Det här är tänkt att vara en brainstorming-tråd. Jag har inget koncept att presentera utan vill bara diskutera hur det kan göras.
[HR][/HR]
Lite bakgrund för den intresserade:
1) Några gånger när det spelats varulvsspel på forumet och någon som inte testar förut har varit med har de provat att rollspela, vilken tämligen omgående bryskt stoppas med ett "det här är ingen gestaltning, det är ett spel som ska vinnas så lägg av med det där och spela på rätt sätt". Jag vill ha ett spel där det går att rollspela utan att det påverkar vinstchanser för dig/ditt lag.
2) Jag var tvärusel den enda gång jag spelat varulvsspel här på forumet. Det här med att analysera wall-of-texts och hitta avvikande/misstänkt beteende är inte något godtrogna, lata jag är gjord för. Jag vill ha ett spel där något annat (eller något ytterligare snarare) fäller avgörandet
3) När jag spelade play-by-forum så blev det en väldig skillnad i inläggsfrekvens mellan deltagarna och den som kunde skriva 25 inlägg om dagen fick väldigt mycket mer inflytande över storyn än den som bara kunde skriva 1 (fullt naturligt förstås). Jag vill ha något rund-baserat, dvs att med jämna intervall så bryts spelet, brädspelsmelaniska actions händer, och så startar det om med ändrade förutsättning.
4) Du ska fortfarande behöva skriva inlägg för att klara dig bra i spelet. Det ska inte gå att sitta tyst i flera dagar och sedan med en smart förmågeanvändade vinna alltihop. Jag vill ha BÅDE inläggsskrivande och brädspelsmekaniker.
5) Det är kul att hitta på något nytt spel (och typ en ny genre känns det som, för jag hittar då inget spel likt det jag eftersöker). Nästan roligare än att spela spel.
[HR][/HR]
Så den öppna frågan är väl vad för mekaniker man kan ha i ett sådant här spel, och vad de gör bra respektive dåligt. Jag återkommer snart med lite egna funderingar.
[HR][/HR]
Lite bakgrund för den intresserade:
1) Några gånger när det spelats varulvsspel på forumet och någon som inte testar förut har varit med har de provat att rollspela, vilken tämligen omgående bryskt stoppas med ett "det här är ingen gestaltning, det är ett spel som ska vinnas så lägg av med det där och spela på rätt sätt". Jag vill ha ett spel där det går att rollspela utan att det påverkar vinstchanser för dig/ditt lag.
2) Jag var tvärusel den enda gång jag spelat varulvsspel här på forumet. Det här med att analysera wall-of-texts och hitta avvikande/misstänkt beteende är inte något godtrogna, lata jag är gjord för. Jag vill ha ett spel där något annat (eller något ytterligare snarare) fäller avgörandet
3) När jag spelade play-by-forum så blev det en väldig skillnad i inläggsfrekvens mellan deltagarna och den som kunde skriva 25 inlägg om dagen fick väldigt mycket mer inflytande över storyn än den som bara kunde skriva 1 (fullt naturligt förstås). Jag vill ha något rund-baserat, dvs att med jämna intervall så bryts spelet, brädspelsmelaniska actions händer, och så startar det om med ändrade förutsättning.
4) Du ska fortfarande behöva skriva inlägg för att klara dig bra i spelet. Det ska inte gå att sitta tyst i flera dagar och sedan med en smart förmågeanvändade vinna alltihop. Jag vill ha BÅDE inläggsskrivande och brädspelsmekaniker.
5) Det är kul att hitta på något nytt spel (och typ en ny genre känns det som, för jag hittar då inget spel likt det jag eftersöker). Nästan roligare än att spela spel.
[HR][/HR]
Så den öppna frågan är väl vad för mekaniker man kan ha i ett sådant här spel, och vad de gör bra respektive dåligt. Jag återkommer snart med lite egna funderingar.