Nekromanti Fördröjningslistor

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag gillar hur man kan använda Utmaningar till så många olika saker i Eon VI och kommer troligen att använda detta under vissa resor i kommande äventyr som ska spelleda.
Dock så tycker jag att den lista över saker som kan gå fel under en resa som finns med i regelboken inte passar att använda, bland annat så kan man slå fram överfall och möten med monster.

Så jag började med egna listor men har kört fast på några av dem och behöver lite idéer.

Jag har två olika typer av listor, hädelselistor som är saker som händer men som rollpersonerna kan välja att passera utan konsekvenser. Bara för att resan inte ska bli tom.
Den andra typen är fördröjningslistor som används för att se vad som gjorde att resan tog längre tid men är ändå inte några möten eller faror som är av större intresse att spela i detalj.

Vad tycker ni om dem som jag har kommit på och har ni några förslag på att fylla i de som är tomma?

Händelsetabell: Vägar

1 Patrull: Rollpersonerna möter en patrull med 2T6+3 soldater som är på väg i samma eller motsatt riktning som de själva.

2 Trasig vagn: En bonde/handelsman står förtvivlat vid vägkanten då ena hjulet på hans vagn har gått sönder och han kan inte ta sig därifrån. Han väger heller inte lämna varorna på vagnen och hämta hjälp då han är rädd att någon kan stjäla det.

3 Predikant: Längst vägen så står någon form av troende person som predikat om sin lära eller kanske även världens undergång. Kanske så har andra stannat för att lyssna eller skaka på huvudet.

4 Hovdamerna: Ett större följa på totalt 4T6+2 färdas längst vägen. Det finns flera fina vagnar varit högre ställda Jargier förmodligen sitter. Det går att de adelskvinnor som tittar ut men de flesta i följer är tjänare eller vakter.

5 Konfiskering: En mindre patrull på 1T6+2 soldater har stannar en vagn och håller på att välta av, slita upp och konfiskera vissa varor de hittar. De letar efter kontraband och gömda vapen och ansåg att papperna inte var i ordning,

6 Tiggare: 2T6 personer som inte verkar äga mer än sina kläder och enstaka innehåll i ett knyte färdas längst vägen. De är utmärglade och tigger om mat och kanske även ett eller annat silver mynt.

7 Fåglarna: En större mängd fåglar syns på himlen, de verkar cirkulera kring något en bit bort ifrån vägen nära en liten skogsdunge. Om rollpersonerna undersöker så kommer de finna två döda personer som verkar ha blivit rånade.

8 Kuriren: En kurir passerar rollpersonerna i en hög fart, hästen har flera sadelväskor och blir väldigt arg om han hindras.

9 Hotande blickar: På sidan av vägen, runt hundra meter bort så har ett mindre följe på 1T6+2 personer slagit läger. De ger rollpersonerna hotfulla blickar när de passerar.

10 Förflyttning: Rollpersonerna möter en marscherande kolon med 3T6 x 20 soldater som är på väg mot något avlägset mål.


Fördröjningslista: Vägar

1 Väder: Hårt väder gör att allt tar längre tid, om det är vinter så kan djup snö eller is försvåra. På sommaren så kanske det är lerigt och blött.

2 Händelserik: Slå tre slag på händelselistan, även om följet passerar allt så förlorar de lite tid varje gång.

3 Inspektion: Rollpersonerna möter en mindre patrull på 1T6+2 soldater som stannar alla för att inspektera deras papper.

4 Djur: Boskapsdjur eller en hjord med vila djur blockerar vägen och bönder gör vad de kan föra att driva bort dem.

5 Vägskylt: En vägskylt visade sig vara trasig eller av någon annan anledning vara felaktig och leda följer in på fel väg. Det tar inte lång tid för den att upptäcka detta men de måste gå tillbaka samma väg.

6 Packning: Något går fel med packningen, kanske går en väska eller säck sönder, var för dåligt spänt, för tungt packat osv och innehållet måste paketeras om.

7 ??: En

8 ??: En

9 ??:

10 ??: Rollp

Fördröjningslista: Storstad

1 ??: dw

2 ??: wd

3 ??: dw

4 ??: dw

5 ??: wd

6 ??: wd

7 ??: En

8 ??: En

9 ??:

10 Vilse: Följet finner att de har gått fel, gått åt fel håll och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta på rätt väg igen.

Fördjörningslista: vildmark

1 ??: Rollp

2 ??: En

3 ??: Roll

4 ??: Ett

5 ??: En

6 ??: 2T6

7 ??: En

8 ??: En

9 ??:

10 Vilse: Följet märker att de var gått för långt åt fel väderstreck och måste korrigera sin riktning vilket tar extra tid.

Fördjörningslista: bergsstig

1 Smal: Stigen är smalare än väntat vilket gör att alla måste vara extra försiktiga.

2 Klättring: Färden kräver en enklare men oplanerad klättring.

3 Abrupt slut: Stigen slutar abrupt och en ny väg måste hittas.

4 Stenras: Ett större stenras gör att stigen måste gås runt på flera ställen.

5 Ojämnt: Stigen är på flera ställen mycket ojämnare än väntat vilket gör det jobbigare att färdas längst den.

6 Dåligt underlag: Stigen är så dålig att den knappt går att följa, flera gånger så lämnar de omedveten den och måste leta sig tillbaka.

7 Uppdelning: Stigen delar flera gånger upp sig och att följa rätt är svårare än väntat.

8 Stup: Stigen går längst ett större stup och alla måste vara extra försiktiga då små stenar gör det lätt att falla.

9 Brant: Stigen är på flera ställen mycket brantare och vilket gör det jobbigare att färdas längst den, de måste halvt klättra på många ställen.

10 Vilse: Följet finner att de har gått vilse och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta igen.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Fördjörningslista: vägar

1 Väder: Hårt väder gör att allt tar längre tid, om det är vinter så kan djup snö eller is försvåra. På sommaren så kanske det är lerigt och blött.

2 Händelserik: Slå tre slag på händelselistan, även om följet passerar allt så förlorar de lite tid varje gång.

3 Inspektion: Rollpersonerna möter en mindre patrull på 1T6+2 soldater som stannar alla för att inspektera deras papper.

4 Djur: En hjord med vila eller Boskapsdjur blockerar vägen och bönder gör vad de kan föra att driva bort dem.

5 Vägskylt: En vägskylt visade sig vara trasig eller av någon annan anledning vara felaktig och leda följer in på fel väg. Det tar inte lång tid för den att upptäcka detta men de måste gå tillbaka samma väg.

6 Packning: Något går fel med packningen, kanske går en väska eller säck sönder, var för dåligt spänt, för tungt packat osv och innehållet måste paketeras om.

7 Vakter: Soldater eller stadsvakter letar efter en tjuv eller förrymd fånge, de stannar alla för att fråga om rollpersonerna sett något.

8 ??: En

9 ??:

10 ??: Rollp


Fördjörningslista: stor stad

1 Folksamling: En större folksamling blockerad de vägar som var tänka och det tar tid att gå igenom eller ta sig runt. Det verkar inte finnas något speciell anledning, bara väldigt mycket folk som alla ska åt olika håll.

2 Tumult: Ett bråk bryter ut bredvid rollpersonerna och allt flera blir delaktiga och vakter rusar fram för att avbryta. Det blir stökigt och många trängs för att komma därifrån.

3 Parad: En större gata stängs av då en mindre parad tågar förbi och många stannar för att titta. Det kan vara en riddare, adel eller något med högt ämbete med följe som anländer.

4 Hinder: Något hindrar en mindre gata som rollpersonerna planerar att ta för att snabbare komma fram. Det kan vara en vagn som gått sönder, delar av ett halv förfallit hus rasat, någon som placerat massvis med tunnor och lådor osv.

5 Mycket folk: Det är bara ovanligt mycket folk som är ute och rör sig, inga specifika samlingar men rollpersonerna måste kryssa fram på varje gata de färdas på.

6 Brand: Rök pyr ut ifrån en byggnad och det är många där som håller på att släcka elden. Läget är under kontroll men det gatan är mer eller mindre avspärrad av alla som springer med vattenhinkar, räddar utrustning och kanske till och med djur.

7 Avspärrning: Soldater hindrar alla ifrån att gå längre på vissa gator, de dirigerar om till andra vägar och get inte mycket av anledning till varför.

8 Likfärd: Någon högt uppsatt, kanske av religiöst värv har dött och kroppen transporteras i ett stort följe längst en större gata. Vakter och tjänare ser till att ingen är i vägen och de skapar allmän oreda där de tar sig fram.

9 Lösa djur: En eller flera hästar eller andra större djur har fått panik och springer vild längst en gata och många måste kasta sig undan för att inte bli nedsprungna.

10 Vilse: Följet finner att de har gått fel, gått åt fel håll och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta på rätt väg igen.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
En mer specifik fråga... någon som kan komma på anledningar till varför man skulle bli försenad när man vandrar/rider genom vildmarken som inte är överfall av rövare eller monster?
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
En häst har blivit halt måste ledas (finns ju gradskala på hur illa).
Sulan har gått sönder på en stövel, det är obekvämt att gå barfota.
Regn gör eller har gjort vägen lerig och svårframkomlig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1. Man går vilse/fel och måste vända tillbaka och korrigera kursen.

2. Någon trampar snett eller skadar sig så man inte kan röra sig med full hastighet.

3. Vägen är oframkomlig (t.ex. insjö, ravin eller stort snår taggbuskar) så man måste gå runt.

4. Dåligt väder gör att man måste slå läger och vänta ut det.

5. Magsjuka/matförgiftning.

6. Kvicksand

7. Ett stort rovdjur. Jag ser inte en björn eller en flock vildsvin som monster, men det kan ändå sinka äventyrare.

8. Skogsbrand

9. En ryggsäck går sönder och måste lagas och packas om.

10. Oväntat möte (slå på någon annan tabell)
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Bra punkter, har men några resan på listan för att färdas längst vägar, men ofta så skiljer det sig kanske inte så mycket åt.
 
Top