Godzillikles;n130138 said:
Vilken av C-3PO och Transformers är fånigare, menar du?
Båda är fåniga. "Mer C-3PO än Tranformers..." syftade på att robotarna inte ska vara alltför extrema. Och fånigt på rätt sätt är okej. Vad jag vill undvika är robotar som känns som a) människor med foliekostymer eller b) målade pappkartonger med hjul och glödlampor på.
Vad jag fått ihop hittills är i alla fall några specifika robottyper:
- Arbetsrobot: Gripklo, vinsch, sågklinga, slägga, skärbrännare, borr
- Sjukvårdsrobot: Utrustning för att diagnosticera och behandla sjukdomar och skador
- Stridsrobot: Vapen av något slag (eftersom det är science fantasy vi pratar om kan det vara allt från armborst till strålpistoler)
- Kommunikationsrobot: Inspelningsutrustning och språksimulator
- Spaningsrobot: Värmesensorer, optiska sensorer (jfr kikare och mikroskop), radar, elektromagnetiska sensorer
- Underhållsrobot: Verktygskit av något slag
Förflyttning: Ben, hjul, larvfötter eller svävande
Övrigt: Flygförmåga, extra armar, extrem rörlighet, extrem simultanförmåga, förvaringsutrymme, holografisk kamera/projektor, kraftfält, radioutrustning, självreparerande, supersnabba reflexer, ficklampa/strålkastare, undervattensanpassad
För övrigt har jag först nu i efterhand upptäckt att roboten med klockan (roboten är naturligtvis en äventyrare och klockan en eftersökt artefakt) är omslagsbild på en Sinkadus-tidning.