Nekromanti [Rotsystem spoilers] - Om att Rädda Världen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så. Saving the world for fun and profit. Givetvis behöver Rotsystem en mäktig, episk kampanj för de som önskar spela spelet för att rädda världen. Eller kanske flera kampanjer. Eller en kampanj som åtminstone sätter igång saker och ting lite.

Eftersom den här tråden är spoilermärkt kan jag tala fritt: Jag har faktiskt inte tänkt så långt som att hitta på en Lösning som ska vara den "officiella". Spontant är jag osugen på att ha en sådan, utan ser hellre att olika moduler introducerar olika planer och metoder som sedan får spånas vidare kring... Men som grundplåt har jag gjort listor:

Mer eller mindre realistiska sätt att rädda världen:
  • Hitta ett sätt att skriva ett virus som bygger om eller deaktiverar Grönskan. Kanske rentav ett memetiskt virus man smittar folk med, som sedan tillåts smittas.
  • Hitta något vapen som fungerar långsiktigt mot Grönskan (atombomber, ultraljud...).
  • Fly jorden. Hitta eller bygga arkar, packa in folk, sticka någon annanstans. kanske till kolonierna på Mars eller Europa.
  • Variant: Uploading. Skicka iväg ett rymdskepp med några miljoner människors medvetanden i stora databanker. Bygga robotkroppar på plats av befintligt material.
  • Väcka upp, säkra och koppla ihop en gigantisk global AI som klarar av att matcha Grönskan i processorkraft; hacka tillbaks. Hack the planet.
  • Hitta ett sätt att kommunicera med Grönskan och få till ett vapenstillestånd. Kräver en ganska tråkig, antropomorf Grönska som vi kan förstå.
  • Bryta sönder ozonlagret och låta Grönskan stekas i strålning. Eller hitta atomvapen och skapa global kärnvinter. Gör ytan obeboelig; lev som uploads eller i säkrade, självförsörjande arkologier.
Saker som definitivt inte kommer att rädda världen:
  • Kärlek eller vänskap -- det här är inte Starzinger. Vänskap är inte starkare än något vapen.
  • Vatten, förkylningar eller att få Grönskan att uttala sitt eget namn baklänges.
  • Magi, homeopati, tomten eller böner till gud.
  • Enstaka individers Hjältemod.
  • The indomitable human spirit.
  • Fri Vilja eller annat individualistiskt.
Det här är första steget mot att bygga något slags övergripande tidslinje för en kommande kampanj, där tidslinjen släpps först som en ordentligt spoilermärkt PDF. Som en roadmap, typ. "Det här kommer att komma, så om ni vill använda officiellt material kan det vara bra att veta".

Jag vill gärna ha fler förslag. Konkreta saker är bra, men allt uppskattas.
Samt givetvis kommentarer på mina egna idéer.

Cybot

Mest spelbar
krank;n18707 said:
[*]Hitta ett sätt att kommunicera med Grönskan och få till ett vapenstillestånd. Kräver en ganska tråkig, antropomorf Grönska som vi kan förstå.
Vad händer om det är det motsatta, att grönskan förstår oss? Det är troligare att ett planetärt medventande kan komma på ett sätt att kommunicera med oss än det motsatta.
Fast förstås, det är ju grundvalen i Grönkultisttänkande och vi ser ju vad som händer med dem...

Fast det kan ju vara ett helt annat äventyr. Grönskan mergar med en nascent AI och bildar en SHODAN-expy.

DynamicMan

Veteran
Sprida växter runt arkologierna som genmodifierats till immunitet kanske? Några snabbväxande ogräsvarianter som tränger undan Grönskans livsrum meter för meter typ?

(Jag vill för övrigt applådera initiativet! Det finns få saker som är mer frustrerande än att köpa ett rollspel där man vet att det finns en stor metaplott, men man får inte veta hur den egentligen ser ut förrän i något supplement som utlovas till långt senare och som man inte vet om det alls kommer bli av ens...)

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Jag gillar idén att totalslakta ozonlagret, det är så jag skulle lösa det. :D Problemet vore ju att grönskan finns under marken också, så det här är ju inte nödvändigtvis en permanent lösning. :/ HACK THE PLANET är ju givetvis också en fantastisk lösning. Visserligen kan det göras till en "Enstaka Individers Hjältemod"-grej (tänk Independence Day, fucking Jeff Goldblum som hackar moderskeppet typ).

Kärlekscraft

Swordsman
krank;n18707 said:
[*]Bryta sönder ozonlagret och låta Grönskan stekas i strålning. Eller hitta atomvapen och skapa global kärnvinter. Gör ytan obeboelig; lev som uploads eller i säkrade, självförsörjande arkologier.

Jag vill gärna ha fler förslag. Konkreta saker är bra, men allt uppskattas.
Samt givetvis kommentarer på mina egna idéer.
Hitta ett sätt att tända eld på atmosfären, fanns en viss rädsla för det på 1940-talet när det prövade atombomberna. Allting blir grillat. :wink:

Max Raven

T12-kultist
Jag är mycket fan av att Grönskan inte bör kunna besegras utan att man mer eller mindre fuckar över hela planeten och (i princip) allt på den. Vi pratar en fara på Cthuloida nivåer uppgraderat för framtiden här - Den Gröna Döden med stort D (och G?).

Så saker som grey goo - nanomaskiner som bryter ner allt och gör fler av sig själva. Ingen trådlös kommunikation, ingen kill switch, ingenting som stoppar den. Allt sådan skulle nämligen Grönskan kunna anpassa sig till.

Jag gillar fler förslag på tråden, såsom orsaka atomvinter (genom att först attackera "kluster" av Grönskan?), bränna bort atmosfärenlagret o s v, men i regel tycker jag det inte bör stoppa Grönskan helt - delar bör överleva på undangömda platser, i dvala m m. IMHO förstås. :)
krank said:
Ja, jag håller med.
En kampanj skulle kunna tänkas sluta med att Grönskan vinner/tillåts vinna, eller med ett ställningskrig, eller med att ytan föröds men att element av Grönskan lever (den gömde sig kanske också där människan gömde sig...) Men någon Slutgiltig Lösning tror jag inte på.

Ett ögonblick funderade jag på att låta Grönskan kunna tvingas till delning; att människan kommer på ett sätt att lösgöra delkluster av Grönska som man kan alliera sig med. Då blir det bokstavligen fallet att lösningen handlar om att mänsklig teknologi betvingar och pacificerar Grönskan. Vilket ju inte är en symbolik som känns helt oäven.
Bosse said:
Att spelarna kan få komma att välja vilka av de två dåliga alternativen som finns känns passande på något sätt. Sabba planeten eller låt Grönskan sakta men säkert ta över.

Bosse

Veteran
krank;n18707 said:
Så.
[/LIST] Saker som definitivt inte kommer att rädda världen:
  • Kärlek eller vänskap -- det här är inte Starzinger. Vänskap är inte starkare än något vapen.

• OT: Det är ett spel jag skulle vilja se. Starzinger RPG. Eller finns det? =)
    krank said:
    Det borde finnas!

krank

Jag tänker nånstans att det skulle kunna finnas olika grupper som jobbar på olika sätt att lösa det hela. Inte bara i Stad Ett heller, utan på annat håll. Kanske är det en helt annan arkologi som börjar jobba på att fucka upp ozonlagret. Alla grejerna på min lista skulle ju kunna dyka upp som aktiviteter som rollpersonerna antingen kan anlitas för att sabotera eller för att underlätta/försvara.

De två jag gillar mest är väl att bränna ozonlagret och att åka iväg som uppladdade medvetanden. Fördelen med det senare är väl att det likförbannat blir folk kvar; kampanjen kan nå sitt klimax med arken som skjuts iväg utan att man för den sakens skull slutar spela i spelvärlden.

Jag tänker mig att ozonhålslösningen knappast blir uniform över hela jorden heller. Så vad man gör är att man skapar stora områden där varken människor eller Grönskan kan överleva utan ganska feta skydd. Vilket kan bli extra spännande "zoner"... =)

krank

Jag funderar lite på hur en tidslinje skulle kunna se ut. Om målet är en situation där vi å ena sidan har möjligheten att blästra ozonlager och å andra sidan köra uploading och åka ut i rymden, så tänker jag mig att ordningen på de teknologierna skulle kunna vara uploading->ozonlager->rymden, möjligen kan de senare två byta plats.

Jag har tänkt låta den första expansionen (ännu utan namn) handla om upptäckandet och kontaktandet av en andra arkologi, antingen bortåt östeuropa/ryssland eller neråt danmark/mitten av europa sådär. En bit bortom normalt kommunikationsavstånd. Den nya arkologin ska såklart vara annorlunda än Stad Ett, och jag är väldigt sugen på att göra den till en plats där en AI styr och där de överlevande människorna är uppladdade i en massiv underjordisk mainframe. Till en början är givetvis detta hemligt; rollpersonerna stöter på robotar och människo-simulacrums som innehåller kopior av medborgare. Speciellt framtagna för att just sköta kontakten med yttervärlden. AI'n som styr jobbar på att expandera och försöka utöka sin datorkraft, för att i förlängningen bli ett kollektiv kapabelt att utmana Grönskan.

Jag tänkte också ladda upp inför denna expansion genom att ha små fina referenser i de äventyr och mindre moduler som släpps. Döda robotskal och så, med märkningar från den andra arkologin.

Hur bygger man därifrån till förstörande av ozonlagret? Hur förstör man ozonlagret mest effektivt? Vilken teknologi krävs? Jag är lite sugen på att introducera "betvingad Grönska" i andra expansionen. Inte som "problemet är löst", men kanske att man hittat ett sätt att separera en bit grönska från resten men med bibehållen komplexitet, och låta den utvecklas separat samtidigt som den styrs och influeras av människor via teknik. Skulle den lyckas kontakta resten kommer den väl att riskera att uppgå i det hela, men nog skulle det kunna finnas värde i att ha en "fiendes fiende" eller vad man ska säga. Riskabel allierad. Och jag tänker mig att den separata egentligen nog kanske inte ens vill uppgå i det hela, av samma anledning som människor inte vill uppgå i Grönskan, typ. Kanske. Kanske skulle förmåga att förstöra ozonlagret kunna introduceras i samband med detta? Experiment, som skapar hål på specifika ställen och därmed förändrar förutsättningarna även om knappast hela jorden drabbas.

Och tredje expansionen ger sig då lite självt: Rymdfart. Kontakt med någon rymdstation med överlevare, kanske. Möjligen rentav kontakt med Mars eller Europa.

Varje expansion introducerar nya element och kanske ... Jag vet inte, 5-15 äventyr vardera? Det blir en kampanj på 15-45 äventyr, bara räknat på expansionerna.

Hur känns det?

Cybot

Mest spelbar
Förstör ozonlagret gör man väl lättast genom att släppa ut så jefla mycket klorgaser man kan, speciellt olika typer av halogener (som CFC gaser och liknande). Sådana gaser släpper lös klor i när de bombarderas av UV-ljus (vilket sker framför allt i stratosfären där ozonlagret finns) och varje klormolekyl kan förstöra runt 100000 ozonmolekyler.

Förstör grönskan, använd mer hårsprej (vilket förklarar en hel massa när det gäller cyberpunkmode)!
Cybot said:
Uploading vs Krossa Ozonlagret är två helt olika typer av problem. Uploading är tekniskt svårt, men kräver kanske inte så mycket resurser. A krossa Ozonlagret är mest en logistisk utmaning. Klor är en av de vanligaste ämnena i världen (det samma gäller de saker som man blandar klor med för att få det till en lätt gas) men det krävs ju en hel del av det (och en massa energi) för att pumpa ut tillräckliga mängder.
krank said:
Saker som kräver logistik och energi är inte det minsta dåliga i sammanhanget. Tvärtom är det ju sånt som kan göras om till flera olika äventyr och ligga till grund för en lite längre sekvens. Rollpersonerna skickas att scouta ett gammalt kärnkraftverk, rollpersonerna sätts att bevaka en karavan ut till kraftverket... Rollpersonerna anlitas av konkurrerande företag (som möjligen har Gaiakulten i ryggen) för att sabotera det hela...