Jo, det stämmer väl typ. Konflitresolution är när tärningarna avgör huruvida du uppnår ditt mål eller inte, oavsett om du lyckas med din handling. Handlingsresolution är när tärningen avgör om du lyckas med din handling eller inte, oavsett om resultatet är som du tänkt dig. Så till exempel:RasmusL;n87752 said:det sätt Mutanten beskriver (samlat tärningsslag för en hel konflikt, konsekvenser som i hög grad måste bryggas till fiktionen genom beskrivning för att vara vettigt, etc) är i mina ögon ett klockrent exempel på konfliktresolution även om det inte är all konfliktresolution.
HR:
Spelare: Jag vill dyrka upp dörren (rull) jag lyckas!
SL: Du får upp låset, men dörren är även reglad från insidan, så den går ändå inte att öppna.
KR:
Spelare: Jag vill få upp dörren (rull) jag lyckas!
SL: Du plockar fram dina dyrkar men bryter av en av dem i låset. Du pillar i tio minuter och försöker få ut den och till slut bankar du i frustration på väggen bredvid. Du kommer åt en hemlig mekanism och dörren glider ljudlöst upp.
Typ. I handlingsresolution slår man om huruvida man lyckas dyrka upp låset, i konfliktresolution slår man om huruvida dörren går upp.