jensofsweden
Stjärnmagiker
I vissa fall, ja. I annat fall, jag borde kunna spela en karaktär som är pusselmästare utan att vara speciellt bra på logik/whatever själv.krank;n252286 said:Utgår du alltså från att kunskap om spelvärlden är en "färdighet" som spelaren förväntas ha, snarare än något spelaren kan få från SL eller i samtal med andra spelare?
När jag tänker "player skill" så är det ju snarare sånt som kräver beslut och handling; att lösa mysterier och pussel, att fatta taktiska beslut, att utmanas som spelare. Jag räknar nog inte in spelvärld-jeopardy i "player skill"-begreppet.
//Krank, håller tummarna för att "jeopardy" fortfarande är en gångbar referens
Om en spelare ställs framför ett pussel som de inte fattar, men deras karaktär BORDE fatta, då borde de kunna använda tärningar för att lista ut det eller (at least) få en jäkla massa ledtrådar av SL till hur pusslet ska lösas. Om man inte kan det är det ett dåligt spel som inte låter alla spelare spela alla olika typer av karaktärer på samma grundläggande villkor.
Jag förväntar mig inte att en spelare som spelar krigare kan svinga ett svärd, så varför ska jag förvänta mig att de som spelar något socialt/kunskaps-fokuserat kan göra det som deras karaktär kan?
Att förvänta sig att spelarna kan lösa pussel själva kan ju även skapa kruxet med att de fastnar så pass länge någonstans att spelet inte längre blir roligt för vare sig SL eller spelare.