Under mina snart 20 år som rollspelare kan jag räkna de kampanjer som faktiskt avslutats ordentligt och på ett tillfredsställande sätt på ena handens fingrar. Jag behöver inte ens alla fingrar, jag tror det mer är... En. Eller kanske två.
Kampanjer tenderar istället att flyta ut i sanden. Jag inser att detta är en stor risk med långa kampanjer; folk flyttar och byter jobb och skaffar familj och grejer. Sånt händer. Men jag vill ändå inte överge den långa kampanjen som form, för jag tycker att det ger såpass mycket att ha just det låååånga perspektivet och se hur rollpersoner förändras över tid, och även se världen omkring dem förändras.
Just nu sitter jag i läget att jag ska försöka knyta ihop en kampanj som pågått, tja, sedan jag flyttade ner till Nynäshamn i princip. Kan det vara sedan 2008? Och jag har ju en massa Saker som ska Avslöjas och skurkar som behöver kväsas och så, men... Jag har inte riktigt klart före mig hur jag ska knyta ihop det. Hur sista äventyret, sista spelmötet, ska se ut.
Det känns som att det klassiska sättet att lösa det här är genom att helt enkelt bygga upp mot en fet bossfajt. Och det skulle väl kunna funka, men det känns lite fantasilöst. Är vi verkligen så knutna till datorspel och den allra mest fantasilösa sago/fantasystrukturen att slutfight mot slutboss är det bästa vi kan komma på?
Jag tänker inte (åtminstone just nu) be er om hjälp att knyta ihop min specifika säck. Kanske senare. Just nu är jag nyfiken på vilka feta kampanjavslut ni upplevt. Vad är det fetaste? Vad var det som gjorde det så fett? Har ni avslutat kampanjer utan en slutstrid; vad gjorde ni isåfall då? Bry er inte om huruvida ert kampanjslut kanske inte går att appliucera på just min situation, jag är bara nyfiken på att se hur det funkat hos andra.
Kampanjer tenderar istället att flyta ut i sanden. Jag inser att detta är en stor risk med långa kampanjer; folk flyttar och byter jobb och skaffar familj och grejer. Sånt händer. Men jag vill ändå inte överge den långa kampanjen som form, för jag tycker att det ger såpass mycket att ha just det låååånga perspektivet och se hur rollpersoner förändras över tid, och även se världen omkring dem förändras.
Just nu sitter jag i läget att jag ska försöka knyta ihop en kampanj som pågått, tja, sedan jag flyttade ner till Nynäshamn i princip. Kan det vara sedan 2008? Och jag har ju en massa Saker som ska Avslöjas och skurkar som behöver kväsas och så, men... Jag har inte riktigt klart före mig hur jag ska knyta ihop det. Hur sista äventyret, sista spelmötet, ska se ut.
Det känns som att det klassiska sättet att lösa det här är genom att helt enkelt bygga upp mot en fet bossfajt. Och det skulle väl kunna funka, men det känns lite fantasilöst. Är vi verkligen så knutna till datorspel och den allra mest fantasilösa sago/fantasystrukturen att slutfight mot slutboss är det bästa vi kan komma på?
Jag tänker inte (åtminstone just nu) be er om hjälp att knyta ihop min specifika säck. Kanske senare. Just nu är jag nyfiken på vilka feta kampanjavslut ni upplevt. Vad är det fetaste? Vad var det som gjorde det så fett? Har ni avslutat kampanjer utan en slutstrid; vad gjorde ni isåfall då? Bry er inte om huruvida ert kampanjslut kanske inte går att appliucera på just min situation, jag är bara nyfiken på att se hur det funkat hos andra.