Nekromanti Klistrade trådar

Hunk

Hero
Jag tycker att redaktionen borde ha en formaliserad hållning avseende vilka trådar som skall vara klistrade. Jag tycker också att det är olyckligt att en tråd blir "klistrad" innan redaktionen har haft möjlighet att ta ett beslut om innehållet i tråden. Alltså, min uppfattning är att levande trådar inte bör vara klistrade, utan bara trådar där forumledningen predikar din officiella hållning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
De kan alltid avklistra den om de bedömmer att den slutar spegla deras egen hållning.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Jag har fått ta emot några till reaktioner liknande din.

Personligen, utan att tala för resten av redaktionen, blev jag förvånad över den reaktionen på att den aktuella tråden klistrades. Vi tänkte att det var ett sätt att komma vidare i en av de frågor som polariserar några av forumets diskussioner som mest.

Vi diskuterar detta i redaktionen.

MVH

/Magnus

RasmusL

Champion
Magnus Seter;n175624 said:
Hello!

Personligen, utan att tala för resten av redaktionen, blev jag förvånad över den reaktionen på att den aktuella tråden klistrades. Vi tänkte att det var ett sätt att komma vidare i en av de frågor som polariserar några av forumets diskussioner som mest.

MVH

/Magnus

Jag tycker att det är ett asbra initiativ att lyfta upp tråden, om inte annat hjälper det diskussionen att få mer fokus för stunden!

gizmo

temporary sunshine
Nu räcker det.

Ni - ni hela bunten som har så starka åsikter om vad ska eller inte ska klistras eller tillåtas att diskutera eller vad redaktionen borde eller inte borde ha för hållning, och jag menar OCKSÅ er som tycker att den klistrade tråden är en gudagåva - ni slutar nu att gnälla, polarisera och tycka att ni har monopol på sanning och rättvisa. Håll käft, helt enkelt. Om det är för svårt att låta bli är jag fullt beredd att sätta mig ner för att reda ut hur man bannar folk, och skicka 30 pers på en gång i exil i en månad. Och jag skiter i om ni just då har brytit mot reglernas bokstav eller inte. Precis som ni skiter i hur redaktionen mår av det ni häller ur er. Ni är missnöjda ändå, hur man än gör.

Jag har spenderat halva min lördag med att klappa och trösta redaktionsmedlemmar som ni har lyckats bryta ner till en punkt där de vill lägga ner forumet. Sådant ska inte behövas. Sluta. Nu.
Man behöver inte skriva av sig allt som går genom huvet. Det påverkar verkliga människor på andra sidan skärmen.

Tycker man att modereringar ibland inte är 100% konsekventa, well, sådant händer i livet. Är det värt ett jävla tantrum? Nejdå.
Tror ni att vi inte vet det? Tror ni att vi inte vill vara perfekta och felfria? Tror ni att vi inte vill att alla ska trivas här? Tror ni att vi inte har långa trådar bakom scenen om hur vi ska göra bra och rätt?
Gör ett jävla tantrum saken bättre? Nej. Det bara bidrar till försämrad stämning och ännu mer polarisering än det redan finns. ÄVEN om det är formulerat artigt och enligt reglerna.

En tråd har alltså klistrats. Jaha. Och? Någon tyckte väl att den innehöll något intressant som det vore bra att man snabbt kan hitta igen utan att leta en timme. Notera att jag här inte uttalar mig om vag jag personligen tycker om trådens innehåll eller om vad jag tycker om klistringen. För att so what? Tycker jag att den är bra - fine. Tycker jag att den är dålig - jomen, någon kanske har nytta av det, man måste inte hålla med om allt. Det stör mig inte verkligen. Inte i det stora hela med livet och allt. Helt säkert är det inte värt att göra en stor grej av.

Tråden innehåller alltså personliga åsikter av en forumit. Och? Det står ju till och med i den. Någon tyckte väl att de åsikterna var läsvärda. Jag kanske inte håller med. Det händer. Behöver jag därför förstöra någons dag? Jag tycker inte det.

Det är alltså en öppen tråd där det kan (helt okontrollerat!) tillkomma text. Vad precis är problemet? Att det skrivs något helt fruktansvärt felt eller kränkande? Och moderatorerna kanske bara ser det två timmar senare, och så var det där avskyvärda KLISTRAT i två timmar innan vi kunde ta bort det och ta ställning? Vad skulle då ha hänt? Har någon dött? Get a grip.

Jag vill helst inte höra ett enda ord mer om den klistrade tråden. Ni KAN existera vidare trots att den finns. Det går. Och jag vill inte höra varför det är viktigt att ni kan yttra er åsikt om hur forumet sköts. Jag kan alla de argumenten. Just nu är det som räknas för mig att vi har ett forum kvar öht och att de verkliga människor som är redaktionen och moderatorerna och använderna inte blir ledsna och i värsta fall sjuka. Real life perspektiv.

Jävla barnkalas.

anth

Vetefan
Hunk;n175583 said:
Jag tycker att redaktionen borde ha en formaliserad hållning avseende vilka trådar som skall vara klistrade.
Rollspel.nu har funnits i 15+ år och lika länge har det funnits klistrade trådar, vilket har fungerat jättebra.
Varför skulle redaktionen helt plötsligt behöva en formaliserad hållning idag när den inte behövt det på 15 år?

Hunk;n175583 said:
Jag tycker också att det är olyckligt att en tråd blir "klistrad" innan redaktionen har haft möjlighet att ta ett beslut om innehållet i tråden.
Gå igenom forumet och kolla på de andra klistrade trådarna. Tror du verkligen att HELA redaktionen varit med och beslutat om VARJE klistrad tråd? Tycker du verkligen att det är nödvändigt?

Men det är en annan sak är ännu viktigare.
När man läser mellan raderna i ditt inlägg kan man få uppfattningen att du anser att någon i redaktionen är emot klistrandet av feminist-tråden och därför har blivit överkörd.
Jag säger inte att jag får den uppfattningen och jag tror inte att det var din intention.
Jag säger bara att du bör förtydliga dig så att inte andra missuppfattar det du skriver.

Hunk;n175583 said:
Alltså, min uppfattning är att levande trådar inte bör vara klistrade, utan bara trådar där forumledningen predikar din officiella hållning.
Redaktionens hållning är att alla ska känna sig välkomna på forumet och att ingen ska känna sig diskriminerad.
Redaktionens hållning är att vi ska försöka öka andelen tjejer på forumet.
Det har varit redaktionens hållning så länge jag funnits på forumet, vilket är 10+ år, så det borde inte vara okänt för någon forumit som varit här ett tag.

Om nu ingen ska känna sig diskriminerad på forumet är det t.ex. knappast överraskande att Redaktionens officiella hållning är anti-rasistisk. Men det är så uppenbart och vi har inget problem med rasism så det behövs ingen klistrad tråd om det.

En av anledningarna till att vi inte har fler tjejer på forumet är för att många rollspelande tjejer inte känner sig välkomna här. Eftersom det är Redaktionens officiella hållning att alla, inkl. tjejer, ska känna sig välkomna, har Redaktionen agerat genom att klistra en tråd om feminism.
Att tråden klistras innan den är färdigskriven beror på att detta är ett AKUT problem (det är bara att läsa de aktiva trådarna på forumet).

Att gå så långt som att låsa en klistrad tråd är bara fånigt. Se på övriga klistrade trådar på forumet: bara hälften är låsta. Det har hittills inte varit något problem med olåsta klistrade trådar så varför skulle det bli ett problem nu?

[hr][/hr]
Lite logiskt resonemang:
1. Vi har få tjejer på forumet.
2. Andelen tjejer ökar inte så mycket på forumet som det gör inom den svenska rollspelshobbyn, för tjejer känner sig inte välkomna här.
3. Ingen kille här skulle erkänna att det är just hans beteende som gör att tjejer inte känner sig välkomna.
4. Om ingen kille erkänner sig skyldig, men tjejerna fortfarande känner sig ovälkomna så talar vi om ett "dolt" problem som vi killar inte är medvetna om.
5. Feminism gör ett utmärkt jobb i att förklara detta dolda problem.
6. Tycker man inte om en klistrad tråd om feminism så kanske man bör tänka på varför tjejer inte känner sig välkomna här och i alla fall fundera på om man inte själv är en del av problemet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth;n175688 said:
6. Tycker man inte om en klistrad tråd om feminism så kanske man bör tänka på varför tjejer inte känner sig välkomna här och i alla fall fundera på om man inte själv är en del av problemet.
Hej!

Jag ser helst att denna tråd handlar om vad en tycker om klistrade trådar. Jag vill inte se ett sidospår om vem som är och inte är en del av ett problem.

MVH

/Magnus

Hunk

Hero
Gizmo,
Min avsikt var givetvis inte att göra någon ledsen. Om jag har gjort det, så ber jag givetvis om ursäkt. Du behöver inte banna mig - jag lovar att inte skriva något här de närmaste 30 dagarna (bryter jag det löftet kan ni ge mig en permaban).

Anth,
Jag skall försöka svara dig i PM-form, om/när jag är tillbaka på forumet. En kommentar vill jag dock göra - om det är så att moderatorer/redaktion bedömer att jag bidrar till att tjejer inte känner sig välkomna här, så är det bara att skicka ett meddelande till mig via lämplig kanal, så lovar jag att inte återkomma. Ni får dock gärna konkretisera exakt vad jag har gjort för fel, så att jag kan dra lärdom av det i andra sammanhang.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hunk;n175799 said:
Gizmo,
Min avsikt var givetvis inte att göra någon ledsen. Om jag har gjort det, så ber jag givetvis om ursäkt. Du behöver inte banna mig - jag lovar att inte skriva något här de närmaste 30 dagarna (bryter jag det löftet kan ni ge mig en permaban).
Hej!

Jag tycker inte att du ska ägna dig åt en självpåtagen exil. Messa mig här eller på Facebook om du vill bolla.

MVH

/Magnus

Cissi

Up to no good.
Damn if you do, damn if you don’t shall be the whole of the law.

Jag är inte på något sätt en röst för resten av moderatorskåren eller redaktionen men jag skulle vilja ge ett inpass här, hur jag ser på den här ”situationen” och andra likande.

I perioder, som är mycket långa och väldigt frekventa, även om det inte känns så just nu, så visar sig forumet från sin bästa sida, då sluter meningsmotståndare upp kring varandra för att lindra vardagens plågor, intressanta diskussioner förs, erfarenheter delas, nya kontakter knyts. Då är det bara roligt att vara moderator, man flyttar någon tråd, läser och njuter av allt häftigt som skrivs. För faktum är att det här forumet rymmer så otroligt många och så otroligt kunniga personer från så olika bakgrunder och livssituationer att det ofrånkomligt blir diskussion. Det är härligt!

I andra perioder är det här forumet en sjuhelvetes krutdurk, det kokar och stubiner smäller, folk blir bannade och anklagelser om allt möjligt haglar. Då är det anstängande men intressant att vara moderator, man försöker stävja och lugna och ofta så blåser det över efter ett litet tag i och med att tiden går. Men en del av de här perioderna övergår till vad vi är i just nu, en situation som vi i moderatorkåren och redaktionen inte kan ”vinna” för oavsett vad vi gör så kommer några av våra forumiter att avsky vårt beslut. Och där är det väldigt, väldigt jobbigt att vara moderator och säkert ännu svårare att vara redaktör.

Ingen av oss i moderatorskåren eller redaktionen har, så vitt jag vet, en dold agenda för att göra livet surt för vissa av er, det förs inga diskussioner på moderatorsforumet om vilken forumit vi ska försöka jaga bort härnäst eller nått arbete för att göra så att folk känner sig mindre välkomna. Tvärt om så genomsyras _allt_ vi gör av en tanke om att vi vill väl, vi vill att så många som möjligt ska trivas (alla är en utopi även om man givetvis kan sikta dit). Vi kommer att misslyckas att behaga olika personer med olika beslut, det är bara att inse. Vi har misslyckats behaga några av er just nu och kommer med stor sannolikhet att misslyckas med andra nästa gång. Varje gång forumet tar någon form av ställningstagande, formulerar om regler, klistrar trådar, kära nån, varje gång någon blir bannad, så kommer någon eller några att tycka att det är ett felbeslut, ett misstag, obegripligt. Det är bara att beklaga men om det visar sig att vi _faktiskt_ gjort fel, så går det väl att rätta till, inget är hugget i sten, inga trådar är oklistringsbara, inga regler orörbara (förutom Don’t be a dick-regeln!)

Jag vet att ni vet att vi gör vad vi kan, så jag vet också att ni vet att positionen vi har på forumet gör att vi aldrig kommer att kunna tillfredsställa alla.

Men jag är också ledsen, verkligen, att det här har tagit sådana proportioner och jag är ledsen att ett beslut som jag var med och drev igenom togs emot så här och jag är ledsen att flera beslut som i framtiden kommer att tas också kommer att tas emot på samma sätt.

/Cissi

Caligo

Swashbuckler
Magnus Seter;n175624 said:
Hello!

MVH

/Magnus
Jag gissar att många kan anse själva tråden i sig som starkt polariserande - vilket i sig är problematiskt. Att sedan gå in och klistra den blir ju även det polariserande. Det är väl inte mer krig detta forum behöver?

PS. Jag fattar att "Feminism... ...är redan en del av chefsredaktörens officiella hållning för sajten" men jag tror att det skulle vara mer intressant att på riktigt öppna upp för intressanta diskussioner än att vi får två läger som bara krigar?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Caligo;n175857 said:
PS. Jag fattar att "Feminism... ...är redan en del av chefsredaktörens officiella hållning för sajten" men jag tror att det skulle vara mer intressant att på riktigt öppna upp för intressanta diskussioner än att vi får två läger som bara krigar?
Tråden har en egen kompletterande diskussiontråd. Den kan du hitta här:

https://www.rollspel.nu/threads/65681 MVH /Magnus

.113

Swashbuckler
Jag, som är en av de som inte riktigt är beredd att kalla mig feminist även om jag är för jämlikhet (ja, jag tycker det är olika saker nu och så är det nu, inte upp för diskussion, iaf inte här) tänkte när 101 tråden kom "Va bra"... Det var väl bra att i ett läge som detta när, oavsett vad man tycker om sidan eller redaktionen eller andra forumiter, så kommer det lite basinfo om vad feminismen egentligen är. Det kändes fräscht tyckte jag.

Det nämndes stjärtkepsar, men framför allt nämndes det om både icke feminister och egentligen alla grupperingar som icke feminister inte gillar, jag ser inte problemet där heller...

Sen blev den klistrad för den fick ta emot bra reaktioner, av folk som skrev det. Det kom något svar av någon icke-feminist som i mina icke-feminist-ögon var ett tydligt bannexempel och det blev bannat helt korrekt, efter en varning som borde räckt. Jag tänkte "ok, onödigt, läs inte tråden då."

Sen blev den visst klistrad. Fyfan. Nä, skojar bara, big deal? Jag tänkte inte ens på det. Och så här i efterhand kan man ju tolka det som att redaktionen är på feministernas sida, jaha, jo det kan man väl. Å andra sidan är det väl ganska uttalat att redaktionen inte är Fi! medlemmar (har faktiskt ingen aning vad ni röstar på men ni säger iaf inte att wrnu är en Fi! sida) öppet utan att de är FÖR ett jämlikstänk och kommer verka för det. En klistrad tråd om basic feminism är väl ganska i linje med det kan jag tänka mig.

Och oavsett vem man är på forumet så går det inte undvika att det faktiskt är såhär: Det talas "mycket" om feminism just nu. De har tagit och lagt det i off topic för att det inte ska visas upp i senaste inlägg och "dränka" det. Det är väl åtminstone MINST lika mycket "mot" feminismen" som att klistra ett inlägg är "för" så på sin höjd går det jämt ut.

Själv tycker jag nog inte det hör hemma i offtopic egentligen, men som det är just nu så passar det bättre där. Bra, men säkert jobbigt beslut, av redaktionen.

Hade tråden hetat feminism 101 for dummies och börjat med "jaha puckon så här är det" då hade jag varit ganska tveksam, men så är det inte. I nuläget, på detta forum, skulle jag nog hellre kalla mig feminist än stå på andra sidan för det här var mest pinsamt överdrivet.

Återigen, tack till redaktionen för att ni orkar hålla igång sidan, jag gillar den för det mesta. Jag hade INTE orkat vara moderator här. Ni gör ett bra jobb.

anth

Vetefan
Caligo;n175857 said:
Jag gissar att många kan anse själva tråden i sig som starkt polariserande - vilket i sig är problematiskt. Att sedan gå in och klistra den blir ju även det polariserande. Det är väl inte mer krig detta forum behöver?

Jag trodde att man klistrat tråden för att man ska kunna hänvisa till den just när folk krigar för att krigs-trådarna ska förvandlas till intressanta diskussioner istället. :)

Klistrade trådar brukar användas till två saker:
1. Förklara vad ett specifikt forum är till för och vilka regler som gäller där utöver de vanliga forumsreglerna.
2. Ta upp vanligt förekommande frågor för just det forumet, en s.k. FAQ.
Och den klistrade feminism-tråden är en FAQ.

Frågar folk så ofta saker om feminism att det behövs en klistrad tråd om det?
Nästan alla trådar om feminism, jämlikhet och kvinnosaksfrågor flyttas per automatik till Off Topic-forumet. Även om andelen feminism-trådar inte är i majoritet så gör antalet inlägg och aktiviteten i trådarna dessa frågor till de mest diskuterade i Off Topic - så är det något ämne i Off Topic som förtjänar en klistrad tråd så är det just detta.

Jag, precis som Hunk, tillhör den stora grupp på forumet som vägrar kalla sig feminister, men som ändå kan gå med på nästan varenda enskild punkt inom feminismen.
Om man vill göra en liknelse kan man säga att själva ordet feminism skapar negativa associationer, precis som ordet kommunism gör.
NEJ, jag jämställde INTE feminism med kommunism - om någon trodde det får ni läsa vad jag skrev en gång till. Jag talade om negativa associationer.

En lösning för att sänka temperaturen på forumet kan vara så enkel som att gå igenom Doomhamsters tråd och byta ut det negativt laddade ordet feminism mot mer neutrala ord som jämställdhet/jämlikhet. Men den lösningen känns rent ut sagt löjlig.

Som jag skrev längre upp i tråden:

anth said:
Redaktionens hållning är att alla ska känna sig välkomna på forumet och att ingen ska känna sig diskriminerad.
Redaktionens hållning är att vi ska försöka öka andelen tjejer på forumet.
Det har varit redaktionens hållning så länge jag funnits på forumet, vilket är 10+ år, så det borde inte vara okänt för någon forumit som varit här ett tag.
Finns det någon här som inte håller med det citatet?
Och om man håller med om citatet finns det någon enskild text-del i något enskilt inlägg i Doomhamsters klistrade tråd som man har problem med, förutom just ordet "feminism"?

Nu slutar jag innan jag gör Magnus Seter sur. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Caligo;n175857 said:
Att sedan gå in och klistra den blir ju även det polariserande. Det är väl inte mer krig detta forum behöver?
"Krig" har vi ju ständigt återkommande oavsett. Det kanske är hög tid att redaktionen går in och tar en starkare ståndpunkt i det här och spikar ut vad som gäller på det här forumet.

Jag ser det är mer som en förebyggande åtgärd för att minska ner på krigen i framtiden.

Caligo

Swashbuckler
Lämnar diskussionen som jag vet kommer bli lång och meningslös - hänvisar till min titel :)

Inkognito

Swordsman
Rymdhamster;n175897 said:
"Krig" har vi ju ständigt återkommande oavsett. Det kanske är hög tid att redaktionen går in och tar en starkare ståndpunkt i det här och spikar ut vad som gäller på det här forumet.

Jag ser det är mer som en förebyggande åtgärd för att minska ner på krigen i framtiden.
Det har man väl redan, därav att folk blir bannade när de beter sig illa och bryter mot forumets regler! :)

Även mellan olika feministiska inriktningar finns det utrymme för diskussioner. Många av de heta diskussionerna handlar ju inte om huruvida kvinnor och män är jämlikar, utan snarare om brister i kommunikation, heta känslor och människors starka övertygelser om den egna övertygelsens överlägsenhet. Hur stor del av att vara kvinna/man som utgörs av biologi respektive miljö är till exempel en outtömlig källa till bannar-kalas på forumet. Så även att det finns feministiska (vissa inriktningar?) som har metoder/argument som av den oinsatte (som inte förstår att särskilda regler gäller vid diskussion i detta känsliga ämne. En del nytt för mig här, jag är inte motståndare, men inte heller såld på alla koncept) kan uppfattas som härskartekniker och fikonspråk för att säga till någon att deras synpunkter är ointressanta pga deras etnicitet och/eller könstillhörighet (även om det kan vara sant i många fall, som när man talar om upplevelser. Om man väljer att generalisera. Faran är att man missar parametrar och att någon av annan färg/kön faktiskt visst har samma upplevelser, hur främmande det än är i den andres världsbild).

Det är inte redaktionens arbete det är fel på, som jag ser det, utan det är alla oss andra som diskuterar de här frågorna och blir upprörda på varandra och inte kan hantera oss själva när så sker! De som blir regelbundet bannade bör förstås ta sig en extra funderare, men vi andra behöver verkligen inte vara utan skuld. Det går att använda rumsren retorik till att driva andra till vansinne! :)

Edit: Måste tillägga att jag tycker Doomhamsters tråd är bra och jag förstår inte motsättningarna. Olika begrepp, taktiker och källor till missförstånd/frustration beskrivs och det framgår tydligt när det handlar om upplevelser/känslor. Dvs det står inte att "så här är det" utan "så här upplevs det". Jag håller inte med om alla begrepp, men det är fortfarande värdefullt för mig att förstå att det finns andra som tänker på det sättet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inkognito;n175940 said:
Det har man väl redan, därav att folk blir bannade när de beter sig illa och bryter mot forumets regler! :)
Jag tänkte mer proaktivt. Förekomma snarare än att reda upp saker i efterhand.

Plus att saker som "ni är partiska!" liksom faller platt när man kan peka på forumet och säga "ja, det borde ha varit uppenbart redan innan du började skriva".

Nästan så det skulle vara en idé att lägga till den här tråden som obligatorisk läsning vid reggande av konto =)

Vimes

Sillkung
Jag gör som Hunk och självbannar mig själv. Igår anmälde jag prövande gizmos inlägg då jag tycker att det uppenbart bryter mot nästan alla regler som sägs ska gälla för forumet, men tydligen hade jag fel. Jag inser att jag är att betrakta som en av gnällspikarna som inte nämns med namn i inlägget och avlägsnar mig följaktligen. Hej.

(För protokollet: även om jag skyr politiska identiteter hyser jag rimligtvis åsikter och värderingar som är uppenbart feministiska. Och jag tycker Doomhamsters tråd är bra och välskriven.)

Ram

Skev
Även jag sluter mig till självban-skaran. Jag skäms för att jag efter ett par månaders i princip total tystnad på forumet kliver in och kommenterar i ett sammanhang som skapat så mycket tråkiga känslor. Jag borde veta bättre efter alla dessa år.