Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v25

Max Raven

T12-kultist
Förra veckan såg jag Mad Max 2: The Road Warrior.

Vi snackar filmen som kickstartade postapokalyps som grej. Fist of the North Star, Fallout, Gamma World(?) med flera hade inte existerat i den form de finns utan den här filmen. Mohawk-mooks med mera kommer härifrån.

Hur är den då? Det är en mycket bättre film än den första. Är det verkligen samma gäng som gjorde den första? Man kan se vissa drag men det är fantastiskt hur mycket bättre den här är. Om man är okej med att inte se allt så kan man skippa den första och börja här. Saker som att folk åker av vägen, hoppar upp på sina fordon igen och far vidare, klipp som försöker hamra in samma händelse i flera omgångar, med mera - är som bortblåsta. Det är i princip bara de bra grejerna kvar.

Upplägget är mer "återberättad legend", vilket känns som ett smart grepp rent narrativt. Världen gick åt skogen, gäng far runt och vill ha bensin, Max vill också ha bensin, ett välskyddat (nåja) raffinaderi upphittas. Striden kan börja.

Det är en solid 95 minuter lång actionrulle. Den har sina brister, men de är få och till viss del känns de som att filmen hade varit sämre om de försökt polera dem.

Betyg 5 av 5. Är den bättre än Fury Road? Nja. Den har några fler år på nacken men är solid. Den är också kortare. De är i samma universum, båda filmer har mer än en viktig person, båda har "vem som helst (som inte är huvudperson) kan dö" som känsla... Där Road Warrior bröt ny mark för en populär genre så har Fury Road ekonomisk men effektiv presentation av miljö och karaktärer, en hög med folk med personlighet - allt man ser antydningar till i Road Warrior men som denna film inte fokuserat lika mycket på. Road Warrior får bonuspoäng av att vara först, men jag gillar nog Fury Road mer. Inte för att det spelar så stor roll om man gillar post-apokalyptisk action. Men jag lär skaffa 3D-TV i princip på grund av Fury Road.