Hej! Jag har skrivit ett spel som heter Nerver av stål. Det är bifogat detta inlägg. Du borde läsa det. Här är några anledningar:
1: Spelet är annorlunda. Det är inte bara vanligt indie-udda, utan dessutom influerat lite av ett visst franskt spel (vissa av er vet vad jag talar om). Det har en del regellösningar som inte är helt vanliga. Dessutom har det en specifik, enskild huvudperson som spelet handlar om, och det hanterar detta alldeles utmärkt, och det är inte helt vanligt. Så om du är intresserad av rollspel och av hur man kan spela dem på olika sätt så borde du läsa mitt spel.
2: Spelet är annorlunda skrivet. Dels har det ett inte helt vanligt upplägg, där jag först går igenom reglerna översiktligt och sedan djupdyker i detaljerna, men framförallt har det ett annorlunda syfte. Jag försöker inte bara visa läsaren hur spelet fungerar, hur reglerna ser ut, utan också varför det ser ut så. Jag försöker att redogöra för mitt designtänk och visa syftet med varje regel. Detta för att ge en djupare förståelse för spelet. Om du är intresserad av hur rollspelsdesign går till och lite tankar bakom strukturer och tekniker så tror jag att du kan finna det här spelet intressant.
3: Spelet är bra. Jag tror att jag vågar påstå att vid det här laget vet jag vad jag gör när jag skriver spel. Det här är inget koncept jag snabbt slängt ur mig och vill ha feedback på; det är ett väl speltestat och av många uppskattat spel. Det är bra. Jag har skrivit och publicerat flera spel innan som spelats på konvent och i hem i hela Sverige.
4: Jag ber om hjälp. Till sist hoppas jag att du läser det för att jag skulle uppskatta alla kritiska ögon jag kan få. Jag är inte alls lika bra på att skriva ned spel som jag är på att designa dem. Jag vill göra en text som är bra, lättläst och pedagogisk. För detta vore jag otroligt tacksam om du bemödade dig med att läsa igenom det och ge mig kommentarer. Du behöver inte skriva en lång och detaljerad genomgång; om du bara påpekar en enda sak så blir jag superglad! Om du vill att ditt namn står med i boken när den släpps (boken kommer att säljas online för självkostnadspris. Jag kommer inte att tjäna ett öra på försäljningen och PDF:en kommer alltid att finnas tillgänglig gratis) så skicka det till mig i PM så skriver jag in det i början av boken.
Du behöver inte kommentera eller korrläsa bara för att du tittar på spelet det. Ju fler som sneglar på spelet desto gladare blir jag.
Vad behöver jag hjälp med?
1: Språket. Om du ser en felstavning, grammatisk konstighet eller klumpig formulering, säg till!
2: Strukturen. Om du tycker att idéerna presenteras i fel ordning eller har bättre förslag på upplägg, säg till!
3: Pedagogiken. Om du tycker att jag förklarar dåligt och om det är någon bit du inte fattade vid första genomläsningen, säg jättegärna till.
Jag behöver inte hjälp med layouten*. Den är tillfällig och bara hopsatt för att det ska gå enkelt att läsa spelet på skärmen. Så du behöver inte kommentera avstavningar, marginaler eller sidbrott.
* Alltså, om du är duktig på layout och har lust att göra en snygg layout gratis åt mig så tänker jag ju inte säga nej.
1: Spelet är annorlunda. Det är inte bara vanligt indie-udda, utan dessutom influerat lite av ett visst franskt spel (vissa av er vet vad jag talar om). Det har en del regellösningar som inte är helt vanliga. Dessutom har det en specifik, enskild huvudperson som spelet handlar om, och det hanterar detta alldeles utmärkt, och det är inte helt vanligt. Så om du är intresserad av rollspel och av hur man kan spela dem på olika sätt så borde du läsa mitt spel.
2: Spelet är annorlunda skrivet. Dels har det ett inte helt vanligt upplägg, där jag först går igenom reglerna översiktligt och sedan djupdyker i detaljerna, men framförallt har det ett annorlunda syfte. Jag försöker inte bara visa läsaren hur spelet fungerar, hur reglerna ser ut, utan också varför det ser ut så. Jag försöker att redogöra för mitt designtänk och visa syftet med varje regel. Detta för att ge en djupare förståelse för spelet. Om du är intresserad av hur rollspelsdesign går till och lite tankar bakom strukturer och tekniker så tror jag att du kan finna det här spelet intressant.
3: Spelet är bra. Jag tror att jag vågar påstå att vid det här laget vet jag vad jag gör när jag skriver spel. Det här är inget koncept jag snabbt slängt ur mig och vill ha feedback på; det är ett väl speltestat och av många uppskattat spel. Det är bra. Jag har skrivit och publicerat flera spel innan som spelats på konvent och i hem i hela Sverige.
4: Jag ber om hjälp. Till sist hoppas jag att du läser det för att jag skulle uppskatta alla kritiska ögon jag kan få. Jag är inte alls lika bra på att skriva ned spel som jag är på att designa dem. Jag vill göra en text som är bra, lättläst och pedagogisk. För detta vore jag otroligt tacksam om du bemödade dig med att läsa igenom det och ge mig kommentarer. Du behöver inte skriva en lång och detaljerad genomgång; om du bara påpekar en enda sak så blir jag superglad! Om du vill att ditt namn står med i boken när den släpps (boken kommer att säljas online för självkostnadspris. Jag kommer inte att tjäna ett öra på försäljningen och PDF:en kommer alltid att finnas tillgänglig gratis) så skicka det till mig i PM så skriver jag in det i början av boken.
Du behöver inte kommentera eller korrläsa bara för att du tittar på spelet det. Ju fler som sneglar på spelet desto gladare blir jag.
Vad behöver jag hjälp med?
1: Språket. Om du ser en felstavning, grammatisk konstighet eller klumpig formulering, säg till!
2: Strukturen. Om du tycker att idéerna presenteras i fel ordning eller har bättre förslag på upplägg, säg till!
3: Pedagogiken. Om du tycker att jag förklarar dåligt och om det är någon bit du inte fattade vid första genomläsningen, säg jättegärna till.
Jag behöver inte hjälp med layouten*. Den är tillfällig och bara hopsatt för att det ska gå enkelt att läsa spelet på skärmen. Så du behöver inte kommentera avstavningar, marginaler eller sidbrott.
* Alltså, om du är duktig på layout och har lust att göra en snygg layout gratis åt mig så tänker jag ju inte säga nej.
Attachments
-
275 KB Views: 0