För oss som tycker om Dragon Quest och liknande spel så är det lockande med spell-points-reglerna i DMG. Speciellt om vi har kompisar som kört ex vis FFVI och att då kunna ta in dom i D&D:et och ge dom ett liknande magisystem.
Slot-systemet är väldigt svårt att förklara enligt min erfarenhet. Bäst har jag lyckats med metaforen att man "betalar" med slottar, det har gått att begripa lättare än hur det är i boken, att man trollar "genom" slottar. På mina pregens för level 1 har jag skrivit magi-instruktionerna på ett sätt som är 100% sant för level ett och två men som inte stämmer när man kommer upp på level tre och högre. Eftersom level 1 inte har några level 2-slottar så behövde jag inte bekymra mig om olika slottlevels eller ens olika spel-levels. Och , alla hens scrolls är ju engångs och behöver inte heller bekymra sig om slotsystemet.
När man väl fått skallen runt slot-systemet är det enkelt att komma ihåg och att använda och jag tycker det är i grunden ett väldigt bra system. Men det är så himla eget. ACKS var det första spelet som använde det, och 5e tog efter, men jag har inte riktigt sett det nån annanstans.
Så, för mig skulle huvudanledningen till att gå till spell points-systemet att det skulle vara något mer ikoniskt och lättfeorklarligt. Dom allra allra flesta samhällsmedborgare kan ganska lätt begripa "en burning hands kostar 2 MP, en chain lightning kostar 9 MP". Även om man kanske inte spelat Draqon Quest eller Final Fantasy så kanske man har spelat Monopol ("Norrmalmstorg kostar 8000 kr") eller man kan dra paralleller till sitt eget liv "En flaska mjölk kostar 19:90". Myckte enklare än att "OK, du har fyra level 1-slottar och två level 2-slottar, och dom går inte att blanda, men du kan uppgradera en level ett spell till att kastas genom en level två-slott, och..."
Sidan 288 i DMG har därför ett sånt spell points eller MP-system. Jag har dock dragit mig för att införa det. För det första: resten av materialet är inte alls inriktat på det; det nämns inte i PHB eller på spell cardsen. Risken finns att det blir att spelaren behöver förstå båda systemen, och "översätta" mellan dom. "Öh, hmm, en chain lightning är en, öh level 6 spell. Den kostar därför... låt mig se... nio mana". För det andra så är det (inte strikt, men i stort sett) starkare än slotsen, dvs systemet buffar den caster som väljer att använda det. Det gör också att jag drar mig för att lägga fram det som option; om ett av två options är bättre än det andra så blir det andra optionet en "fälla" som leder till en dålig build. (För det tredje så är det inte helt kompatiblet med Warlock. Dom andra klasserna däremot, även tertiary casters som Eldritch Knight, funkar det fint med.)
Skulle ärligt inte haft något emot om 5e hade satsat på ett spellpointsystem rakt igenom, om dom hade slopat slottkonceptet och bara haft detta system istället. Men, det vore kanske lite väl av en helig ko att mörsa när dom nu ville satsa på en retro-publik. Fast å andra sidan är väl DQ och FF retro vid det här laget. Men som det är kan jag inte rekommendera det. That's right folks ni har ramlat in i en recension av en enda sida i DMG!!! Och recensionen var längre än själva stycket i DMG!!! Behöver nog läsa om Strunk&White snart för jag har blivit så ordig!
Slot-systemet är väldigt svårt att förklara enligt min erfarenhet. Bäst har jag lyckats med metaforen att man "betalar" med slottar, det har gått att begripa lättare än hur det är i boken, att man trollar "genom" slottar. På mina pregens för level 1 har jag skrivit magi-instruktionerna på ett sätt som är 100% sant för level ett och två men som inte stämmer när man kommer upp på level tre och högre. Eftersom level 1 inte har några level 2-slottar så behövde jag inte bekymra mig om olika slottlevels eller ens olika spel-levels. Och , alla hens scrolls är ju engångs och behöver inte heller bekymra sig om slotsystemet.
När man väl fått skallen runt slot-systemet är det enkelt att komma ihåg och att använda och jag tycker det är i grunden ett väldigt bra system. Men det är så himla eget. ACKS var det första spelet som använde det, och 5e tog efter, men jag har inte riktigt sett det nån annanstans.
Så, för mig skulle huvudanledningen till att gå till spell points-systemet att det skulle vara något mer ikoniskt och lättfeorklarligt. Dom allra allra flesta samhällsmedborgare kan ganska lätt begripa "en burning hands kostar 2 MP, en chain lightning kostar 9 MP". Även om man kanske inte spelat Draqon Quest eller Final Fantasy så kanske man har spelat Monopol ("Norrmalmstorg kostar 8000 kr") eller man kan dra paralleller till sitt eget liv "En flaska mjölk kostar 19:90". Myckte enklare än att "OK, du har fyra level 1-slottar och två level 2-slottar, och dom går inte att blanda, men du kan uppgradera en level ett spell till att kastas genom en level två-slott, och..."
Sidan 288 i DMG har därför ett sånt spell points eller MP-system. Jag har dock dragit mig för att införa det. För det första: resten av materialet är inte alls inriktat på det; det nämns inte i PHB eller på spell cardsen. Risken finns att det blir att spelaren behöver förstå båda systemen, och "översätta" mellan dom. "Öh, hmm, en chain lightning är en, öh level 6 spell. Den kostar därför... låt mig se... nio mana". För det andra så är det (inte strikt, men i stort sett) starkare än slotsen, dvs systemet buffar den caster som väljer att använda det. Det gör också att jag drar mig för att lägga fram det som option; om ett av två options är bättre än det andra så blir det andra optionet en "fälla" som leder till en dålig build. (För det tredje så är det inte helt kompatiblet med Warlock. Dom andra klasserna däremot, även tertiary casters som Eldritch Knight, funkar det fint med.)
Skulle ärligt inte haft något emot om 5e hade satsat på ett spellpointsystem rakt igenom, om dom hade slopat slottkonceptet och bara haft detta system istället. Men, det vore kanske lite väl av en helig ko att mörsa när dom nu ville satsa på en retro-publik. Fast å andra sidan är väl DQ och FF retro vid det här laget. Men som det är kan jag inte rekommendera det. That's right folks ni har ramlat in i en recension av en enda sida i DMG!!! Och recensionen var längre än själva stycket i DMG!!! Behöver nog läsa om Strunk&White snart för jag har blivit så ordig!