luddwig;n130312 said:
För övrigt har jag först nu i efterhand upptäckt att roboten med klockan (roboten är naturligtvis en äventyrare och klockan en eftersökt artefakt) är omslagsbild på en Sinkadus-tidning.
Tror det är samma nummer där de har just en artikel om hur man bygger robotar, man får fram vikt, framdrivning, addons (vapen; typer av syn - IR, röntgen, visuell, UV, osv; verktyg; fan vet allt) osv. Kanske något att bli inspirerad av!
Apropå svagheter, beroende på typen av kretsar kan de vara mer eller mindre känsliga för EMP. Se mer på
https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse
Noterbart är att väl sköldade kretsar (i princip en faraday-bur runt) är mer eller mindre totalt skyddade, vidare, att moderna kretsar (integrerade kretsar= allt som varit aktuellt sen vadå, 1965 ca?) är betydligt mer känsliga än arkaiska datorer som bygger på vakuumtuber (som är väldigt skrymmande). De senare är väl i praktiken för skrymmande för att ha en hyfsat komplicerad dator i en robot som ska vara mindre än ett hus, men tänker man alt-history kan det ju ha kommit nån form av förbättringar på denna teknologityp, och så kan man ha ett par sådana som är de enda överlevarna efter nån fet EMP blast nånstans. Lite skön retro feel där tror jag?
Obs att detta är delvis efter mitt något suddiga minne, jag kan absolut ha slarvat bort nån detalj eller rentav något större sammanhang..