Så jag skall fortsätta med veckans Marvelfilm den här gången skall jag se filmen Thor
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 22: Iron man (2008)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 23: Iron man 2[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 30: Thor The dark world (2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]vecka 52: Ant man (2015)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.[/FONT]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förkunskap: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]i efter credit secnen i Iron man 2, där jag såg SHIELD agenter tittandes på en fallen hammare.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Sedan vet jag att Thor är en Amerikansk hjälte som är baserad på bristande kunskaper om nordisk mytologi, Thor slåss med sin hammare och bråkar med sin bror (LOKI) som är en skurk
Natalie Portman skall vara med i den här filmen [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förväntningar: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Thor tappar sin hammere på jorden, han kommer ner och träffar SHIELD som ber honom hindra sin bror ifrån att göra något ondskefullt (kanske involverande en mask?), Portman kommer bli förälskad i Thor och Thor kommer spöa skiten ur alla skurkar.
Jag räknar med att filmen typ helt kommer sakna kopplingar till skandinavisk kultur [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/FONT]
Handling[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif](Spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Efter att ha fått en flashback beslutar Thor med vänner att de borde åka till Isjättarnas hemvärld, och spöa deras ledare. det här leder till ett krig (de kallar det krig men ingen invaderar någon), och Thor blir förvisad till Jorden. Hammaren blir också ner slängd med orden ”den som lyfter thorshammare och är värdig skall besitta thors krafter”
Och av någon anledning hamnar han i new mexico när det hade varait mycket mer passande med norge.
Där träffar han Jane Forster och The original Skarsgård, som är forskare som forksar på maskhål.
Thor gör inbrott i ett forskningslabb och upptäcker att han inte är värdig att lyfta sin hammare. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Stuff happens och Loki visar sig vara en skurk (och en himla tråkig sådan också), thor visar sig berred för att offra sig själv, visar sig där med värdig och hammaren kommer flygande till honom (detta trots att profetian uttryckligen pratade om att man behövde LYFTA hammaren för att få Thors krafter).
Sedan åker han till gudarnas hem där han besegrar Loki och blir strandsatt, I efter credit scenen så ser vi att astrofysiken Skarsgård får titta på terresection kuben och är kontrollerad av Loki [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tankar(spoiler): [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det är ändå spännande hur olika de olika hjältarnas filmer är ifrån varandra, speciellt i tanke på att i nästa film så skall de alla vara tillsammans vilket känns som ett visst kraftnivå problem.
Sedan den här filmen kännes som den var nära att vara bra men istället var ganska dålig,
De bra sakerna var följande: Jag gillade designen på saker,
jag gillade kulturkrockscenerna med thor och Jane, [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag gillade flera av bi-karaktärerna.
Saker jag inte gillade: Loki- som tyvärr föll väldigt platt för hur underutvecklad och ogenomtänkt hans aktions var.
Hur vi aldrig fick veta hur saker vanligtvis fungerade i Gudarnas hemvist, nu fick vi bara se hur saker föll samman.
Shields roll i filmen kändes mer som något för att skapa en kontinuitet än att behövas i just den här filmen. (speciellt fånigt blev det i slutet av filmen när thor säger till en Shield agent ”vi slåss borda mot ondskan och är allierade” utan att egentligen ha en anledning att att tro att Shield är allierade. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag får känslan av att den är filmen gick igenom många idéer innan den blev som den blev för väldigt många av de olika sekvenserna känns som delar av olika filmer. [/FONT]
Nästa vecka kommer filmen som motiverade mig att påbörja det här projektet, och allvarligt talat så kommer jag ge upp det om jag inte gillar den.