Nekromanti [Mutant: Hindenburg] Första intryck

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Jag har skumläst och sneglat på beta-PDF:en och tycker att spelet verkar charmigt. Jag är inte helt såld på Mutant 2-fieringen. Jag gillar mer det ruffiga och postapokalyptiska. Mutant: Hindenburg utspelar sig ca 30 år efter Undergångens arvtagare så det är ju fullt logiskt.

Regelverket är ju habilt och jag har faktiskt inte kikat på det så mycket, men jag har ju en bunt FL-spel med samma regelmotor i spelskåpet så det är inte superspännande att utforska. Jag utgår ifrån att det funkar rätt väl.

Texten om Samfundet, och kvarteret Hydran är trevliga. Det finns gott om Mutantmarkörer och finurliga namn. Man känner igen sig helt enkelt.

Det som förvirrar mig lite är dock - vad gör man? Spelet fokuserar uttryckligen på att man ska bedriva en verksamhet i Hydran, vilket jag tycker är en bra ingång. Väldigt Mutant! Men, yrkerna man kan välja på verkar inte riktigt följa det. Varför kan man inte spela Smugglare, Tokjosadvokat, Mobster, Rännstensmutant, Pryldoktor, Jolmschmäcker (kock på skrofmål) eller Krämare? Vad har en Officer, Jägare, Postiljon, Soldat med små verksamheter i kvartert Hydran att göra? Många av dem saknar de väsentliga färdigheterna för att bedriva verksamhet dessutom.

Jag tycker att den här biten behandlas lite styvmoderligt. Spelet säger en sak, men sen gör det inte riktigt det. Jag misstänker att man inte alls kommer bedriva verksamhet i Hydran i de kommande supplementen. Så...Varför? Det känns inte helt fokuserat. Och ingenstans står det något om vilka verksamheter som är lämpliga, och vad som behövs för att driva just en sådan verksamhet.

I vår superlånga kampanj så var detta ett återkommande tema, så för mig känns det helt rätt. RP hade en detektivbyrå, ett spelhus, ett slakteri (som sålde rubbit), en krog etc. Det var perfekt grogrund för äventyr. Så jag är helt för premissen. Men det känns inte helt genomarbetat.

Det sagt ser jag väldigt mycket fram emot spelet, och inte minst kampanjen! Men om vi spelar det så kommer jag nog slopa det där med verksamhet som bärande grund, för den är helt enkelt inte tillräckligt solid för det.

Ps. Kul att några av mina egna bidrag till Mutant-världen har överlevt och återfinns även i denna version! :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Själv har jag bara hunnit ögna pdf:en så jag har inga egna intryck, men som setting-person är jag mest intresserad av hur de utvecklat Pyris historia. Jag har också köpt spelet nästan uteslutande för kampanjens skull.

I alla fall. Att det ska finnas en bas som man ska meta-spela kring är ju lite av ett stående inslag i Ligans spel, de la till exempel till det som strechgoal i Väsen senast. (Nu förutsätter jag att verksamhet i Hydran funkar så, kanske är det fel?) Det är väl ofrånkomligt att idén passar mer eller mindre bra in beroende på vilken spelvärld det gäller och vad den har som huvudfokus i övrigt. Personligen tycker jag den är utmärkt i form av Arken i M0, men skulle jag t.ex. spela Svärdets sång tror jag det är betydligt mindre troligt att den skulle kännas självklar att ha med. (Vilket inte betyder att det stör att den är där, den är ju allra högsta grad valbar, vilket Arken å andra sidan inte är.)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,481
Location
Kullavik
Bifur;n336401 said:
Själv har jag bara hunnit ögna pdf:en så jag har inga egna intryck, men som setting-person är jag mest intresserad av hur de utvecklat Pyris historia. Jag har också köpt spelet nästan uteslutande för kampanjens skull.

I alla fall. Att det ska finnas en bas som man ska meta-spela kring är ju lite av ett stående inslag i Ligans spel, de la till exempel till det som strechgoal i Väsen senast. (Nu förutsätter jag att verksamhet i Hydran funkar så, kanske är det fel?) Det är väl ofrånkomligt att idén passar mer eller mindre bra in beroende på vilken spelvärld det gäller och vad den har som huvudfokus i övrigt. Personligen tycker jag den är utmärkt i form av Arken i M0, men skulle jag t.ex. spela Svärdets sång tror jag det är betydligt mindre troligt att den skulle kännas självklar att ha med. (Vilket inte betyder att det stör att den är där, den är ju allra högsta grad valbar, vilket Arken å andra sidan inte är.)
Jag har bara hunnit ett 40-50 tal sidor hittills så jag kan inte säga om jag håller med eller inte, men jag tycker grundkonceptet med att ha en ”bas” känns bra i samtliga deras spel.

Just fästet i Svärdets sång kan jag tycka känns jättebra som en slags fortsättning på grottkrälandet och ger mer mening för rollpersonerna. Dessutom får jag lite nostalgikänsla av typen Drakar och demoner som uppgraderas till DoD Gigant ... :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Henke;n336407 said:
Jag har bara hunnit ett 40-50 tal sidor hittills så jag kan inte säga om jag håller med eller inte, men jag tycker grundkonceptet med att ha en ”bas” känns bra i samtliga deras spel.

Just fästet i Svärdets sång kan jag tycka känns jättebra som en slags fortsättning på grottkrälandet och ger mer mening för rollpersonerna. Dessutom får jag lite nostalgikänsla av typen Drakar och demoner som uppgraderas till DoD Gigant ... :)
Och jag vet inte om jag håller med mig själv eftersom jag inte läst alls :) Jag försökte bara teoretisera kring Måns upplevelse. Men det var onödigt, bättre att låta honom svara själv.

Vad gäller Svärdets sång ser jag det spelet utifrån en ansats att spela Korpens klagan - för jag är en kampanjspelare, fri sandlåda tröttnar jag på ganska fort. Ur den synvinkeln tror jag att det är rätt stor sannolikhet att RP-gruppen aldrig skulle skaffa ett fäste. Men, som jag skriver ovan, det gör inte att reglerna stör - och skulle ett fäste etableras är de så klart bra att ha - bara att jag upplever dem som lite mindre relevanta än vad de är i M0.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Bifur;n336401 said:
I alla fall. Att det ska finnas en bas som man ska meta-spela kring är ju lite av ett stående inslag i Ligans spel, de la till exempel till det som strechgoal i Väsen senast. (Nu förutsätter jag att verksamhet i Hydran funkar så, kanske är det fel?) Det är väl ofrånkomligt att idén passar mer eller mindre bra in beroende på vilken spelvärld det gäller och vad den har som huvudfokus i övrigt. Personligen tycker jag den är utmärkt i form av Arken i M0
Jag håller med. Arken i MÅ0 är lysande och väl genomfört. Hela spelet kretsar kring det. Verksamheter i kvarteret Hydran har inte ens en bråkdel av lite stort fokus. Som sagt, det känns styvmoderligt.

Och bara så alla är klara med det så älskar jag FL:s spel och jag älskar hur de utvecklar hobbyn och sätter Sverige på spelkartan! Detta handlar enbart om Mutant: Hindenburg. Jag är inte det minsta biased. (säger inte att någon tror det men vill ändå ha det sagt).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Well, kapitlet om Kvarteret Hydran är dryga 40 sidor, varav sex sidor är regler för att driva verksamhet. Så himla styvmoderligt vet jag inte om jag håller med om att det är. Men absolut, Mutant: Hindenburg handlar inte bara om att driva verksamhet i kvarteret Hydran - även om det är fokus vill vi även öppna för möjligheter att göra annat i spelet. Mutant betyder många olika saker för många rollspelare, och det vill vi bejaka. Därav bredden av yrken. Och yrken som soldat, postiljon och jägare har nog sin plats även i Hindenburgs gränder tycker jag - kvarteret Hydran är en samlingsplats för allehanda vinddrivna existenser från när och fjärran. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,481
Location
Kullavik
Bifur;n336408 said:
Vad gäller Svärdets sång ser jag det spelet utifrån en ansats att spela Korpens klagan - för jag är en kampanjspelare, fri sandlåda tröttnar jag på ganska fort. Ur den synvinkeln tror jag att det är rätt stor sannolikhet att RP-gruppen aldrig skulle skaffa ett fäste. Men, som jag skriver ovan, det gör inte att reglerna stör - och skulle ett fäste etableras är de så klart bra att ha - bara att jag upplever dem som lite mindre relevanta än vad de är i M0.
Kan hålla med dig i att en ren sandlåda inte är för alla och att den hänger mycket mer på spelgruppens dagsform än en skriven kampanj, fast tänker fortfarande att det kan bli intressant att varva med sandlåda under kampanjspel. Det ger chans att bygga stämning, planteringar, vardagsliv och att en och annan möjlighet att öppna upp till fritt spel i en annars ofta linjär berättelse? Tänker t.ex. på Patrik/VonVinkelslips episka MUA-kampanj där RP startar små affärsverksamheter i Pirit och har detta som bas under hela kampanjen och en massa drama och intressanta konflikter som uppstår med andra invånare. Nu har jag inte provat, men det borde gå att skapa motsvarande även med ett Fäste i Korpens Klagan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
TomasFriaLigan;n336413 said:
Well, kapitlet om Kvarteret Hydran är dryga 40 sidor, varav sex sidor är regler för att driva verksamhet. Så himla styvmoderligt vet jag inte om jag håller med om att det är. Men absolut, Mutant: Hindenburg handlar inte bara om att driva verksamhet i kvarteret Hydran - även om det är fokus vill vi även öppna för möjligheter att göra annat i spelet. Mutant betyder många olika saker för många rollspelare, och det vill vi bejaka. Därav bredden av yrken. Och yrken som soldat, postiljon och jägare har nog sin plats även i Hindenburgs gränder tycker jag - kvarteret Hydran är en samlingsplats för allehanda vinddrivna existenser från när och fjärran. :)
Kvarteret beskrivs och som sagt tycker jag att det ser supertrevligt ut! Men, det jag pratar om är själva äventyrskonstruktionen. Alltså, när jag sätter mig ner och börjar spela så står det uttryckligen att man ska komma från Hydran (jättebra), att man ska driva verksamhet där (jättebra) men sedan får jag inget stöd för det. Visst, det är 5-6 sidor regler men de räcker inte till ens ett halvt spelmöte. Många av reglerna beskriver hur man väljer lokal etc. Det är ca 3 sidor med slumptabeller, men inte heller de genererar äventyr.

Jag tycker nog kritiken är befogad. Den är dessutom inte heller direkt svidande. Och det går ju att svara på min fråga. Kommer den kommande kampanjen fokusera på drivandet av verksamheter i Hydran eller är det mest en gimmick? Om det är fokus som du säger så saknas det en del för att kunna spela med det som bas. Om det inte är fokus är det fine. Det spelar ingen större roll. Men jag upplever spelets fokus som spretigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Henke;n336416 said:
Kan hålla med dig i att en ren sandlåda inte är för alla och att den hänger mycket mer på spelgruppens dagsform än en skriven kampanj, fast tänker fortfarande att det kan bli intressant att varva med sandlåda under kampanjspel. Det ger chans att bygga stämning, planteringar, vardagsliv och att en och annan möjlighet att öppna upp till fritt spel i en annars ofta linjär berättelse? Tänker t.ex. på Patrik/VonVinkelslips episka MUA-kampanj där RP startar små affärsverksamheter i Pirit och har detta som bas under hela kampanjen och en massa drama och intressanta konflikter som uppstår med andra invånare. Nu har jag inte provat, men det borde gå att skapa motsvarande även med ett Fäste i Korpens Klagan.
Jo, jag säger inte emot i princip, det du talar om (som VonVinkelslip-exemplet) är ett ideal även för mig. Men i praktiken tycker jag det är svårt att sträva efter då det lätt hamnar i motsättning mot ambitionen att gå i mål med kampanjerna och därmed kunna ta sig an nya spel utan att känna att de gamla kastade i soporna. Men detta känns som ämnet för en annan tråd.
 
Top