Gällande extraulvar så är de ju skrivet som förmågor, "Värva ulv (1 p) Du väljer själv vem du värvar.", vilket inte indikerar om det är så att ulvarna blir värvade av Mäster Ulv under spel eller om de informeras att de har blivit rekryterade innan spelstart. Skulle jag gissa så skulle jag dock tro att ur spelbalanssynpunkt så måste de vara med i team ulv från start, annars finns ju chansen att en väktare eller siare är den som blir rekryterad och då blir det balansmässigt skevt åt ulvahållet.
Okej okej, jag fattar. Jag läste det som att spelet hade en alfaulv som sedan värvade nya spelare till sitt lag.
Jag suger.
----
Mer om risktagande och hur jag ser på spelet:
Jag ser på det här mästerligt designade spelet (tack Vimes!) mycket som ett spel som kretsar kring hur stora risker Mästerulven är beredd att ta. Vid sidan av det som LJS skriver: att redovisa hur vi hade gjort om vi varit Mästerulven, så är det också gynnsamt för oss att diskutera vad som är plausibla val för Mästerulven.
En giftig kombination tex, vore att se till att det inte finns någon siare, för att därefter claima siarrollen själv. Vicotnik och andra har diskuterat detta. Vicotnik anser att det är alldeles för stor risk och det är väl ett utmärkt exempel på hur Mästerulvens risktagande kommer ge effekter för vilket spelupplägg denne väljer.
Så hur tänker då en ulv som vill ta stora risker? Hur tänker en ulv som vill ta så lite risker som möjligt? Hur ser ett mellanmjölkigt risktagande ut? Jag är knappast den smartase av oss när det gäller en sådan diskussion och jag hopas därför att vi blir flera som diskuterar detta, men mina förslag skulle kunna vara:
HÖG RISK
Väljer att inte ha med en siare eller väktare i spel, kan värva endast en ulv, plus Vigilanteförmåga.
MELLANHÖG RISK
Väljer att värva tre ulvar, men inte att plocka bort någon powerroll (siare/väktare).
LÅG RISK:
Väljer nattmord, att det inte ska finnas en siare i spel samt värvar en ulv.
—
Jag tror att vår Mästerulv trots allt inte är beredd att satsa på det allra mest vågade alternativet. Tvärtom tror jag mycket på att risktagandet kommer vara litet. Nattmord, värvning av ulvar tror jag ligger högt uppe på önskelistan. Det vore förstås knasigt och kanske roligare om Mästerulven valde att ha med en galen siare tex, men jag tror nog att försiktigheten tar överhanden.