora och kastar bestick i matsalen...Varför? Enkelt, därför att det går att göra så utan att få straff.
Så här ser inte verkligheten ut. De skolor där eleverna får bra avgångsbetyg får mer pengar och de skolor som har problem får mindre. Det borde förstås vara precis tvärtom, men så är inte fallet.Som det ser ut på vissa skolor med 2-3 extraresurser per klass på bekostnad av de skolor med skötsamma elever
Det vet du inte. Det vet ingen. För det har ännu aldrig prövats. Där problemen är finns inte resurserna att ta itu med dem. Så ser det ut.Jag vet att rektorerna varnade för detta för tio år sedan, att politikerna trodde att bara man flyttar mer resurser till problemskolorna så löser allt sig, så fungerar det inte.
Det är inte bara vilka förslag han lägger fram i riksdagen som är viktigt. Hans retorik föder samtidigt ett klimat och en kultur där lärare, elever och föräldrar börjar anamma och rättfärdiga Björklunds värderingar och uttalanden. När Björklund säger att det borde vara förbjudet med burka och niqab i skolan så får muslimhatarna legitimitet att förtrycka muslimer i sann liberal anda (?!). De har ju skolministern bakom sig! "Skolministern tycker att du borde lämna slöjan hemma!" är svårt att argumentera emot, för det är inte sakfrågan slöjbäraren måste argumentera emot utan skolministerns ställning. På PRECIS samma sätt som Arfert försökte tvinga mig att argumentera mot presskårens beslut och kunskap tidigare i tråden. På samma sätt signalerar Björklund i det klippet jag länkade att det är helt okej att spöa skiten ur ett barn för att barnet säger emot dig. Eleverna kommer förstås inte polisanmäla eftersom läraren tycks ha legitimitet att slå sönder barns ansikten om de säger emot läraren. Och vips! så börjar vi få ett klassrumsklimat som liknar 1930-talet i Sverige. Kamratuppfostran pga för få lärare, för att skolan inte får fler resurser, utan lärarna ska få högre status istället. Jag skiter väl i status. Det är mer pengar lärarna behöver. Vill man höja lärarnas löner är det bara att ge dem mer pengar. Det är inte så svårt liksom. "Jag är hungrig" säger någon och den här regeringen svarar "Du kan få köpa en skattefinansierad kakelrenovering i badrummet"... Den går inte att äta - hur skattefinansierad den än är liksom...Stenhöna said:Fråga ett kan snabbt lösas, bara genom att fråga Björklund. Men jag tror vi alla vet att han kommer säga nej, och aldrig försöka införa ett sådant lagförslag. Och det är ju det som är viktigt, vilka propositioner de lägger fram i riksdagen.
Din slutkläm och beskrivning här är så alarmistiskt överdriven att den får mig att vilja rösta på fp igen trotts att jag vet att jag borde rösta vänster. Jösses.Mukwa said:Det är inte bara vilka förslag han lägger fram i riksdagen som är viktigt. Hans retorik föder samtidigt ett klimat och en kultur där lärare, elever och föräldrar börjar anamma och rättfärdiga Björklunds värderingar och uttalanden. När Björklund säger att det borde vara förbjudet med burka och niqab i skolan så får muslimhatarna legitimitet att förtrycka muslimer i sann liberal anda (?!). De har ju skolministern bakom sig! "Skolministern tycker att du borde lämna slöjan hemma!" är svårt att argumentera emot, för det är inte sakfrågan slöjbäraren måste argumentera emot utan skolministerns ställning. På PRECIS samma sätt som Arfert försökte tvinga mig att argumentera mot presskårens beslut och kunskap tidigare i tråden. På samma sätt signalerar Björklund i det klippet jag länkade att det är helt okej att spöa skiten ur ett barn för att barnet säger emot dig. Eleverna kommer förstås inte polisanmäla eftersom läraren tycks ha legitimitet att slå sönder barns ansikten om de säger emot läraren. Och vips! så börjar vi få ett klassrumsklimat som liknar 1930-talet i Sverige. Kamratuppfostran pga för få lärare, för att skolan inte får fler resurser, utan lärarna ska få högre status istället. Jag skiter väl i status. Det är mer pengar lärarna behöver. Vill man höja lärarnas löner är det bara att ge dem mer pengar. Det är inte så svårt liksom. "Jag är hungrig" säger någon och den här regeringen svarar "Du kan få köpa en skattefinansierad kakelrenovering i badrummet"... Den går inte att äta - hur skattefinansierad den än är liksom...Stenhöna said:Fråga ett kan snabbt lösas, bara genom att fråga Björklund. Men jag tror vi alla vet att han kommer säga nej, och aldrig försöka införa ett sådant lagförslag. Och det är ju det som är viktigt, vilka propositioner de lägger fram i riksdagen.
Vad har hänt under den här koalitionsregeringens tid?
- Lärare får beslagta människors egendom (det är endast polis och lärare som får göra det i Sverige)
- Fler (och tidigare) nationella prov som eleverna får prestationsångest inför. Det är nu inte längre löpande bedömning, utan det gäller att prestera på topp vid ett givet tillfälle (trots Skolverkets rekommendation om formativ bedömning)
- Friskolor har byggts och gett upphov till dålig arbetsmiljö för elever, större segregation i samhället samt fler otrygga elever.
- Förstaläraren återinförs efter 30-40 år under isen. Nu kan lärare få en titel som visar hur mycket bättre en lärare är än alla andra lärare. De gör samma sak som de andra lärarna men tjänar mer. Allt för att skapa osämja i lärarkåren.
- Lärarlegitimation. Ingen förstår vad det ska vara bra för eller hur det här kan användas men det ska vara JÄTTEBRA för att öka STATUSEN på lärare... Behöriga lärare har liksom en examen, det borde räcka kan man tycka, men näej! Här ska det minsann införas för att det låter och ser bra ut, även om det är 100% helt verkningslöst. LR tycker dessutom att den här reformen är helfräsig (men sen är LR också ett elitistiskt skitfack som vägrar företräda ickebehöriga lärare och vill begränsa förstadie-, låg- och mellanstadielärares behörighet till vidareutbildning och forskning, trots att de lärarna pluggar lika mycket pedagogik som alla andra lärare)
Åren med alliansen har satt sina spår. Vi är nu på väg att få en skola där eleverna inte får ifrågasätta läraren och där förstaläraren släpar med sig olydiga elever ut i korridoren för att mottaga disciplinära åtgärder i form av fysisk och psykisk misshandel. Vill du ha en sådan här skola så föreslår jag att du röstar på fp i nästa val. Kryssa gärna Jan Björklund så att du är säker på att han behåller sin plats i riksdagen. Om du inte vill det så finns det andra alternativ... just saying.
Hur bedömningen av ämnena ser ut är dock inte direkt internationella och betyg säger egentligen inte ett skvatt om tillgodogjord kunskap. Kunskap går nämligen inte att mäta. Faktakunskap går att mäta, men det finns mycket annat som ryms inom begreppet kunskap som inte går att mäta. Detta till trots har vi ett betygssystem som folk tror både är motivation att lära sig saker, ett sätt att uppmärksamma problem och ett sätt att skatta elevers förmåga i specifika ämnen.Ok. Två korta saker. Asiatisk och östeuropeisk skola hade historiskt sett jätteklasser men fick ändå bättre resultat i matte och en bunt andra ämnen. Alltså är det pedagogik och inte klasstorlek som är problemet.
Well, barn och ungdomar har inte direkt en hög status i vår del av världen. Jag tror att det är extremt mycket viktigare att se dem som människor och inte som rövhattar.Tonåringar är skitjobbiga. De tänker som en bunt rövhattar och eftersom deras hjärna byggs om så lider de av både brist på empati och konsekvensanalys.
Även lärare har rätt till nödvärn. Och därför är det trams att lärare skulle bli fällda för misshandel för att ha orsakat blåmärken på någons arm när läraren har stoppat ett slagsmål. Nödvärn har alltid fått brukas i skolan och får fortfarande göra det. Men otillbörligt våld är otillbörligt och vissa människor tycks blanda ihop domslut (och alla domslut är förstås inte ultimata, vissa är riktigt kajko även med lagboken som måttstock).Man får således för i helvete inte slå dem, om de inte som i min skola hotar andra elever med kniv.
Jo det måste man. Som lärare både måste man och bör man anpassa sig till eleverna. Och man bör ställa sig frågan om vad man har gjort fel när en unge kallar en för hora. Ibland har man inte gjort något fel, utan någon annan ligger bakom beteendet. Det här ska inte förväxlas med att ta åt sig. Reflektion är typ det viktigaste en lärare kan ägna sig åt. Och det är det på tok för få lärare och skolledningar som har förstått. Det är förstås inte okej att kalla någon hora. Men det viktiga är varför den här eleven kallar läraren för hora. Hur kan beteendet upphöra? Vad signalerar eleven? Människor i affekt uttrycker sig sällan med sitt fulla vokabulär så att säga. Självkritisk reflektion är nyckeln till att kunna förändra och strömlinjeforma undervisningen så att t ex elever trivs med varandra och lär sig någonting. Att konfrontera en elev som kallar dig hora med "SÅ FÅR MAN FÖR FAN INTE SÄGA UNGJÄVEL!!!!" hjälper föga.Däremot ska man inte heller anpassa sig efter dem så till den milda grad att man börjar fundera på vad man gjort fel för att en unge kallat en för hora.
Okej. Det kanske är fler. Min poäng är att läraryrket redan är ett myndighetsutövande och det är inte önskvärt att det blir värre än vad det redan är.Slutligen. Angående att beslagta egendom så får. Mig veterligen pendeltågsvärdar, fångvaktare, tulltjänstemän, kronofogdar, säkerhetsvakter med flera också göra detta. Samtliga dessa med betydligt kortare utbildning än lärare vad jag förstår. Så så jävla spektakulärt är det inte.
Bokstavligt talat: Jag ställde mig upp och gjorde en spontan applåd!Nicolas fon Rijn said:Intressant diskussion och något förvånad inser jag att jag tillhör en tämligen stor grupp lärare på forumet.
Björklunds skolpolitik ger jag inte mycket för, som jag ser det baseras den på myten om den svenska flumskolan. Beskrivningen av den svenska skolan som sprids stämmer inte in på mina snart 10 år som yrkesverksam lärare på gymnasiet - den delas för övrigt inte av andra lärare jag känner som arbetar på andra skolor.
Med detta sagt så finns det problem med den svenska skolan och ett problem är ordning och disciplin (hatar visserligen det ordet i skolsammanhang men i brist på annat så använder jag det i alla fall) Min åsikt är dock att detta är ett samhällsproblem som inte går att lösa med att läraren blir Stalin. För mig är den viktigaste frågan varför en så stor del av eleverna inte ser lektioner som något värdefullt. Om eleverna väljer att hänga på Facebook under lektionerna måste ju något vara fel.
Skolan kan och bör ha ordningsregler exemplen med elever som hoppar på bänkar och spelare 90+ db musik under lektionerna är ju givetvis ingen bra skolmiljö - ska man därför få slå eleverna? Givetvis inte, jag har under mina år bara två gånger råkat ut för något som överhuvudtaget är värt att nämna. En gång bad jag eleven i fråga lämna klassrummet vilket han gjorde och en gång avbröt jag lektionen gick till rektor och klassens mentorer. Lektionen efter var problemet borta och kan nog avskrivas till att jag som (då) ganska ung lärare testades av en klass som på skolan var ökänd.
Vart vill jag komma med detta alltför långa inlägg?
Jo skolans problem är kraftigt överdriven det är inte gängkrig i skolan det mesta går att lösa utan kraftåtgärder. De av mina kollegor som hamnar i mest problem är de som bråkar om kepsar och tuggummi, visa mig den forskning som visar att elevernas förmåga att inhämta kunskaper, färdigheter m.m påverkas av en keps.
Skoluniform är en ickefråga i min värld
Medhåll, även om jag tycker Pol Pot-liknelsen är överdriven. Det finns nog med dåliga saker som är ovedersägliga utan att man ska behöva tolka allt i sämsta möjliga dager.Ymir said:Det fascinerande här är att jag tycker Arfert har rätt, jag får intrycket att ni konsekvent väljer att tolka allt Björklund säger i absolut värsta möjliga dagar, vilket inte känns särskilt rättvist.
notera alltså att detta kommer från mig, som tycker att Björklund är för skolpolitiken vad Pol Pot var för folkrätten, ungefär. Det vill säga, jag menar att det finns tillräckligt med skäl att hävda att Björklunds skolpolitik är socialdarwinistisk jubelidioti, -utan- att påstå att han gillar barnaga och är en yrkesmördare.
På universitetet hade vi aula-föreläsningar med 500 åhörare. Där får man inte lära sig något annat än föreläsarens synsätt. Det går liksom inte att göra på något annat sätt. Nu hade vi förstås komplement till den delen av undervisning, men om man har stora klasser så är det här det enda man kan göra som lärare, och det begränsar något fruktansvärt. Dessutom ska varje elev ha rätt till individanpassad pedagogik för att på bästa sätt kunna lära sig - Det går inte heller i stora grupper. Allt blir enkelriktat och passar helt plötsligt bara ett fåtal. Så, nej. Jag håller inte med om att det inte skulle vara lika avgörande som andra faktorer (utan att ens ha specificerat vad andra faktorer är). Det här är ett JÄTTEPROBLEM i skolan. Efter regeringen kanske t o m det enskilt största.Det jag säger är att det är klart att hög klasstorlek inte är bra, men det är inte lika avgörande som andra faktorer.
Den lilla del av barnforskning som jag tagit till mig håller inte med. Jag läste en strökurs i barndomshistoria för många herrans år sedan. Det handlar om barns ställning i olika historiska samhällen och även i modern tid. Vissa grejer har förändrats, andra inte. Vi lyssnar fortfarande inte på barn och barn ges inte möjlighet att uttrycka sig i media eller på offentliga arenor. De är försatta med munkavle av vår etablerade vuxxenvärld. Dessutom är synen på barn lite den som du gav förut om hormonstinna rövhattar i en förändringsprocess. Du har förstås rätt i sak - tonåringars kroppar förändras och hormonerna är i obalans under puberteten, vilket medför vissa komplikationer även i humör och tankeverksamhet.Barn har en fantastiskt hög status i vår del av världen.
Mm. Lärare kan också vara offer i vissa situationer och man har rätt som lärare att ta åt sig, bli ledsen, arg och förbannad. Och att kalla någon för hora är som sagt inte okej, inte ens om det är din riktigt dumma lärare som inte har fattat någonting. MEN - lärare är också vuxna och har ett ansvar för att elever ska trivas.Det är mest att man inte ska ta åt sig och vika ner sig som sådant, som jag tyckte implicerades, som jag var emot.
Jupp, men det är för att merparten av lärarna är sopor, och de som inte är det bakbinds av sopiga skolledningar. Mobiler är ett problem i klassrummet, men när elevernas uppmärksamhet vinns av mobilen så är det för att de inte är tillräckligt delaktiga eller intresserade av vad läraren tycker är viktigt och intressant. Eller för att det redan från början är en jobbig miljö för eleverna. Och grejen är att det går att säga till elever att de får sluta använda sina mobiler för att de ska hänga med. Att beslagta andras egendom är liksom inte nödvändigt.Jag har att detta med att beslagta mobiler faktiskt var något som lärare i stor mängd bad om redan innan Björklund tillträdde.