OffT/OnT Hedersekonomi: Hade först inte tänkt skriva annat än att jag inte har något bra svar. Men bara för att ett problem dyker upp så sätts maskineriet igång och man funderar på lösningar. För att det ska fungera så bör det nog genomsyra spelet/kampanjen och rollspersonerna bör känna av att det finns ett fungerande samhälle (oavsett om det vilket samhälle det är) och att de är knutna tull detta genom relationsband. Oavsett, så vill man nog ha en spelteknisk mekanik att falla tillbaka på.
Låt säga att man ser transaktioner och det ekonomiska systemet som egenskaper, som kan förbrukas och sedan antingen byggas upp eller genereras på nytt över tid.
Alla ekonomiska värden är ett relationsvärde, vill man ha >>något<<, så får man be om det och stå i skuld. Har man en skuld att utkräva så kan man begära få den betald genom att man får >>något<<.
Detta >>något<< kan vara en tjänst, föremål, framtida avkastning och så vidare.
Skuld noteras som ett positivt eller negativt värde i förhållande till en person eller en grupp. Vid byteshandel så regleras detta direkt. Här kan man även låta det finnas nåt värde i mynt och metaller.
Vi skulle kunna stanna där, men vill man, så kan man även ha ett värde för rykte/anseende, typ en skala eller checkboxar likt kroppspoäng. Varje gång man är i skuld till en ny part så markerar man en box och är alla ens boxar fyllda så reagerar samhället på något vis (jagar en, förskjuter en, indriver skuld et.c). Antalet boxar kan variera efter hur väl ansedd man är och vilken social status man har. Man kan kanske få fler om man gör stordåd. Man förlorar boxar permanent om man sviker/lurar någon man står i skuld till.
Ekonomi blir alltså en grundegenskap hos personen utifrån dess anseende och position i samhället. Resten rollspelas.
---------------edit
Sen, om man har ett klansamhälle, eller ett samhälle där gruppen är större än individen (om så bara ett enskilt hushåll) så gör man antingen så att detta värde för rykte/anseende inte kan gå över eller begränsas av det värde som gruppen man tillhör besitter. Gruppvärdet kan öka sänkas av enskilda handlingar av någon ur gruppen och regleras genom viljan av gruppen att reglera det. Ett brott som begås sänker gruppvärdet, väljer gruppen ut någon att ta straffet så återgår det (gruppen har betalt sin skuld).