D&D 4E gjorde en bok som kallas Dungeon Delve - med en hög korta dungeons som man kunde slänga fram om man inte hade äventyr en kväll eller baka in i ett äventyr man skrivit. Så där har man en möjlighet - plocka färdiga kartor/platser/SLP, bygg tunn basic struktur, kör på.
Om du specifikt är ute efter att minska mängden jobb som SL behöver göra så har Tokyo Brain Pop (Panty Explosion Perfekt) en mer kollaborativ modell där SL får mindre makt eller t o m kan plockas ur. Apocalypse/Dungeon World har också liknande tankar där spelare får mer att säga till om - vilket leder till förändringar som man sedan spinner vidare på. Vissa av de här uppmuntrar mer improvisation, men på ett sätt där man utgår från spelarnas agerande i spelet och tar vara på det spelare plockar in. Förbannad finns också med här.
Vill du köra nästan helt förberedelselöst för spelare/SL så finns sedan också mer rena samberättarspel, såsom Fiasco, Medan Världen Går Under, Värmedöd, Psychodrame, och så vidare - dessa är oftast avslutade vid tillfället, vilket kan förta kampanjkänslan, men det går säkert att köra det med fler spelningar.