Nekromanti Retro-robotar: Förmågor/utrustning?

Rymdhamster;n130397 said:
Well... den är rätt gammal. Det är väl inte världens bästa film vad jag minns, men jag vill minnas att jag tyckte den var sevärd i alla fall. Om inte anant sä är det något av en ikonisk kultfilm och borde ses därför =)

http://www.imdb.com/title/tt0078869/?ref_=nv_sr_1
Så är det väl: ingen fantastisk film, men rymdskeppet ("Cygnus"?) var ganska maffigt, och jag minns att jag i rätt späd ålder gillade både robotarna, rymdskeppet och storyn. Nu skulle jag se den med andra ögon, men att hamna på ett enormt, självförsörjande rymdskepp med en galen, megalomanisk befälhavare låter väl som ett bra äventyr?:)

luddwig

Lawful evil
Då noterar jag robotboken till Mutant UA och Det svarta hålet på listan över saker att kolla upp. Synd bara att böcker till Mutant UA är så sjukt dyra. Det verkar rent generellt som ett bra spel.

luddwig

Lawful evil
Om någon har lust att fylla på med tänkbara svagheter för retrorobotar så är det fritt fram. Det jag har hittills är bl.a. överkänslighet mot fukt, damm, kyla och hetta.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Japaner tycker att det är skitcoolt när en robot kan skjuta iväg sina händer i strid.

zonk

muterad
luddwig;n130312 said:
För övrigt har jag först nu i efterhand upptäckt att roboten med klockan (roboten är naturligtvis en äventyrare och klockan en eftersökt artefakt) är omslagsbild på en Sinkadus-tidning.
Tror det är samma nummer där de har just en artikel om hur man bygger robotar, man får fram vikt, framdrivning, addons (vapen; typer av syn - IR, röntgen, visuell, UV, osv; verktyg; fan vet allt) osv. Kanske något att bli inspirerad av!

Apropå svagheter, beroende på typen av kretsar kan de vara mer eller mindre känsliga för EMP. Se mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse

Noterbart är att väl sköldade kretsar (i princip en faraday-bur runt) är mer eller mindre totalt skyddade, vidare, att moderna kretsar (integrerade kretsar= allt som varit aktuellt sen vadå, 1965 ca?) är betydligt mer känsliga än arkaiska datorer som bygger på vakuumtuber (som är väldigt skrymmande). De senare är väl i praktiken för skrymmande för att ha en hyfsat komplicerad dator i en robot som ska vara mindre än ett hus, men tänker man alt-history kan det ju ha kommit nån form av förbättringar på denna teknologityp, och så kan man ha ett par sådana som är de enda överlevarna efter nån fet EMP blast nånstans. Lite skön retro feel där tror jag?

Obs att detta är delvis efter mitt något suddiga minne, jag kan absolut ha slarvat bort nån detalj eller rentav något större sammanhang..

luddwig

Lawful evil
EMP ska jag ta med, i en eller annan form. Händer som går att skjuta iväg... Nja. Eventuellt den dag spelet ska omarbetas inför en lansering i Asien. :p

zonk

muterad
Allting som kan få en maskin eller dator att strula kan ju få en robot att strula, med. Äldre modeller kanske kräver mer underhåll oxå? Det kan ju vara en nackdel om roboten likt en äldre bilmodell behöver in på service stup i kvarten för att inte bryta ihop. Tror jag såg en del 50- eller 60tals-bilar som skulle in på service redan efter typ 1200 km.

Den typen av opålitlighet känns kännetecknande för system där man bryter mkt ny mark och inte kör med tekniker/metoder som förfinats i flera generationer av modeller. Den kan ev vara en balans för att vara state of the art / bleeding edge.

luddwig

Lawful evil
zonk;n154109 said:
Allting som kan få en maskin eller dator att strula kan ju få en robot att strula, med. Äldre modeller kanske kräver mer underhåll oxå?
Jag har funderat på det där med underhåll men det känns lite trist. Det jag är ute efter är främst nackdelar som kan påverka direkt under spel, typ ett dåligt internt nätverk som gör att roboten kan bli paralyserad i några få SR om det blir ordentligt skadad. Samtidigt får det inte bli för tekniskt. Det är trots allt rymdopera det handlar om.

luddwig

Lawful evil
Jag får tacka för alla tips och synpunkter. Robot-avsnittet som jag jobbar med behöver fortfarande finslipas men stommen börjar ändå kännas komplett. Därmed inte sagt att jag tackar nej till fler idéer till förmågor eller svagheter. :)

Chuchulain

Veteran
Intercom-radio el. typ satellitradiotelefon-funktion. Någon sorts antenn på huvudet (med knopp längst upp) :)

Gillar: Larvfötter och glödlampor (ev. oförklarligt svävande robotar).
(och ev. kan människor läsa av från dioder vad en robot säger).
Värmeskyddade armar med gripklor (silverglasfiber på armarna).

Ev. lite mer 60-tal än 70-tal förvisso.

Max Raven

T12-kultist

Asimov-robotar är i regel humanoida men kan inte misstas för människor, kan inte "uppgraderas" med utbytbara delar och kan definitivt inte bli smartare genom att nätverkas. En Asimovsk dator som är smartare/i nivå med robot i intelligent är ofta byggnads-storlek (det finns enstaka smarta skepp som i princip är människosmarta). Det finns ingen uppskalning av intelligensen eller nätverkande av den. Nej, det är inte vettigt, men det är i regel så det fungerat - å andra sidan är en klassisk dator mindre begränsad i intellektet - en Asimovsk robot tänker som en normalsmart människa, även om denne är begränsad av sina lagar. :)

De undantag som finns är de som fått specialförmågor, såsom människoutseende eller telepatisk förmåga. Robotar är i många aspekter överlägsna människor - reaktionsförmåga, styrka, och så vidare - men begränsas av sina Tre Lagar. Det fåtal antagonistiska robotar som finns har i princip alla fått modifiering av dessa - som att tillåta att människor skadas eller en annan definition av människa. :)

Cobra-robotar är awesome. De är snabba, starka - flera av Cobras starkaste motståndare är robotar eller cyborger, och som sagts är Cobras partner en robot (armoroid?). Att Cobra ändå vinner har att göra med att han är extremt stark själv - han är helt sonika en uppskalad pulphjälte. Med armlaser.

luddwig

Lawful evil
Bra grejer. Antenn som en detalj på robotar med inbyggd kommunikationsutrustning är precis rätt. Asimov är fin inspiration, om än kanske lite väl tung, och Cobra får jag kolla upp närmare.

zonk

muterad
En robot skulle kunna ha en extra lång slingrande arm, normalt hoprullad men som kan fällas/rullas ut för att fixa saker långt inne i maskiner, lite som en mekanisk snok med utbytbart verktyg längst ut. Eller vänta, fan. Det här låter japanskt på heeelt fel sätt..

zonk

muterad
luddwig;n160015 said:
Fast en utfällbar arm skulle kunna funka om man ger den rätt retrokänsla. Kanske något som påminner om lampan på bilden. :wink:
Haha, mycket oppfinnar-Jocke på det!