Lite sent inkommit, iofs, men gamla Gemini hade ju ett tämligen flexibelt system för magi, vill jag minnas.
Men nu verkar problemen snarare att göra magi mindre till dussinvara och mer till något speciellt - något som jag själv är intresserad av, med tanke på ett uråldriga projekt jag har liggande...
Exalted kör med en form av "minimumtidsanvändning" men har inget system för att skapa formler utan har långa listor på spells. Fluffiga och intressanta, förvisso, men kanske lite godtyckliga.
Problemet som det upplevs av mig är att man vill inte ha ett system som tillåter vad som helst och har en massa pill, men samtidigt vill man inte ha högar med formler. Någon typ av halvrigid magi, kanske.
I så fall så kanske man ska göra saker såsom: Sätta minimum-effekt: ja, magin kan förinta en byggnad, men magikern kan inte "skruva ner" den för att göra andra saker - det är den här effekten och kanske uppåt. Det kan ha att göra med begränsningar i magin. Jämför atombomben, som kräver en minimum av massa och ger minst en viss effekt.
Atombombsliknelsen för mig in på sidoeffekter - visst, man kan använda magin men man kan inte välja att "strunta i" negativa effekter den ger, exempelvis att husdräparelden torkar ut växtligheten inom några hundra meter, eller att regnframkallningen ger gräshoppsvärmar, o s v. En mindre moraliskt stark magiker bryr sig givetvis inte om sådana effekter - det finns en anledning till att "svartkonst" inte ses som något gott. Evig ungdom skulle t ex kunna vara möjligt men kräva "renas" (ickemagikers) blod och kanske göra solen skadlig för personen som är utsatt för effekten.
Sist så funderade jag över "formelvariation", med tanke på "inte fasta men inte öppna" formler - man skulle kunna ha grundformler som kan förstärkas med grundstenarna. Systemet skulle kunna tillåta att SL eller spelare bygger nya formler - efter grundkomponenter och "minsta möjliga effekt"-riktlinjer, med motivationen att det har tagit lång forskning. Grundtanken skulle dock vara att magiker tar "fasta" formler och lägger ytterliggare effekter "ovanpå". Öka kraft, område, effektlivslängd etc - utan att de får några negativa effekter från detta. ("Improviserad" magi brukar innebära svårare slag, vilket känns lite fel här).
Man skulle kunna göra någon form av tabell med diverse effekter/element och bieffekter. Nåt sånt här:
Tidsökning/Energianvändning/Sidoeffekt
Element
Effekt
Eld
Skada
Bränner, ej komb med vatten
+1 kategori
Torkar ut växtlighet (1 kategori ovan närvarande effektens)
Värme
+1 kategori
Ökar törst(1 ovan n v)
Vatten
Skada
Dränker offret, ej m eld
Sväller floderna, översvämningsrisk ökar (1 kat ovan etc)
Liv
Läker sår
Kräver blod(ej målets).
Sol öppnar såret 1 tidskat efter läkning - samma som skadans kategori
Kategorier:
Göra skada: Area/Skada:
Rum/Människodräpande
Hus/Byggnadsförstörande
By/Bergssprängande
Stad/Utplånande (djup, utbränd krater, inget överlever)
Läkning (alltid högsta, +1 för båda):
Person/Allvarlig
Dussin/Livshotande(kritisk)
Tjog/Dödligt
Femtio/Från bortom graven
Tid (tills sideffekter slutar gälla):
Vecka
Månvarv
Halvår
År
Årtionde
Halvsekel
Sekel
Tid (Användande):
Sekunder
Minut
Timme
Halvdag
Dygn
Två dygn
Vecka
Man skulle alltså ta formeln, med grundeffekterna, lägga till det man vill ha (tabellen ger en överblick av ytterliggare sideffekter) och se var man hamnar.
Ber om ursäkt för hur luddigt det här blev. Hoppas det framgick någorlunda hur jag tänkte ändå.
Baserar inte det på något nummersystem men hoppas det kan överföras någorlunda lätt.
Hm, så här i efterhand slår det mig att man nog vill mildra vissa bitar, men det borde inte vara alltför svårt.