Några vänner ville gå på bio igår och jag hängde med för att se Jurassic World.
Tja... jag var grundligt underhållen när jag lämnade bion. Det sagt så var det en rätt blandad upplevelse på många plan. Men det som jag vill säga först av allt är att det här är en actionfilm. Kanske rent av en Actionkomedi i samma anda som Dödligt Vapen-filmerna. Dvs det är en actionfilm med lite komedi i sig, inte en komedi med massor av action. Och på actionbiten tycker jag den leverar. Det gör den också lite annrolunda från de andra filmerna som även om trenden går mot mer action fortfarande försöker vara rysare/thrillers. Här har de verkligen bytit genre tycker jag. Bra beslut, för det är det som gör filmen så underhållande trots bristerna, i min mening.
Så bristerna då? Det största, som egentligen är det som gör att jag inte kan säga att det är en bra film, utan bara en underhållande och bitvis väldigt cool film, är dialogen i början av filmen. Jag fattar vad de vill göra. De vill etablera allas karaktärer så snabbt som möjligt så att de kan gå vidare till action och coola scener sen. Men de gör det så dåligt. Varje replik som varje person (i alla fall huvudperson) har under inledningen verkligen droppar av "karaktär". Som om någon tagit en hink med karaktär och hällt den över varje replik. Dvs alldeles för mycket. Dialogen känns ofta krystad och "skohornad" för att klämma in så mycket karaktärsdefinition (jag värgrar kalla det karaktärsbyggande i det här fallet) som bara går på så kort tid som möjligt. Och här får det mest alla att kännas väldigt stereotypa snarare än intressanta. Och inte ens på det där roliga stereotypa sättet där karaktärerna verkligen lever upp till stereotypen, utan det blir mer som om nån scenarbetere tejpat fast en A4 med ordet "DINOSAURIE" på bröstet för att ge skådisarna något att agera mot framför grönskärmen, fast här är det huvudpersonerna det gäller. Det gör att jag i många fall känner mer för birollerna som skymtar förbi här och där, för deras karaktärer etableras istället av vad de gör och hur de skådesspelar istället, vilket i jämförelse känns som rena oscarsmaterialet. Det värsta är att det är just i början. Efter att alla roller väl är etablerade så övergår det till att vara rätt bra actionfilmsdialog.
Och det här gäller egentligen grundpremisserna också. De pressar in massor av snack om genmodifiering och publiksiffror och grejer för att sätta scenen, och jag förstår varför de gör det. Det är bara inte det bästa sättet att göra det på. Jag känner att väldigt mycket av all den är expositionen eller vad man kallar det hade kunnat klippas bort helt och hållet för att den inte behövs. Mycket är alldeles för övertydligt. Det känns lite som att de tog en manusförfattare som är skitbra på action, och sen sa åt denne att dessutom lägga in den här bakgrundsinformationen. Det är lite hafsigt gjort, det är övertydligt, det känns rätt framtvingat.
Det andra som jag tycker sänker filmen lite, men som jag lätt hade kunnat ha överseende med, är effekterna som känns väldigt CGI. Jag hade velat se lite mer animatronics, en bättre blanding mellan de två för att ge dinosarna lite mer närvaro i filmen. Men det är verkligen inte jättedåligt! Vi snackar inte librarianfilmerna här. Det är rätt bra CGI, men den hade behövt lite hjälp för att sälja in sig ordentligt. Hade det inte varit för dialogskrivandet hade jag nog inte ens tagit upp det.
Men det är vad som hindrar filmen från att vara bra. Det som i alla fall gör filmen cool och underhållande i alla fall är action. Det är vad det här är. Action i stora drag. En del rätt nyskapande scener för serien, en del som bara är så over the top hel jäkla fantastiskt att jag nästan satt och applåderade ett par gånger. Det här är en underhållande actionfilm.
Och faktum är att den hade en del idéer i sig som har gjort att jag sitter och hoppas på en femte film. Varför? Undervattensdinosaurier! Jag vill ha nån slags hajen 3, fast gjort bra och med dinosaurier. Massor av dinosaurier. Och inte bara undervattensdinosarurier så klart, men fler sånna. Säg kanske något slags aliensliknande historia där en grupp soldater eller något slåss mot velociraptorer i en vattenparksdelen där de springer i glastunnlar under vattnet och måste ut och simma, och nån ubåt, och glas skjuts sönder, och folk drunknar, blir uppätna, dinosaurier överallt, massor av WOW, vattendinoasurier som börjar trasha anläggningen utifrån och nån stor explotion på slutet!
Jurassic World får 4/5 i betyg av mig. Betyget skulle antagligens junka till 3/5 om jag såg den igen.