Nekromanti Önskemål inför ny forumsplattform

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj forumet!

HUR DENNA TRÅD SKA ANVÄNDAS

Vårt första mål är att forumet ska finnas på en säker server med daglig extern backup som samtliga i teknikergruppen kan återställa om det skulle behövas.
Vårt andra mål är att migrera forumet till en annan forumsplattform än vB5 - vilken denna plattform blir vet vi inte med 100 % säkerhet i dagsläget.
Vårt tredje mål är att konfigurera det nya forumet så att det fungerar så som vi (och förhoppningsvis ni) vill.


Vilka funktioner vill ni ha?
Detta är inte en tråd för drömmar.
Vill ni ha en funktion, hänvisa till ett annat forum som redan har den funktionen.

Skriv varje enskilt önskemål i ett separat inlägg!
Ja. Vi vill verkligen ha varje önskemål i separata inlägg.

Använd "Gilla" om någon annan redan skrivit det som ni vill ha
Snälla. Vi vill inte ha femtioelva inlägg där folk säger samma sak, Vi vill ha ett inlägg som femtioelva forumiter gillar.
Då kanske ni även förstår varför vi vill ha varje förslag i separata inlägg och inte flera ihopklumpade förslag i ett inlägg.

Skriv motförslag istället för långa inlägg om varför ni ogillar saker
Vi vill bara att denna tråd ska innehålla förslag som folk gillar (i olika hög grad).
Vi vill inte att detta ska vara en diskussionstråd.
Om ni ogillar ett förslag, skriv istället ett eget förslag - så ser man snabbt hur många som gillar de två förslagen.

En sista önskan: förvåna mig genom att faktiskt följa instruktionerna i detta startinlägg. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag vill ha en wysiwyg-editor för inlägg. Alltså en sån som det nuvarande forumet har, där man kan göra fetstil genom att skriva ett ord, markera, trycka "B"-ikon eller Ctrl+b och så ser man att det är fetstil. Sådan finns inte i alla forum, så jag skriver det för säkerhets skull...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag vill ha ett platt forum. Alltså som de flesta forum fungerar, att man slipper scrolla upp och ner i en tråd för att läsa den, och hålla koll på nya svar längre upp. I platta forum ligger alla inlägg i kronologisk ordning och man kan lätt se vilka inlägg man redan läst och inte även i lååååånga trådar. Trådade forum är en mardröm när listan med inlägg blir på ett par sidor. Dessutom kräver trådade forum generellt antingen ful layout (där inläggen blir olika breda) eller en ohemul mängd klickande. Nej, platt forum! Åtminstone som visningalternativ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag vill ha en PM-funktion där man kan se vem som läst vilka inlägg, alltså så som det var på förra versionen av forumet. Egentligen vill jag att man ska kunna lägga in nya personer i existerande PM-diskussioner också, men det vet jag spontant inget forum som tillåter så strunt i det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag vill ha en lättillgänglig "visa inlägg jag inte läst"-funktion, eller kanske snarare "visa mig nya trådar och trådar som har fått nya inlägg". Sån fanns på gamla forumet, och något liknande finns även i phpBB senast jag kollade. Det är aspraktiskt, för då slipper man scrolla forumlistan och gå in i varje delforum för att se vad som kommit och om det kombineras med platt visning så kan man från den listan direkt tas till det första inlägget man inte läst, så kan man ta vid sin läsning av trådarna där man slutade. Navigeringen av forumet blir lätt: Klick till listan, klick på en tråd, läsa tråd, klick tillbaks till listan. Minimalt antal klick mellan läsning och mer läsning =)

I den nuvarande plattformen tvingas jag ju använda en för hand tillverkad söksträng för samma syfte... (http://www.rollspel.nu/search?searchJSON={%22view%22:%22topic%22,%22channel%22:[%222%22],%22unread_only%22:1,%22sort%22:{%22lastcontent%22:%22desc%22},%22exclude_type%22:[%22vBForum_PrivateMessage%22]} om nån är intresserad)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Jag vill ha tillbaka Bevakade Forum från gamla forumet. Användaren väljer vilka forum som skall ingå där och så fungerar Bevakade Forum som ett megaforum med alla trådar från de bevakade forumen.

Edit: Blarg, samma som kranks inlägg en minut tidigare.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,499
Location
Köping
Hellzon;n47596 said:
Bevakade Forum
Alternativt en meddelandecentral där jag faktiskt hamnar på det äldsta olästa inlägget när jag går in i tråden. Det låter ju självklart men det funkar tydligen inte så på nuvarande forumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag skulle vilja ha taggar istället för kategorier/underforum. Eller åtminstone kategorier som mer behandlas som kategorier. Story Games har det så som jag menar, till exempel. Jag skulle gärna vilja att varje tråd skulle kunna tillhöra flera kategorier, men eftersom jag inte vet om de har det så på story games eller nån annanstans så blir det väl mer "drömmar". Story games' forum har fokus på listan jag nämnde tidigare, med "nya trådar / trådar med nytt", och kategorierna blir mer som ett filter. Det reflekterar skiftet bort från oöverskådliga listor av underforum och att hela tiden behöva klicka sig in och sedan ut igen. Fokus på inläggen!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
En möjlighet att koppla till externa kalendrar vore något. Tex för bokning av spelmöten, så en enkelt kan "putta in" tid, plats mm i tex Google calendar.

Jag har sett detta i forum, men kan dessvärre inte exakt komma ihåg var/när. (Kanske var något hack på google-plattform, så oklart för mig om det är rimligt möjligt...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag vill ha stöd för Tapatalk. Visst kan man och bör man diskutera mobilvänlig layout, men när det nu finns en fungerande standard för att hålla koll på forum via mobilen så känns det ganska crazy bananas att inte anpassa sig till den standarden. Stöd för tapatalk finns i phpBB, vBulletin (!) och en massa andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Jag vill ha RSS-feeds för varje forumkategori/underforum. Det har också StoryGames, som kör Vanilla-forumplattformen (som verkar alltmer attraktiv ju mer jag kollar på den). Jag är en flitig RSS-flödesläsare och samlar alla mina rss i Feedly, så att kunna ha wrnu-grejer där också vore supernajs. Det finns dessutom rss-läsare till precis alla plattformar. I kombination med mobilvänlig layout skulle detta kunna vara ett alternativ eller komplement till tapatalk.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Jag vill att, oavsett vilken lösning ni väljer, ni väljer en forumlösning från hyllan, alltså någonting ni mer eller mindre bara kan installera/konfigurera och sedan lämna därhän. I motsats till någonting som kräver massor av er tid. Uppfinn inte hjulet på nytt! Titta er omkring och välj något som bevisligen fungerar på annan sajt - det som är good enough för alla andra rollspelare är good enough för oss med! (Ja, verkligen!)

Faktum är att jag kan t.o.m. acceptera trådat forum sålänge ovanstående önskemål är uppfyllt. :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,677
Location
Helsingborg
krank;n47608 said:
Jag vill ha RSS-feeds för varje forumkategori/underforum. Det har också StoryGames, som kör Vanilla-forumplattformen (som verkar alltmer attraktiv ju mer jag kollar på den). Jag är en flitig RSS-flödesläsare och samlar alla mina rss i Feedly, så att kunna ha wrnu-grejer där också vore supernajs. Det finns dessutom rss-läsare till precis alla plattformar. I kombination med mobilvänlig layout skulle detta kunna vara ett alternativ eller komplement till tapatalk.
Vanilla använder de också på Penny Arcade, och jag måste säga att jag älskar platformen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
krank;n47591 said:
Jag vill ha en PM-funktion där man kan se vem som läst vilka inlägg, alltså så som det var på förra versionen av forumet. Egentligen vill jag att man ska kunna lägga in nya personer i existerande PM-diskussioner också, men det vet jag spontant inget forum som tillåter så strunt i det.
Jag vill inte diskutera, jag vill bara be dig förklara - jag fattar inte vad du menar.

Om du vill att forumet ska berätta vilja trådar jag läst så håller jag definitivt inte med: sådan läskig invasion av mitt privatliv hoppas jag verkligen inte kommer implementeras.

För att hålla sig till trådreglerna formulerar jag det som ett motförslag, men jag kan alltså ha missuppfattat...:

Jag vill att forumet inte berättar för mig vilka trådar eller inlägg du läst. (Förhoppningsvis ett enkelt krav att uppfylla :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag önskar mig även stora, fluffiga och sockersöta emoticons, som den överviktiga katten på Facebook. Det är en av de få ljuspunkterna i mitt I-lands-miserabla liv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
CapnZapp;n47616 said:
Jag vill inte diskutera, jag vill bara be dig förklara - jag fattar inte vad du menar.
Inte vanliga trådar, bara PM-trådar. Så om jag skickar ett privatmeddelande till dig och till två andra så kan jag se vilka av er tre som läst. På förra forumet fanns en "oläst av:"-funktion som var närmast ovärderlig när det gällde planering av spelmöten och sådant. Man såg direkt huruvida någon tagit del av viktig information eller inte.

Vanliga trådar skulle alltså INTE ha en sådan funktion alls.

Blev det tydligare?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,643
Jag vill ha ett modernt, trådat forum, inte någon pimpad bloggvariant. Som minimikrav ska åtminstone trådad visning vara en option, så som det var i UBB.
 
Top