Jag funderar mer och mer på det här med vad rollpersonerna egentligen ska göra med sina måltavlor. Att få dem att skriva under ett kontrakt där de ger upp rätten till sina själar känns så… jag vet inte, klichémässigt och inte i linje med det annars ganska mekanistiska temat, med apokalypsmaskinen och så.
En tanke är ju att de helt enkelt behöver lönnmörda målen, men det skapar sämre möjligheter till interaktion och utmaning.
Så jag funderar på ifall de istället måste göra något med målet, som fångar upp själen. Kanske placera en "själs-fälla" någonstans på eller i kroppen. Och att denna fälla sedan i efterhand behöver hämtas upp.
Jag funderar på om själa-fällan ska ha en fast form som alltid måste vara likadan, vilket gör att spänningen och olikheten mellan olika uppdrag uppträder mellan det statiska (fällan) och det dynamiska (målet). Eller om fällans form kan variera, och därmed anpassas av rollpersonerna för att passa den plan de har för just det aktuella målet.
Nackdelen med de här fällorna är såklart att behovet av direkt konfrontation och övertalning minskar. Det blir ett frivilligt inslag. Vilket minskar utmaningen en smula, tänker jag. Det finns en charm i tanken att man måste upptäcka vad personer skulle kunna vara villiga att ge upp sina själar för. Eller låtsas ge upp sina själar; ingen har sagt att målet måste tro att kontraktet är på riktigt…
Gör det att ha något som kräver samma sorts socialt-interaktivt lirkande men som inte smakar lika mycket old-school-demon?
För övrigt vill jag bara säga att Jupiter har 79 månar och Saturnus har 62. Under en period brukade man säga att Jupiter hade 66 månar och det hade varit perfekt.
En tanke är ju att de helt enkelt behöver lönnmörda målen, men det skapar sämre möjligheter till interaktion och utmaning.
Så jag funderar på ifall de istället måste göra något med målet, som fångar upp själen. Kanske placera en "själs-fälla" någonstans på eller i kroppen. Och att denna fälla sedan i efterhand behöver hämtas upp.
Jag funderar på om själa-fällan ska ha en fast form som alltid måste vara likadan, vilket gör att spänningen och olikheten mellan olika uppdrag uppträder mellan det statiska (fällan) och det dynamiska (målet). Eller om fällans form kan variera, och därmed anpassas av rollpersonerna för att passa den plan de har för just det aktuella målet.
Nackdelen med de här fällorna är såklart att behovet av direkt konfrontation och övertalning minskar. Det blir ett frivilligt inslag. Vilket minskar utmaningen en smula, tänker jag. Det finns en charm i tanken att man måste upptäcka vad personer skulle kunna vara villiga att ge upp sina själar för. Eller låtsas ge upp sina själar; ingen har sagt att målet måste tro att kontraktet är på riktigt…
Gör det att ha något som kräver samma sorts socialt-interaktivt lirkande men som inte smakar lika mycket old-school-demon?
För övrigt vill jag bara säga att Jupiter har 79 månar och Saturnus har 62. Under en period brukade man säga att Jupiter hade 66 månar och det hade varit perfekt.