Hunk;n175583 said:
Jag tycker att redaktionen borde ha en formaliserad hållning avseende vilka trådar som skall vara klistrade.
Rollspel.nu har funnits i 15+ år och lika länge har det funnits klistrade trådar, vilket har fungerat jättebra.
Varför skulle redaktionen helt plötsligt behöva en formaliserad hållning idag när den inte behövt det på 15 år?
Hunk;n175583 said:
Jag tycker också att det är olyckligt att en tråd blir "klistrad" innan redaktionen har haft möjlighet att ta ett beslut om innehållet i tråden.
Gå igenom forumet och kolla på de andra klistrade trådarna. Tror du verkligen att HELA redaktionen varit med och beslutat om VARJE klistrad tråd? Tycker du verkligen att det är nödvändigt?
Men det är en annan sak är ännu viktigare.
När man läser mellan raderna i ditt inlägg kan man få uppfattningen att du anser att någon i redaktionen är emot klistrandet av feminist-tråden och därför har blivit överkörd.
Jag säger inte att jag får den uppfattningen och jag tror inte att det var din intention.
Jag säger bara att du bör förtydliga dig så att inte andra missuppfattar det du skriver.
Hunk;n175583 said:
Alltså, min uppfattning är att levande trådar inte bör vara klistrade, utan bara trådar där forumledningen predikar din officiella hållning.
Redaktionens hållning är att alla ska känna sig välkomna på forumet och att ingen ska känna sig diskriminerad.
Redaktionens hållning är att vi ska försöka öka andelen tjejer på forumet.
Det har varit redaktionens hållning så länge jag funnits på forumet, vilket är 10+ år, så det borde inte vara okänt för någon forumit som varit här ett tag.
Om nu ingen ska känna sig diskriminerad på forumet är det t.ex. knappast överraskande att Redaktionens officiella hållning är anti-rasistisk. Men det är så uppenbart och vi har inget problem med rasism så det behövs ingen klistrad tråd om det.
En av anledningarna till att vi inte har fler tjejer på forumet är för att många rollspelande tjejer inte känner sig välkomna här. Eftersom det är Redaktionens officiella hållning att alla, inkl. tjejer, ska känna sig välkomna, har Redaktionen agerat genom att klistra en tråd om feminism.
Att tråden klistras innan den är färdigskriven beror på att detta är ett AKUT problem (det är bara att läsa de aktiva trådarna på forumet).
Att gå så långt som att låsa en klistrad tråd är bara fånigt. Se på övriga klistrade trådar på forumet: bara hälften är låsta. Det har hittills inte varit något problem med olåsta klistrade trådar så varför skulle det bli ett problem nu?
[hr][/hr]
Lite logiskt resonemang:
1. Vi har få tjejer på forumet.
2. Andelen tjejer ökar inte så mycket på forumet som det gör inom den svenska rollspelshobbyn, för tjejer känner sig inte välkomna här.
3. Ingen kille här skulle erkänna att det är just hans beteende som gör att tjejer inte känner sig välkomna.
4. Om ingen kille erkänner sig skyldig, men tjejerna fortfarande känner sig ovälkomna så talar vi om ett "dolt" problem som vi killar inte är medvetna om.
5. Feminism gör ett utmärkt jobb i att förklara detta dolda problem.
6. Tycker man inte om en klistrad tråd om feminism så kanske man bör tänka på varför tjejer inte känner sig välkomna här och i alla fall fundera på om man inte själv är en del av problemet.