Nekromanti Retro-robotar: Förmågor/utrustning?

luddwig

Lawful evil
Jag petar med ett avsnitt om robotar till mitt smått OSR:iga science fantasy-rollspel (som fortfarande går under arbetsnamnet Solfläckar). Har dock kört fast lite och tar därför tacksamt emot tips på förmågor eller utrustning som kan passa till robotar med viss retrokänsla (tänk science fiction från 70-talet).

Robert

Warrior
- Skjuta strålar med ögonen
- Flyga
- Servera drinkar
- Ha AI
- Flyga rymdskepp
- Vakta saker
- Kirurgi
- Tortera
- Samla in prover för analys
- Vara roliga och köra in i saker av misstag eller pipa lustigt vid avslutningskämtet.
- Laga saker.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det intryck jag har av robotar från 70-talet är att de antingen är helt människolika utanpå, eller väldigt bulkiga och otympliga. Det har väl med budget att göra, antar jag: antingen behövde dräkten vara tillräckligt stor för att få plats men en människa i, eller så skippade man dräkten helt.

Jag har också uppfattningen att robotar var oerhört kraftfulla. Ofta var de väldigt starka och i princip osårbara med vanliga medel (men inte jämt).

Sen tycker jag en rätt vanlig grej är att roboten i sig inte kan göra så där väldans mycket, men att man kan montera på saker på roboten som låter den göra fler eller andra saker:

Godzillikles

Veteran
Robotar kan kombinera sina krafter med andra robotar på olika sätt:
-Koppla ihop sina "hjärnor" (såklart med sladd mellan huvudena om det skall vara retro) för att bli smartare och snabbare datorer. Har för mig att detta sker i animen Gall Force mellan robotarna... heter de TOIL och AIL? (?)
-Koppla ihop sina kroppar: Detta är kanske mindre retro, men I Godzilla vs Mechagodzilla (1993) kopplar två de ihop Mechagodzilla med Galuda, ett jättelångsamt flygplan, för att ge den förra lite extra kanoner. I Transformers bildar Constructicons (1985) med sina sex kroppar jätteroboten Devastator, som är starkare och tåligare än summan av delarna, men dummare och långsammare än varje enskild constructicon.
-Sköldgenerering: Ett ogenomträngligt kraftfält kan genereras av den ena roboten i ett tvillingpar, men bara runt den andra "tvillingen", så "generatorn" är sårbar om man kan hitta/komma åt den.

Andra krafter:
-Superhacking: R2D2 i Star Wars kopplar in sig i kontrollpaneler och öppnar låsta dörrar och annat.
-Uppslagsverk: Vet allt.
-Dokumentering: Kan spela in allt som händer, och sedan spela upp det som film, med hjälp av projektor i ögonen.Glöm inte att fylla på magnetband eller 8mm-film eller vad man nu använder!

Godzillikles

Veteran
De har ju förstås idiotiska svagheter också, som att de går sönder (helt, eller bara tillfälligt) om någon skulle skvätta vatten på dem.

G

Guest

Guest
...ackompajerat av blinkande rött varningsljus.
Kameran/tecknaren visar alltid detta ur grodperspektiv (snett underifrån).

G

Guest

Guest
Jag vet inte men detskulle kunna vara så att de robotar vi minns från 70-talet egentligen skapades på 50- och 60-talen.
Utan internet och med 1-2 statliga tv-kanaler så var kulturutbytet inte blixtsnabbt.

luddwig

Lawful evil
Ja!;n129941 said:
Jag vet inte men detskulle kunna vara så att de robotar vi minns från 70-talet egentligen skapades på 50- och 60-talen.
Utan internet och med 1-2 statliga tv-kanaler så var kulturutbytet inte blixtsnabbt.
Det är mycket troligt.

Godzillikles

Veteran
luddwig;n129904 said:
Fånighetsfaktorn blir uppenbarligen hög om man använder science fiction från 70-talet som en referens när det handlar om robotar. :) Fullt så fåniga har jag dock inte tänkt mig robotarna i spelet. När jag nämnde 70-tal syftade jag nämligen snarare på konst än på film. Det avsnitt jag skriver på handlar också om robotar som rollpersoner så de ska inte bli alltför extrema. Mer C-3PO än Transformers om man så vill.
Vilken av C-3PO och Transformers är fånigare, menar du? ;)
Men bilden på roboten med klockan däruppe (varför behöver en robot en klocka? -Underbart!) skulle ju mycket väl kunna vara min robot med kamera/projektor i ögonen och magnetbandsrullar i huvudet.

Överhuvudtaget gillar jag grejen som Rymdhamster var inne lite på (och jag också, fast inte på samma sätt), alltså att roboten kanske inte har krafter så mycket som att den är kompatibel med en massa annan hårdvara: Allt från handhållna borrar, dammsugare och diskmaskiner till intergalaktiska rymdskepp och satelliter kan kopplas samman med en väldesignad robot och detaljstyras av denne. Absolut inte med radiostyrning, heller - sladd skall det vara!*

De kan också vara onödigt starka och tåliga (trots att de bara skall vara pilot) samtidigt som de är tvingade av sin programmering att vara pacifister. (Tänker lite på Lady i Cobra här. Hon var ju inte pacifist på något sätt, men hon gjorde inte speciellt mycket annat än att flyga rymdskepp trots att det var etablerat att hon var jättestark och jättetålig har jag för mig.)

*eller vad man kallar den där pinnen som R2D2 använder.

luddwig

Lawful evil
Godzillikles;n130138 said:
Vilken av C-3PO och Transformers är fånigare, menar du? ;)
Båda är fåniga. "Mer C-3PO än Tranformers..." syftade på att robotarna inte ska vara alltför extrema. Och fånigt på rätt sätt är okej. Vad jag vill undvika är robotar som känns som a) människor med foliekostymer eller b) målade pappkartonger med hjul och glödlampor på.

Vad jag fått ihop hittills är i alla fall några specifika robottyper:

- Arbetsrobot: Gripklo, vinsch, sågklinga, slägga, skärbrännare, borr
- Sjukvårdsrobot: Utrustning för att diagnosticera och behandla sjukdomar och skador
- Stridsrobot: Vapen av något slag (eftersom det är science fantasy vi pratar om kan det vara allt från armborst till strålpistoler)
- Kommunikationsrobot: Inspelningsutrustning och språksimulator
- Spaningsrobot: Värmesensorer, optiska sensorer (jfr kikare och mikroskop), radar, elektromagnetiska sensorer
- Underhållsrobot: Verktygskit av något slag

Förflyttning: Ben, hjul, larvfötter eller svävande

Övrigt: Flygförmåga, extra armar, extrem rörlighet, extrem simultanförmåga, förvaringsutrymme, holografisk kamera/projektor, kraftfält, radioutrustning, självreparerande, supersnabba reflexer, ficklampa/strålkastare, undervattensanpassad

För övrigt har jag först nu i efterhand upptäckt att roboten med klockan (roboten är naturligtvis en äventyrare och klockan en eftersökt artefakt) är omslagsbild på en Sinkadus-tidning. :)

Jag har det där numret av Sinkadus nånstans... Borde inte svävande robotar vara mer avancerade/dyrare, och därför mera sällsynta, eller kanske förvisade till rymdtjänst?

luddwig

Lawful evil
Voldstagg13;n130316 said:
Borde inte svävande robotar vara mer avancerade/dyrare, och därför mera sällsynta, eller kanske förvisade till rymdtjänst?
Det låter rimligt.

När jag tänker svävande robotar, tänker jag mest på dem i Disneyfilmen 'Det svarta hålet' (hette den väl?).

luddwig

Lawful evil
Voldstagg13;n130345 said:
...Disneyfilmen 'Det svarta hålet'...
Den är jag obekant med. Är den bra? Och kanske än viktigare, ger den rollspelsinspiration?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n130395 said:
Den är jag obekant med. Är den bra? Och kanske än viktigare, ger den rollspelsinspiration?
Well... den är rätt gammal. Det är väl inte världens bästa film vad jag minns, men jag vill minnas att jag tyckte den var sevärd i alla fall. Om inte anant sä är det något av en ikonisk kultfilm och borde ses därför =)

http://www.imdb.com/title/tt0078869/?ref_=nv_sr_1

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n130312 said:
För övrigt har jag först nu i efterhand upptäckt att roboten med klockan (roboten är naturligtvis en äventyrare och klockan en eftersökt artefakt) är omslagsbild på en Sinkadus-tidning. :)
Apropå sinkadus, har du lusläst robotboken till Mutant: Undergångens Arvtagare? Det är nog en av mina favoritböcker till mutant och jag tror att den innehåller väldigt många kul idéer ändå. Se vad du kan plocka ihop i rollpersonväg och låt det inspirera dig till vad robotar kan vara!

anth;n130401 said:
Ska robot vara en spelbar ras/klass eller ett monster?
Spelbar har det sagts tidigare i tråden.