Nekromanti [Promotion/korrläs] [Nerver av stål] Du borde läsa mitt spel

Genesis

Ni dés ni maître
Hej! Jag har skrivit ett spel som heter Nerver av stål. Det är bifogat detta inlägg. Du borde läsa det. Här är några anledningar:

1: Spelet är annorlunda. Det är inte bara vanligt indie-udda, utan dessutom influerat lite av ett visst franskt spel (vissa av er vet vad jag talar om). Det har en del regellösningar som inte är helt vanliga. Dessutom har det en specifik, enskild huvudperson som spelet handlar om, och det hanterar detta alldeles utmärkt, och det är inte helt vanligt. Så om du är intresserad av rollspel och av hur man kan spela dem på olika sätt så borde du läsa mitt spel.
2: Spelet är annorlunda skrivet. Dels har det ett inte helt vanligt upplägg, där jag först går igenom reglerna översiktligt och sedan djupdyker i detaljerna, men framförallt har det ett annorlunda syfte. Jag försöker inte bara visa läsaren hur spelet fungerar, hur reglerna ser ut, utan också varför det ser ut så. Jag försöker att redogöra för mitt designtänk och visa syftet med varje regel. Detta för att ge en djupare förståelse för spelet. Om du är intresserad av hur rollspelsdesign går till och lite tankar bakom strukturer och tekniker så tror jag att du kan finna det här spelet intressant.
3: Spelet är bra. Jag tror att jag vågar påstå att vid det här laget vet jag vad jag gör när jag skriver spel. Det här är inget koncept jag snabbt slängt ur mig och vill ha feedback på; det är ett väl speltestat och av många uppskattat spel. Det är bra. Jag har skrivit och publicerat flera spel innan som spelats på konvent och i hem i hela Sverige.
4: Jag ber om hjälp. Till sist hoppas jag att du läser det för att jag skulle uppskatta alla kritiska ögon jag kan få. Jag är inte alls lika bra på att skriva ned spel som jag är på att designa dem. Jag vill göra en text som är bra, lättläst och pedagogisk. För detta vore jag otroligt tacksam om du bemödade dig med att läsa igenom det och ge mig kommentarer. Du behöver inte skriva en lång och detaljerad genomgång; om du bara påpekar en enda sak så blir jag superglad! Om du vill att ditt namn står med i boken när den släpps (boken kommer att säljas online för självkostnadspris. Jag kommer inte att tjäna ett öra på försäljningen och PDF:en kommer alltid att finnas tillgänglig gratis) så skicka det till mig i PM så skriver jag in det i början av boken.

Du behöver inte kommentera eller korrläsa bara för att du tittar på spelet det. Ju fler som sneglar på spelet desto gladare blir jag.

Vad behöver jag hjälp med?
1: Språket. Om du ser en felstavning, grammatisk konstighet eller klumpig formulering, säg till!
2: Strukturen. Om du tycker att idéerna presenteras i fel ordning eller har bättre förslag på upplägg, säg till!
3: Pedagogiken. Om du tycker att jag förklarar dåligt och om det är någon bit du inte fattade vid första genomläsningen, säg jättegärna till.

Jag behöver inte hjälp med layouten*. Den är tillfällig och bara hopsatt för att det ska gå enkelt att läsa spelet på skärmen. Så du behöver inte kommentera avstavningar, marginaler eller sidbrott.

* Alltså, om du är duktig på layout och har lust att göra en snygg layout gratis åt mig så tänker jag ju inte säga nej. :)

Attachments

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag har inte hunnit kolla så mycket än men vill bara säga att det är väldigt kul att du ger möjlighet att ta del av detta till synes trevliga spel.

Genesis

Ni dés ni maître
P.eLL.e;n190898 said:
Jag har inte hunnit kolla så mycket än men vill bara säga att det är väldigt kul att du ger möjlighet att ta del av detta till synes trevliga spel.
Ha, lägger ut gratisspel gör ju folk hela tiden. De riktiga hjältarna är de som bemödar sig att läsa och kommentera. Som du själv säkrt märkt är det inte lätt att få folks uppmärksamhet för ens spel på den här sajten! :)

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Mycket fin framsida. Såg lite snabbt att cyniskt var felstavat nånstans. Stod cynisistiskt eller liknande; har dålig uppkoppling ute på semester så kan tyvärr inte riktigt kolla igenom spelet förrän senare.

RasmusL

Champion
Genesis;n191008 said:
Min tidigare framsida var designad för att se ut som en filmaffisch från 40-talet. Den var ganska ful (precis som filmaffischer från 40-talet). Jag slängde ihop en lite mer stiliserad variant. Kanske?

En röst för originalet!

Genesis

Ni dés ni maître
P.eLL.e;n191013 said:
Mycket fin framsida. Såg lite snabbt att cyniskt var felstavat nånstans. Stod cynisistiskt eller liknande; har dålig uppkoppling ute på semester så kan tyvärr inte riktigt kolla igenom spelet förrän senare.
Hittade det. Stod "cynicism" istället för "cynism". Tusen tack!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Genesis;n191008 said:
Min tidigare framsida var designad för att se ut som en filmaffisch från 40-talet. Den var ganska ful (precis som filmaffischer från 40-talet). Jag slängde ihop en lite mer stiliserad variant. Kanske?
Om jag var på jakt efter ett film noir-spel skulle det där omslaget fånga mitt öga direkt.

Ram

Skev
Jag har några fler tankar som jag skall formulera, men innan jag glömmer det så står det "Världen i lm noir" i beskrivningen av En stad av skuggor.

Genesis

Ni dés ni maître
Ram;n191040 said:
Jag har några fler tankar som jag skall formulera, men innan jag glömmer det så står det "Världen i lm noir" i beskrivningen av En stad av skuggor.
Fixat. Tack så mycket! Ligaturerna försvann när jag kopierade in texten från en PDF.

Ram

Skev
Genesis;n191159 said:
Fixat. Tack så mycket! Ligaturerna försvann när jag kopierade in texten från en PDF.
Nemas problemas. Den enda andra kommentaren jag har är att jag tror att scen-begreppet skulle må bra av hållas ihop lite, exemplifieras och eventuellt göras en minilathund till. Mina övriga tankar låg inte riktigt i trådens riktning.

gustaf s

Warrior
Det stod vissla när det nog skulle stå vessla i början av spelexemplet (s 48?). Kanske är det intressant för samma exempel att Petter, om jag minns rätt, valde/avslöjade/whatever Jane som Gyllene Drömmar ganska sent i spelet, medan de båda andra rollerna etablerades redan i första scenen.

Tror jag gillade den gamla framsidan (den du haft med när det spelats) bättre än den senare.

Jag har inte läst dokumentet särskilt noga egentligen, men får jag lite tid så ska jag försöka och återkomma med kommentarer. Däremot har jag ju spelat spelet och jag älskar det. Toppspel.

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag noterar ett "D.O.A. (19XX)" Jag gissar att det ska stå ett fullständigt årtal, förslagsvis 1950 som du skrivit på annan plats.

Genesis

Ni dés ni maître
Hellzon;n191301 said:
Jag noterar ett "D.O.A. (19XX)" Jag gissar att det ska stå ett fullständigt årtal, förslagsvis 1950 som du skrivit på annan plats.
Tackar! Fixat.

Genesis

Ni dés ni maître
gustaf s;n191215 said:
Det stod vissla när det nog skulle stå vessla i början av spelexemplet (s 48?).
Jepp, fick det i ett PM, också. Fixat!

Kanske är det intressant för samma exempel att Petter, om jag minns rätt, valde/avslöjade/whatever Jane som Gyllene Drömmar ganska sent i spelet, medan de båda andra rollerna etablerades redan i första scenen.
Just det, ja. Du råkar inte minnas ungefär när det var? Överhuvudtaget behöver nog den spelrapporten fixas till lite. Den är lite svår att hänga med it (precis som en bra noir-rulle, i och för sig!).

Tror jag gillade den gamla framsidan (den du haft med när det spelats) bättre än den senare.
Här är den gamla framsidan, för referens:

Grejen är att även om filmaffischer från 40-talet var i färg, så sänder det inte riktigt rätt signaler när man snackar film noir, kan jag tycka. Lite som romerska statyer; vi tänker oss att det ska vara svartvitt.

Attachments

APM

Bläckfisk
Jag reagerade på det där du sa om att du förklarar tankarna bakom speldesignen i texten allteftersom. Jag har själv haft liknande tankar men inte tänkt att det skulle funka bra eftersom böckerna måste vara pedagogiska i sin struktur vid första genomläsningen men sedan också vara smidiga och enkla att ha som referens under spelets gång. Jag ska läsa lite när jag får tid och se hur jag tycker att det funkar! Vore jäkligt nice om du lyckades lösa det på ett snyggt sätt! Speldesignerns tankar är ju bland det mest intressanta!

Har du en uppdaterad text som du hellre vill att man läser, let us know!

Genesis

Ni dés ni maître
APM;n244129 said:
Jag reagerade på det där du sa om att du förklarar tankarna bakom speldesignen i texten allteftersom. Jag har själv haft liknande tankar men inte tänkt att det skulle funka bra eftersom böckerna måste vara pedagogiska i sin struktur vid första genomläsningen men sedan också vara smidiga och enkla att ha som referens under spelets gång.
Det här spelet är ju inte så komplicerat. Tanken är att ha ett referensblad med regelsammanfattning, så att boken inte ska behöva användas som referens under spel.