Nekromanti 66 demoner

rjonas

Hero
Hejsan!

Nu har jag rusat åstad och skaffat en blogg för mitt rollspel. Det heter 66 demoner. Jag har inga planer på en pappersprodukt så bloggen är och förblir utloppet.

Allt eftersom kommer jag lägga ut det material jag har skrivit. Det är ett trad-rollspel och min ambition är att göra det så innovativt och spelbart jag nånsin kan. Det tredje designmålet är att det ska vara kort och koncist.

Det finns redan ett äventyr publicerat och det är min smått orealistiska förhoppning att det ska bli 66 äventyr till slut. Fyra stycken är faktiskt klara. Äventyren är på cirka tusen ord och tanken är att det ska ta två-tre timmar att spela ett äventyr till 66 demoner.

66 demoner kan visa sig matnyttig för spelmakare för jag kommer vända på stenar, omkullkasta ikoner och slakta kor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Har lagt RSS-feeden till de jag kollar av dagligen. =)

GnomviD

Heresiark
Världen verkar bygga på några av mina favorit-tropes, så här är en till RSS-läsare bloggen har halkat in i.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Du skulle inte kunna slänga ihop det i en pdf, det hade varit så smidigt att lätt kunna skriva ut och läsa vid lämpligt tillfälle?

Rickard

Urverk speldesign
Rent språkmässigt kommer det upp rätt - vet inte hur jag ska beskriva det - bonniga ordval.
"de är charlataner hela bunten"
"Skytten plockar sina mål på avstånd."
"Först behöver en rollfigur vara kapabel till att trolla. "

Nu är det en sammanfattning så jag accepterar väl att det finns saker som:
"Rollfigurer har i allmänhet 6 KP." (vaddå "KP"?)

---

Reglerna kändes som nedbantade tradregler. Rollformuläret ser väldigt Excel-aktigt ut med alla tjocka linjer som utmarkerar rutorna. Bilderna är kick-ass. Magisystemet var ett intressant tänk, men regelsystemet i sin helhet ger intrycket av att man ska mest strida.

/Han som inte direkt djupstuderat texterna

rjonas

Hero
  • Systemet med roller
  • Uppdelningen av färdigheter
  • Att det inte finns modifikationer (alls)
  • Att man kan äga nån i strid

Rickard

Urverk speldesign
rjonas said:
Himla roligt att du tar dig tid att skriva lite. Vad tycker du om:
Du har nämnt spelet några gånger och jag har blivit intresserad. :gremsmile:

Systemet med roller
Det ger mig intrycket av att man kan ta spelet, göra några rollpersoner snabbt och sedan köra något kort scenario. Rollerna känns som traditionella yrken, så därför skrev jag att jag fick intrycket av ett nedbantat tradspel (dina genomgångar av yrken, färdigheter och strid gav mig tradvibbar).

Rollerna tillsammans med äventyrsmallen sätter direkt spelets premiss, men jag är lite rädd för att de tre akterna tar upp för stor plats och tenderar att få folk att tro att det är det enda man ska spela ut. Lite som att man bara ska spela ut två (tärningsbaserade) konflikter i MouseGuard och att äventyr endast ska bestå av encounters i D&D4.

Du nämner förvisso att så inte är fallet, men intrycket blir ändå annorlunda.

Uppdelningen av färdigheter
Det är ok i ett såpass fokuserat spel.

Att det inte finns modifikationer (alls)
Så att man kan spendera två insiktspoäng på en färdighet man har, så att man alltid lyckas med den?

Det här är med sanning modifikation. Du har fortfarande regeln om effekt. I initiativexemplet mot piraterna halverar du rollpersonens chans att lyckas genom att sätta effekten till 4+.

Att man kan äga nån i strid
Jag spelar ju bara med sådana regler (Feng Shui, Matiné) så det finns inget jag kan klaga på där direkt. :gremlaugh: Jag vet att det funkar och spelare som (är spelledare) gillar att berätta tycker sådant är skitkul.

Stridssystemet var intressant och taktiskt. Kräver nog att jag testar det för att se hur det funkar i spel.

/Han som i princip är intresserad av det här spelet och Rams projekt av alla de som finns på forumet

rjonas

Hero
Han said:
Så att man kan spendera två insiktspoäng på en färdighet man har, så att man alltid lyckas med den?

Det här är med sanning modifikation. Du har fortfarande regeln om effekt. I initiativexemplet mot piraterna halverar du rollpersonens chans att lyckas genom att sätta effekten till 4+.
Nejnej - och det här är jätteviktigt - man har alltid 3+. Om man höjer nåt höjer man effekten. Regler för att bli bättre ska inte ska behövas.

De flesta spel strävar mot att ge spelarna 70% chans att lyckas. Exempelvis genom att parallellt höja flera olika värden på så vis att de sammantaget alltid ger 70%. Jag hoppar över det steget.

Rickard

Urverk speldesign
rjonas said:
Nejnej - och det här är jätteviktigt - man har alltid 3+. Om man höjer nåt höjer man effekten. Regler för att bli bättre ska inte ska behövas.
Ah, jag läste om insiktspoäng först så jag förstod inte vad "effektslag" egentligen innebar. Därav missförståndet. :gremsmile:

De flesta spel strävar mot att ge spelarna 70% chans att lyckas. Exempelvis genom att parallellt höja flera olika värden på så vis att de sammantaget alltid ger 70%. Jag hoppar över det steget.
Jo, men du har fortfarande en modifikation i och med att spelledaren kan avkräva en effekt. Det var min poäng. :gremsmile:

/Han som inte har mycket att göra idag

rjonas

Hero
Han said:
Jo, men du har fortfarande en modifikation i och med att spelledaren kan avkräva en effekt. Det var min poäng. :gremsmile:
Du har rätt! Effektregeln måste marginaliseras ytterligare. Jag kan inte ta bort den för effekt behövs i strid men det är onödigt av mig att släpa fram den i andra sammanhang. Det kan man härleda själv om man nu prompt vill ha det så.

Min plan är att framöver ägna mig åt terränglöpning och kurslederi så det känns skönt att få bli klar med det här projektet.

Tjö.

rjonas

Hero
Semester gav mig lite tid över så jag skrev ett nytt äventyr. Jag har snott grundberättelsen nånstans ifrån men tyvärr glömt bort vad källan heter. Nån som vet?

Flaskdemonen