Det finns många ex på spelsystem med detaljerade stridsregler men finns det spelsystem som fungerar precis tvärtom dvs att stridsreglerna enbart avgör utgången utan alla oviktiga detaljer dvs motsatsen till simulationistiska stridsregler.
Jag tänker mig ett spelsystem där alla spelare slår högst 1-2 slag var under hela striden och där resultaten jämförs mot typen av motståndare plus/minus ev modifikationer. Striden får sedan precis som vanligt någon form av konsekvens för rollpersonerna. Tänk er att rollpersonerna bara slår tex ett stridsslag (attackslag) mot motståndarens försvarsvärde och sedan går man direkt till konsekvenserna av striden som är "rollpersonerna vinner striden", "rollpersonerna förlorar striden" eller "oavgjort" och vad resp konsekvens innebär för rollpersonerna och äventyret.
Så här skulle det kunna fungera i praktiken:
4 rollpersoner hamnar i strid med 10 orcher. 3 spelare slår varsin 1DN (FV i färdigheten Närstrid) till en gemensam tärningspöl medan den fjärde spelaren slår 1DN (FV i färdigheten Avståndsvapen). Spelledaren slår motsvarande tärningspöl för orcherna. Resultaten justeras efter ev modifikationer. Den sida som slog högst vinner och konsekvensen (mellanskillnaden) för hela striden läses av på en tabell. Den totala skadan rollpersonerna har ådragit sig under striden fördelas på de stridande rollpersonerna efter hur bra varje enskild spelare slog på resp stridsslag. Striden är avklarad på säg 1-5 minuter och äventyret kan fortsätta.
Känner ni till något rollspel med så här abstrakta stridsregler? Det närmaste jag känner till är Open D6 förenklingar för strid med många personer inblandade men de reglerna är ändå långt ifrån vad jag menar här ovanför.
Jag tänker mig ett spelsystem där alla spelare slår högst 1-2 slag var under hela striden och där resultaten jämförs mot typen av motståndare plus/minus ev modifikationer. Striden får sedan precis som vanligt någon form av konsekvens för rollpersonerna. Tänk er att rollpersonerna bara slår tex ett stridsslag (attackslag) mot motståndarens försvarsvärde och sedan går man direkt till konsekvenserna av striden som är "rollpersonerna vinner striden", "rollpersonerna förlorar striden" eller "oavgjort" och vad resp konsekvens innebär för rollpersonerna och äventyret.
Så här skulle det kunna fungera i praktiken:
4 rollpersoner hamnar i strid med 10 orcher. 3 spelare slår varsin 1DN (FV i färdigheten Närstrid) till en gemensam tärningspöl medan den fjärde spelaren slår 1DN (FV i färdigheten Avståndsvapen). Spelledaren slår motsvarande tärningspöl för orcherna. Resultaten justeras efter ev modifikationer. Den sida som slog högst vinner och konsekvensen (mellanskillnaden) för hela striden läses av på en tabell. Den totala skadan rollpersonerna har ådragit sig under striden fördelas på de stridande rollpersonerna efter hur bra varje enskild spelare slog på resp stridsslag. Striden är avklarad på säg 1-5 minuter och äventyret kan fortsätta.
Känner ni till något rollspel med så här abstrakta stridsregler? Det närmaste jag känner till är Open D6 förenklingar för strid med många personer inblandade men de reglerna är ändå långt ifrån vad jag menar här ovanför.