Så. Saving the world for fun and profit. Givetvis behöver Rotsystem en mäktig, episk kampanj för de som önskar spela spelet för att rädda världen. Eller kanske flera kampanjer. Eller en kampanj som åtminstone sätter igång saker och ting lite.
Eftersom den här tråden är spoilermärkt kan jag tala fritt: Jag har faktiskt inte tänkt så långt som att hitta på en Lösning som ska vara den "officiella". Spontant är jag osugen på att ha en sådan, utan ser hellre att olika moduler introducerar olika planer och metoder som sedan får spånas vidare kring... Men som grundplåt har jag gjort listor:
Mer eller mindre realistiska sätt att rädda världen:
Jag vill gärna ha fler förslag. Konkreta saker är bra, men allt uppskattas.
Samt givetvis kommentarer på mina egna idéer.
Eftersom den här tråden är spoilermärkt kan jag tala fritt: Jag har faktiskt inte tänkt så långt som att hitta på en Lösning som ska vara den "officiella". Spontant är jag osugen på att ha en sådan, utan ser hellre att olika moduler introducerar olika planer och metoder som sedan får spånas vidare kring... Men som grundplåt har jag gjort listor:
Mer eller mindre realistiska sätt att rädda världen:
- Hitta ett sätt att skriva ett virus som bygger om eller deaktiverar Grönskan. Kanske rentav ett memetiskt virus man smittar folk med, som sedan tillåts smittas.
- Hitta något vapen som fungerar långsiktigt mot Grönskan (atombomber, ultraljud...).
- Fly jorden. Hitta eller bygga arkar, packa in folk, sticka någon annanstans. kanske till kolonierna på Mars eller Europa.
- Variant: Uploading. Skicka iväg ett rymdskepp med några miljoner människors medvetanden i stora databanker. Bygga robotkroppar på plats av befintligt material.
- Väcka upp, säkra och koppla ihop en gigantisk global AI som klarar av att matcha Grönskan i processorkraft; hacka tillbaks. Hack the planet.
- Hitta ett sätt att kommunicera med Grönskan och få till ett vapenstillestånd. Kräver en ganska tråkig, antropomorf Grönska som vi kan förstå.
- Bryta sönder ozonlagret och låta Grönskan stekas i strålning. Eller hitta atomvapen och skapa global kärnvinter. Gör ytan obeboelig; lev som uploads eller i säkrade, självförsörjande arkologier.
- Kärlek eller vänskap -- det här är inte Starzinger. Vänskap är inte starkare än något vapen.
- Vatten, förkylningar eller att få Grönskan att uttala sitt eget namn baklänges.
- Magi, homeopati, tomten eller böner till gud.
- Enstaka individers Hjältemod.
- The indomitable human spirit.
- Fri Vilja eller annat individualistiskt.
Jag vill gärna ha fler förslag. Konkreta saker är bra, men allt uppskattas.
Samt givetvis kommentarer på mina egna idéer.