Nu har jag helt bytt spår (dvs insett att det inte är värt att försöka bygga upp ett helt eget regelramverk (för även om jag lägger massor med tid och det blir tillräckligt bra så kanske ingen vill spela det) utan att det då är bättre att forumkonvertera spel som Sodivra skriver om, men den pucken bedömer jag att någon annan har).
Istället är jag inne på något Fighting Fantasy (lite inspirerat att det .113 skriver om). Då bygger jag upp en dungeon av något slag, dvs bestämmer i förväg vart monster finns etc. Sedan får typ fyra spelare (eller hur många som nu blir lagom, går ju att köra parallella spel också) skapa en hjälte utifrån någon mall och så får man se hur långt de kan komma innan alla dör.
Sin hjälte bygger man ihop med olika pusselbitar, typ:
Ras: Alv(återfår dubbel mana vid vila, +2 skada för avståndsattacker), Dvärg(+2 skada i närstridsattacker, +5 Hit points) ...
Yrke: Olika attacker/förmågor, typ Riddare: Svärdsattack 4 skada, Halvera liv hos odöd fiende, Hela dina allierade med 3 hit points var...
Gud: ...
Element: ...
Det ska förstår gå att kombinera på olika sätt, och att attacker fungerar olika mot olika fiender.
Två sorters rundor blir det sedan.
Förflyttningsrunda. En omröstning om vägval i dungeon efter att spelledaren beskrivit alternativen (spelare A skriver Röst: mörka tunneln och spelare B tycker Röst: simma över bäcken, etc).
Spelledaren skriver vad som möter spelarna där. Typ "i salen väntar tre skelett beväpna med var sitt spjut".
Stridsrunda.
Spelarna postar hur de vill göra för HELA striden, i stil med:
* Svärdsattack
* Halvera liv hos odöd fiende
* Svärdsattack
* Svärdsattack
* Hela dina allierade med 3 hit points var
* Svärdsattack
(och så loopar det runt om nu inte striden är över redan)
Och så börjar nästa förflyttningsrunda med att spelledaren presenterar stridförsloppen och vilka som överlever etc. Det delas förstås ut XP (kan användas för att boosta sina förmågor) och loot (healing potions, guld, bättre vapen, annat?).
Spelet slutar när antingen alla hjältar är döda eller stor skattkistan nere på nivå 10 (eller nåt) hittas. Så kan man utnyttja kunskap från tidigare hjältegrupper när man äventyrar. "Nej, inte den vägen, där var ju grottrollen!"
Det är nästan som om jag tycker det är roligare att skapa spel än att spela dem...
Istället är jag inne på något Fighting Fantasy (lite inspirerat att det .113 skriver om). Då bygger jag upp en dungeon av något slag, dvs bestämmer i förväg vart monster finns etc. Sedan får typ fyra spelare (eller hur många som nu blir lagom, går ju att köra parallella spel också) skapa en hjälte utifrån någon mall och så får man se hur långt de kan komma innan alla dör.
Sin hjälte bygger man ihop med olika pusselbitar, typ:
Ras: Alv(återfår dubbel mana vid vila, +2 skada för avståndsattacker), Dvärg(+2 skada i närstridsattacker, +5 Hit points) ...
Yrke: Olika attacker/förmågor, typ Riddare: Svärdsattack 4 skada, Halvera liv hos odöd fiende, Hela dina allierade med 3 hit points var...
Gud: ...
Element: ...
Det ska förstår gå att kombinera på olika sätt, och att attacker fungerar olika mot olika fiender.
Två sorters rundor blir det sedan.
Förflyttningsrunda. En omröstning om vägval i dungeon efter att spelledaren beskrivit alternativen (spelare A skriver Röst: mörka tunneln och spelare B tycker Röst: simma över bäcken, etc).
Spelledaren skriver vad som möter spelarna där. Typ "i salen väntar tre skelett beväpna med var sitt spjut".
Stridsrunda.
Spelarna postar hur de vill göra för HELA striden, i stil med:
* Svärdsattack
* Halvera liv hos odöd fiende
* Svärdsattack
* Svärdsattack
* Hela dina allierade med 3 hit points var
* Svärdsattack
(och så loopar det runt om nu inte striden är över redan)
Och så börjar nästa förflyttningsrunda med att spelledaren presenterar stridförsloppen och vilka som överlever etc. Det delas förstås ut XP (kan användas för att boosta sina förmågor) och loot (healing potions, guld, bättre vapen, annat?).
Spelet slutar när antingen alla hjältar är döda eller stor skattkistan nere på nivå 10 (eller nåt) hittas. Så kan man utnyttja kunskap från tidigare hjältegrupper när man äventyrar. "Nej, inte den vägen, där var ju grottrollen!"
Det är nästan som om jag tycker det är roligare att skapa spel än att spela dem...