talgboll
Rollspelskollektivet
- Joined
- 24 Apr 2014
- Messages
- 242
Det har gått i vågor för mig genom åren. Om jag gillar att problem, pussel och gåtor i rollspel ska vara för spelarna, rollpersonerna eller lite både och. Just för tillfället känner jag att det blir en knasig metaväxling. Jag vill hellre att spelats mekanik ska lösa det, precis som allt annat. Klart man som spelare påverkar väldigt mycket men just nu tänker jag att sånt ska lösas i spel.
Jag konstruerar just nu mycket till Ur varselklotet och som skapare av mysterier (äventyr) har jag heller inget behov längre av att skapa gåtor och pussel som ska lösas logiskt av en spelare utan tycker att det är mer givande att bara kort beskriva problemet och sen ge förslag på hur det kan lösas (t.ex. vilka färdigheter som kan användas). Det lite mer vaga beskrivandet öppnar också upp för fler lösningar så att spelare och rollpersoner kan uppmuntras ta egna initiativ och hitta egna kreativa lösningar istället för bara försöka komma på/hitta ett rätt svar/sätt.
Hur tänker och känner ni?
Jag konstruerar just nu mycket till Ur varselklotet och som skapare av mysterier (äventyr) har jag heller inget behov längre av att skapa gåtor och pussel som ska lösas logiskt av en spelare utan tycker att det är mer givande att bara kort beskriva problemet och sen ge förslag på hur det kan lösas (t.ex. vilka färdigheter som kan användas). Det lite mer vaga beskrivandet öppnar också upp för fler lösningar så att spelare och rollpersoner kan uppmuntras ta egna initiativ och hitta egna kreativa lösningar istället för bara försöka komma på/hitta ett rätt svar/sätt.
Hur tänker och känner ni?