Quadrante
Grisbonde
Som många andra så har man genom åren samlat ihop eller skapat egna listor med priser på allahanda gods ofta med utgångspunkt från skapandet av rollpersoner eller som guide för spelare som vill utrusta/köpa ny utrustning till en av sina rollpersoner. Dessa listor har (nog) inte allt för ofta utgått från en idé om ett för spelet/världen ekonomiskt system (utan oftare för att balansera ett system).
Spelar det någon roll om man gör det realistiskt eller nära en historisk förlaga? Själv tycker jag det, men så är det en sak som jag varit och är intresserad av. Men det behöver givetvis inte vara det.
Men oavsett, kan det vara, kan jag tycka, värt att ta sig en liten funderare över vilka konsekvenser val av priser får i spelvärlden. Eftersom många av spelvärldarna som vi spelar i eller skapar, inte alltid fungerar utifrån vår världs eller vår historias logik, så behöver man inte hålla sig till en realism som utgår från vår tid eller historia. Man kan om man vill också helt ignorera all transparens, behöver inte förklara varför en vara kostar si och så, det kan få vara ett värde i en lista om det vill. Det jag mer tänker på är att kolla vad ett värde innebär om man använder den i andra sammanhang.
Kan säga direkt att det går att nörda ner sig så pass att man helt förlorar sig i skillnaden mellan historiska prislistor 1330-40-tal och 1360-tal och att listor från 1710 och före 1340 är jämförbara när man omvandlar de till gemensamt värde i utgångspunkt i ... ja ni ser att just där förlorade ni alla i spelgruppen som inte vill spela bankirer, handelsmän eller revisorer under historisk tid.
Men, just detta kan göras utan att det syns särskilt väl, bara genom att räkna alla sina siffror i sin prislista utifrån två saker, vilken är det gemensamma basvaran och vad kan ses som ett generiskt värde av ett dagsverke. Även om man har slavar så bör de få en dags måltid, om du har en armé av odöda som arbetar så finns där säkert en kostnad av något för att hålla dem igång på årsbasis. Själv har jag utgått från en tunna säd och ett dagsverke (vilket då är minst kostnaden att framställa en måltid+dryck) i mina mer lyckade uträkningar. De gånger jag gjort så, så har jag fått det att hålla ihop (och dessutom kunnat lånat värden från historiska prislistor för att omräkna dem till spelvärldens mynt om endera varit nämnd i sammanhanget). Kan nämnas att jag främst gjort dessa för länge sedan när det var som mest intressant och till mer lowfantasy/pseudohistorisk setting. Idag skulle jag höfta mer, men så kan jag lättare göra en kvalificerad gissning idag.
Meen om någon vill grotta ner sig så kan jag bifoga några "gateway" länkar och böcker, hoppas någon av er kan bidra med några fler.
https://drive.google.com/open?id=1GrCR3vELTa_TbL6n0_7D99zR66hMEM2V
Spelar det någon roll om man gör det realistiskt eller nära en historisk förlaga? Själv tycker jag det, men så är det en sak som jag varit och är intresserad av. Men det behöver givetvis inte vara det.
Men oavsett, kan det vara, kan jag tycka, värt att ta sig en liten funderare över vilka konsekvenser val av priser får i spelvärlden. Eftersom många av spelvärldarna som vi spelar i eller skapar, inte alltid fungerar utifrån vår världs eller vår historias logik, så behöver man inte hålla sig till en realism som utgår från vår tid eller historia. Man kan om man vill också helt ignorera all transparens, behöver inte förklara varför en vara kostar si och så, det kan få vara ett värde i en lista om det vill. Det jag mer tänker på är att kolla vad ett värde innebär om man använder den i andra sammanhang.
Kan säga direkt att det går att nörda ner sig så pass att man helt förlorar sig i skillnaden mellan historiska prislistor 1330-40-tal och 1360-tal och att listor från 1710 och före 1340 är jämförbara när man omvandlar de till gemensamt värde i utgångspunkt i ... ja ni ser att just där förlorade ni alla i spelgruppen som inte vill spela bankirer, handelsmän eller revisorer under historisk tid.
Men, just detta kan göras utan att det syns särskilt väl, bara genom att räkna alla sina siffror i sin prislista utifrån två saker, vilken är det gemensamma basvaran och vad kan ses som ett generiskt värde av ett dagsverke. Även om man har slavar så bör de få en dags måltid, om du har en armé av odöda som arbetar så finns där säkert en kostnad av något för att hålla dem igång på årsbasis. Själv har jag utgått från en tunna säd och ett dagsverke (vilket då är minst kostnaden att framställa en måltid+dryck) i mina mer lyckade uträkningar. De gånger jag gjort så, så har jag fått det att hålla ihop (och dessutom kunnat lånat värden från historiska prislistor för att omräkna dem till spelvärldens mynt om endera varit nämnd i sammanhanget). Kan nämnas att jag främst gjort dessa för länge sedan när det var som mest intressant och till mer lowfantasy/pseudohistorisk setting. Idag skulle jag höfta mer, men så kan jag lättare göra en kvalificerad gissning idag.
Meen om någon vill grotta ner sig så kan jag bifoga några "gateway" länkar och böcker, hoppas någon av er kan bidra med några fler.
- Magnusson, L, Sveriges ekonomiska historia, 1999
- Lagerqvist, L O, Vad kostade det?, 2011
- https://www.riksbank.se/sv/om-riksba...k-for-sverige/
- http://www.historia.se/PricesinSwedenOstergotland.xls
- http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm
- http://www.historicalstatistics.org/...converter.html
https://drive.google.com/open?id=1GrCR3vELTa_TbL6n0_7D99zR66hMEM2V