På rak arm kan jag inte ge exempel på något annat rollspel som då där direkt löser det hela. Tyvärr, när jag tänker efter, så har jag aldrig stött på ett enda magisystem som verkligen varit bra.
Hans idéer till Ljus och Lykta är nog det intressantare jag kan komma på nu. Just för att det är ganska så experimentellt. Det är fantasifullt och öppet. Inte för att jag speltestat det, men i teorin så låter det väldigt mystiskt och stämningsfullt.
Fast när du talar om svårkontrollerat och farligt kommer jag att tänka på Fenix #5, 2007. I det numret finns en artikel till DoDT som handlar om negationer (sida 30).
Kort och gott handlar ju det om att smakar det så kostar det. När magi brukas så påverkar det omgivningen. Om man påverkar/skapar någonting "här" kommer det att påverka/rubba någonting "där", vill man förstärka något måste någonting annat försvagas etc. Användande av magi får alltid konsekvenser. Nå, artikeln är klart mer utförlig än vad jag är och ger exempel på hur detta kan skötas och annat sådant nyttigt för att kunna få det att fungera.
Det kanske skulle kunna vara något?
Detta gör också att jag kommer att tänka på magin i Eddings böcker om Belgarath och Polgara och gänget. Det är lite av den grejen där med. Om man har skapat något kan man till exempel inte göra det ogjort. Att ångra ett tings eller en varelses existens och göra det ickeexisterande förgör också en själv. För att skapa ett ting måste man ersätta det med någonting annat etc.
Det kanske inte var så mycket hjälp men jag tänkte att du kanske kan hitta någon inspiration i det, månne.