Nekromanti 70-tals fantasyspel...

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..efter en diskussion i "Småprat" om fantasyillustrationer från 1970-talet, som de av Rodney Matthews blev jag inspirerad av att göra ett litet rollspel med den känslan. Annan inspiration är Moorcocks Eternal Champion-serie (Elric, Hawkmoon osv). Kommer använda en modifierad version av Fjärran dalar-reglerna (PDF), som det ser ut nu. De är ju relativt klara, så det kräver inte så mycket arbetsbelastning från min sida.

Behöver dock idéer på ett enkelt magisystem, där magi är farligt och svårkontrollerat.. var kan man hitta inspiration? Nåt rollspel som löst det?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
På rak arm kan jag inte ge exempel på något annat rollspel som då där direkt löser det hela. Tyvärr, när jag tänker efter, så har jag aldrig stött på ett enda magisystem som verkligen varit bra.

Hans idéer till Ljus och Lykta är nog det intressantare jag kan komma på nu. Just för att det är ganska så experimentellt. Det är fantasifullt och öppet. Inte för att jag speltestat det, men i teorin så låter det väldigt mystiskt och stämningsfullt.

Fast när du talar om svårkontrollerat och farligt kommer jag att tänka på Fenix #5, 2007. I det numret finns en artikel till DoDT som handlar om negationer (sida 30).
Kort och gott handlar ju det om att smakar det så kostar det. När magi brukas så påverkar det omgivningen. Om man påverkar/skapar någonting "här" kommer det att påverka/rubba någonting "där", vill man förstärka något måste någonting annat försvagas etc. Användande av magi får alltid konsekvenser. Nå, artikeln är klart mer utförlig än vad jag är och ger exempel på hur detta kan skötas och annat sådant nyttigt för att kunna få det att fungera.
Det kanske skulle kunna vara något?

Detta gör också att jag kommer att tänka på magin i Eddings böcker om Belgarath och Polgara och gänget. Det är lite av den grejen där med. Om man har skapat något kan man till exempel inte göra det ogjort. Att ångra ett tings eller en varelses existens och göra det ickeexisterande förgör också en själv. För att skapa ett ting måste man ersätta det med någonting annat etc.

Det kanske inte var så mycket hjälp men jag tänkte att du kanske kan hitta någon inspiration i det, månne.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,720
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Farlig och svårkontrollerad magi?

Klassikern är väl att misslyckanden och fummel med magi skapar hemska magiska katastrofer. En variant är att all magi, även lyckade färdighetsslag, ger någon slags negativ effekt - sanityslag eller mutationer.

Kanske ogillar gudarna magi så att någon slags poäng ackumuleras som vid ett fummel utlöses i hemskheter om magikern inte gör sig fri från dem genom bot och offer.

En annan variant är att magi sker genom att besvärja andar, de ogillar att bli kommenderade och vill gärna tolka magikerns order så destruktivt som möjligt. Sliter de sig kommer de att utsätta magikern för allt möjligt hemskt.

Fast det där var väl knappast nåt du inte hade tänkt på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det där med santity o. dyl. är ju en bra tanke...

Fummel och sånt känns däremot fel i det här sammanhanget... för mycket "vanligt" fantasyrollspel.

..sen, det jag är ute efter, har nån gjort ett BRA system för helt improviserad magi? Som är intressant, och spelbart?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
..sen, det jag är ute efter, har nån gjort ett BRA system för helt improviserad magi? Som är intressant, och spelbart?
Som sagt kolla in Ljus och Lykta, men vad det gäller just huruvida det är spelbart så bör du nog fråga Han lite mer specifikt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
finns det några regler att kolla på nånstans? Hittar bara lite flummiga diskussioner om Ljus och Lykta...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Det enda som finns är egentligen ett femton sidors dokument som endast solvebring har fått se. Jag vet inte om magin är särskilt farligt - visserligen har jag (tyvärr) en extraregel om att man går ett steg närmare döden (ett värde ökar) om man misslyckas men det är väl allt. Annars går magisystemet ut på att man ska transformera saker via liknelser, där en brännässla som bränner kan förvandlas till en eld som bränner.

Jag ville vänta lite och se vad du fick för svar men jag tycker Matinés magisystem kan bli svårkontrollerat om man skruvar upp Utmattningen som man får. Till Mutant-modden jag håller på med använder jag en basen fyra istället för tre för hur mycket Utmattning man får och det borde göra det rejält mycket jobbigare. Det okontrollerade ligger i att den tjugosidiga tärningen sänker Utmattningen för besvärjelsen. Samma besvärjelse kan orsaka ett steg mot galenskapen (det farliga) eller inte ge någon Utmattning alls. Sedan är det väldigt lätt att improvisera då det revolutionerande i systemet är att man utgår från skolor med olika teman. Du kan uppnå samma resultat med naturmagi som med luftmagi men sättet du gör det på skiljer sig.

Kolla Rollpersonshäftet på hemsidan. Förhoppningsvis förklarar den allting, annars har jag misslyckats med texterna. :gremsmile:

/Han som borde kolla igenom Fjärran dalar så att han kunde ge bättre förslag på hur man får farlig och okontrollerad magi
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bygger vidare med en idé ifrån Eddings om "viljan och ordet" som isf skulle låta spelaren stå för det roliga och kreative och spelledare skulle få stå för tänkandet vad gäller magins påverkan etc.

Annars kanske en mer ockult inriktad magi där människan är för lame för att fixa magi på egen hand och behöver ta hjälp utav t.ex. blodsoffer.

Personligen så söker jag ett fantasyrollspel som erbjuder magi som något riktigt utöver det vanliga, där en besvärjelse inte är ett alternativ till svärdet (blixt balanserad med vapen) utan ett system som uppmuntrar att när magikern väl tar i med fyrverkerier ja då blir det också fyrverkerier.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Fjärran dalar har väl vissa ekon av Burning Wheel i sig? Folk med Magic Burnern till hands kan ju ta en titt i den och fundera på om det finns nåt coolt där att utgå ifrån. Jag hade gjort det själv om jag inte åkt ifrån den.

Annars hade jag en egen tanke inspirerad av Burning Wheel som egentligen var till nåt helt annat. I grund och botten var det inspirerat av Bloddy Versus (dela upp dina tärningar mellan anfall och försvar) men applicerat på ett magisystem: dela upp tärningarna och slå slag för att uppnå önskad effekt och för att undvika bieffekter, eller både tämja och värja sig från de nyckfulla magiska krafterna man försöker manipulera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag laddar ner och tar mig en titt!!
/T

...nu har jag kollat, där fanns det ju en del intressanta idéer!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag hade inte läst BW när jag skrev reglerna FD så alla likheter i grundreglerna är en slump. Men däremot jag lade till alver och dvärgar i efterhand, och de är rejält BW-inspirerade ... men i det här spelet ska man vara människa, punkt. :gremsmile:

Ska kolla in Magic Burner, har bara skummat igenom den än så länge...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Arfert said:
jag hade inte läst BW när jag skrev reglerna FD så alla likheter i grundreglerna är en slump.
Jag tog en närmare titt och märkte det jag med. En skvätt Prince Valiant istället? Trevligt nog är de ju i princip rakt av kompatibla.

Helt appropå så kan jag ju meddela att jag tycker magisystemet till Matiné är bra, men jag vet inte om det går att implementera i med Fjärran dalar på något vettigt sätt. Om man nu inte släpper föreställningen om att moderna regler inte får ha subsystem som inte bygger på samma princip...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det enda som finns är egentligen ett femton sidors dokument som endast solvebring har fått se.
Aha, det hade jag ingen aning om. Trodde faktiskt att det låg någon tråd här någonstans där du stuckit ut PDF:en.

Jag vet inte om magin är särskilt farligt
Kanske inte farlig, men den är väldigt öppensinning och fantasifull, och dessutom mycket mystisk och stämningsfull. Det är det som är styrkan i den tycker jag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,720
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Arfert said:
Det där med santity o. dyl. är ju en bra tanke...

Fummel och sånt känns däremot fel i det här sammanhanget... för mycket "vanligt" fantasyrollspel.
Jo det är väl klassikerna det där.

TSR's gamla conan-spel hade ett system som medförde att magiker med tiden tenderade att bli korrumperade både till sinne och kropp.

Arfert said:
..sen, det jag är ute efter, har nån gjort ett BRA system för helt improviserad magi? Som är intressant, och spelbart?
Jag gillar systemet i Barbarians of Lemuria, gratis beta-variant finns här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Namnförslag... Tja, jag kan slå till med en del klichéklingande ordval. :gremwink:

Stormvindar
Stormsteg
Hybris alt. Hybria
Järnband
Fata morgana
Hjältesagor
Hjältars väg
Skymningsland
Gudars skymning
I fäders spår
Hymnlandskap

... Ja, jag bara slänger ur mig. Tycker sådant är roligt. Förra gången gick det ju bra med Fenix - brinner för spel. Återkommer säkert med mer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mm, där fanns en del att tänka på.. just nu är mitt egna arbetsnamn LEGEND helt enkelt (passar ju med SAGA)...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Ja, det gör det ju.
En fråga bara, vad ska det egentligen gå ut på?
Namnet måste ju passa in på spelets karaktär också.
Spöa onda trollkarlar, fallna gudar, monster och kungar (eller snarare kungarnas hantlangare)...
 
Top