Mogger
Hipsteranka
Jag har skumläst och sneglat på beta-PDF:en och tycker att spelet verkar charmigt. Jag är inte helt såld på Mutant 2-fieringen. Jag gillar mer det ruffiga och postapokalyptiska. Mutant: Hindenburg utspelar sig ca 30 år efter Undergångens arvtagare så det är ju fullt logiskt.
Regelverket är ju habilt och jag har faktiskt inte kikat på det så mycket, men jag har ju en bunt FL-spel med samma regelmotor i spelskåpet så det är inte superspännande att utforska. Jag utgår ifrån att det funkar rätt väl.
Texten om Samfundet, och kvarteret Hydran är trevliga. Det finns gott om Mutantmarkörer och finurliga namn. Man känner igen sig helt enkelt.
Det som förvirrar mig lite är dock - vad gör man? Spelet fokuserar uttryckligen på att man ska bedriva en verksamhet i Hydran, vilket jag tycker är en bra ingång. Väldigt Mutant! Men, yrkerna man kan välja på verkar inte riktigt följa det. Varför kan man inte spela Smugglare, Tokjosadvokat, Mobster, Rännstensmutant, Pryldoktor, Jolmschmäcker (kock på skrofmål) eller Krämare? Vad har en Officer, Jägare, Postiljon, Soldat med små verksamheter i kvartert Hydran att göra? Många av dem saknar de väsentliga färdigheterna för att bedriva verksamhet dessutom.
Jag tycker att den här biten behandlas lite styvmoderligt. Spelet säger en sak, men sen gör det inte riktigt det. Jag misstänker att man inte alls kommer bedriva verksamhet i Hydran i de kommande supplementen. Så...Varför? Det känns inte helt fokuserat. Och ingenstans står det något om vilka verksamheter som är lämpliga, och vad som behövs för att driva just en sådan verksamhet.
I vår superlånga kampanj så var detta ett återkommande tema, så för mig känns det helt rätt. RP hade en detektivbyrå, ett spelhus, ett slakteri (som sålde rubbit), en krog etc. Det var perfekt grogrund för äventyr. Så jag är helt för premissen. Men det känns inte helt genomarbetat.
Det sagt ser jag väldigt mycket fram emot spelet, och inte minst kampanjen! Men om vi spelar det så kommer jag nog slopa det där med verksamhet som bärande grund, för den är helt enkelt inte tillräckligt solid för det.
Ps. Kul att några av mina egna bidrag till Mutant-världen har överlevt och återfinns även i denna version!
Regelverket är ju habilt och jag har faktiskt inte kikat på det så mycket, men jag har ju en bunt FL-spel med samma regelmotor i spelskåpet så det är inte superspännande att utforska. Jag utgår ifrån att det funkar rätt väl.
Texten om Samfundet, och kvarteret Hydran är trevliga. Det finns gott om Mutantmarkörer och finurliga namn. Man känner igen sig helt enkelt.
Det som förvirrar mig lite är dock - vad gör man? Spelet fokuserar uttryckligen på att man ska bedriva en verksamhet i Hydran, vilket jag tycker är en bra ingång. Väldigt Mutant! Men, yrkerna man kan välja på verkar inte riktigt följa det. Varför kan man inte spela Smugglare, Tokjosadvokat, Mobster, Rännstensmutant, Pryldoktor, Jolmschmäcker (kock på skrofmål) eller Krämare? Vad har en Officer, Jägare, Postiljon, Soldat med små verksamheter i kvartert Hydran att göra? Många av dem saknar de väsentliga färdigheterna för att bedriva verksamhet dessutom.
Jag tycker att den här biten behandlas lite styvmoderligt. Spelet säger en sak, men sen gör det inte riktigt det. Jag misstänker att man inte alls kommer bedriva verksamhet i Hydran i de kommande supplementen. Så...Varför? Det känns inte helt fokuserat. Och ingenstans står det något om vilka verksamheter som är lämpliga, och vad som behövs för att driva just en sådan verksamhet.
I vår superlånga kampanj så var detta ett återkommande tema, så för mig känns det helt rätt. RP hade en detektivbyrå, ett spelhus, ett slakteri (som sålde rubbit), en krog etc. Det var perfekt grogrund för äventyr. Så jag är helt för premissen. Men det känns inte helt genomarbetat.
Det sagt ser jag väldigt mycket fram emot spelet, och inte minst kampanjen! Men om vi spelar det så kommer jag nog slopa det där med verksamhet som bärande grund, för den är helt enkelt inte tillräckligt solid för det.
Ps. Kul att några av mina egna bidrag till Mutant-världen har överlevt och återfinns även i denna version!