Nekromanti Bra rollspel för små grupper

Landrim

Warrior
Jag har två kompisar som är väldigt gröna som rollspelare (de har spelat två gånger) och som gärna vill spela mer med mig. Jag har försökt spela D&D5 med dem men D&D är inte det bästa spelet för två spelare (speciellt när dessa inte vill spela en viss klass bara just för att gruppen behöver en sådan roll. En Rogue och en Wizard är inte direkt den bästa kombon när det väl blir strid).

Jag är själv rätt ovan vid att spelleda med en så pass liten grupp så jag har aldrig riktigt funderat över vilka rollspel som är bra anpassade för små grupper. Jag har själv föreslagit Call of Cthulhu (vilket de inte alls var intresserade utav), Mutant År Noll och Eon III. Men vilka spel tror/vet ni skulle fungera bra på bara två spelare? Några förslag?

Paal

Imaginär fantast
Vi har spelat Symbaroum med bara två spelare sen det kom ut. Ofta har våra rollpersoner haft hjälpande semipermanenta sidekicks men inte alltid.

Även MUA och Svenska kulter har fungerat bra med två spelare.

Genesis

Ni dés ni maître
När jag spelar på tre pers spelar jag alltid spelledarlösa spel. Har du bara tre spelare känns det dumt att slösa bort en av dem på spelledarrollen. Det sjätte inseglet (swashbucklingaction, finns gratis på urverkspel.com) är skrivet för att spelas på tre spelare, och Nerver av stål (film noir, finns om man ger mig sin epostadress) är för tre eller fyra spelare. Polaris är skrivet för fyra, men enligt många är det bättre på tre (jag har dock bara spelat det på fyra). Andra spelledarlösa spel som Dream Askew, Montsegur 1244 eller Archipelago funkar också utmärkt.

.113

Swashbuckler
Små grupper är ju svårt, men om du kör med egna äventyr är det ju enklare att anpassa motståndet efter just gruppen. Eventuellt får de hyra in en tuff krigar-npc som hakar på, magikern kan ju ha en bodyguard t.ex. En köttsköld som inte kommer offra sig i onödan, men kommer göra sitt jobb liksom. Eventuellt så kan du ju fylla ut gruppen med 1-2 npc's som följer gruppen av och till, beroende på vad man gör.

D&D 5th edition är ju rätt bra på det sättet att det är ganska lätt lära sig också, jämfört med t.ex. Eon3.

Annars kan du ju testa ut lite Numenera ;) Eller var det dessa som inte var intresserade av det spelet tidigare när du snackat om svårt få ihop grupp?

Landrim

Warrior
.113;n136670 said:
Små grupper är ju svårt, men om du kör med egna äventyr är det ju enklare att anpassa motståndet efter just gruppen. Eventuellt får de hyra in en tuff krigar-npc som hakar på, magikern kan ju ha en bodyguard t.ex. En köttsköld som inte kommer offra sig i onödan, men kommer göra sitt jobb liksom. Eventuellt så kan du ju fylla ut gruppen med 1-2 npc's som följer gruppen av och till, beroende på vad man gör.

D&D 5th edition är ju rätt bra på det sättet att det är ganska lätt lära sig också, jämfört med t.ex. Eon3.

Annars kan du ju testa ut lite Numenera ;) Eller var det dessa som inte var intresserade av det spelet tidigare när du snackat om svårt få ihop grupp?
Jo jag skulle kunna introducera Numenera iofs, jag är rätt övertygad om att den ena av dem kommer tycka om det iaf (vi har känt varandra i minst 24 år och vi har rätt liknande smak i film, spel, böcker och dylikt). Den andra spelaren är jag inte helt säker på, men jag tror hon nog inte har något emot att testa det.

Men som sagt jag är inte van vid att bara ha två spelare, så jag är mest nyfiken på vad folk kört med så få spelare och hur det fungerat :wink:

.113

Swashbuckler
Ok, ja, jag tänker mig att Numenera passar bra till mindre grupper också just eftersom att fokus inte är på just strid, utan annat, men de gånger det blir strid så har man kanske lättare att hantera det. Det är ju också enkelt att skicka på dem något, de förlorar inget om de flyr eller så, till skillnad från D&D då man förlorar all XP man skulle fått :p Man slipper också räkna om all xp, jag har för mig den är uträknad på en grupp om 4 så det blir skillnad med bara 2 (inte bara dubbelt så mycket heller om jag minns rätt...) så, tror bara det är fördelar med ett spel som Numenera.

Reglerna rent allmänt verkar också vara mot 5th edition vad 5th edition är mot 3.5. Snabbare, smidigare och bättre.

Caligo

Swashbuckler
Landrim;n136674 said:
Jo jag skulle kunna introducera Numenera iofs, jag är rätt övertygad om att den ena av dem kommer tycka om det iaf (vi har känt varandra i minst 24 år och vi har rätt liknande smak i film, spel, böcker och dylikt). Den andra spelaren är jag inte helt säker på, men jag tror hon nog inte har något emot att testa det.

Men som sagt jag är inte van vid att bara ha två spelare, så jag är mest nyfiken på vad folk kört med så få spelare och hur det fungerat :wink:
Det låter som jag kan ju faktiskt rekommendera mitt eget QuestCore. Nu släppt i kickstarterversion och släpps snart i skarp version och i februari i svensk version.
Passar bra för alla storlekar på spelgrupper och liknar dungeons and dragons (men rejält mycket smidigare och bättre :)

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle säga att alla neotradrollspel passar bra för små grupper. Indiespel typ Apocalypse wörld och så mår bättre av lite fler spelare, eftersom de ofta fokuserar på rp-rp-interaktion och att världen ska vara någon sorts kuliss. Så funkar emellertid inte neotrad; jag spelleder ofta Eon med bara två spelare, jag tycker den extremt immersiva världen lånar sig väl till det eftersom det blir mycket utrymme att utforska rollpersonerna och personerna och företeelserna som omger dem. Jag gillar hur spelledarpersoner får mer utrymme på två spelare, och hur rollpersonernas interna kamper kan komma fram mer. Heck, jag är inte ens säker på om jag föredrar att spelleda Eon med tre spelare...fyra är definitivt lite mycket iaf. Vampajjer är ett annat spel som blir bättre på färre spelare, av samma anledning: mycket slp-fokus, mycket fokus på rollpersonernas interna upplevelser, extremt immersiv värld.

solvebring

Superhero
Jag skulle vilja säga typ vilket rollspel som helst fast med äventyren anpassade för två spelare. Man kan också låta varje spelare spela två rollpersoner var, eller låta dem ha en eller flera SLP:s med sig som backup vid t.ex. strider och sådant. Då kan det vara skönt med lättskötta, traditionella spel som Drakar & Demoner, Fantasy! etc. Ta något sådant, skriv något enklare och med detaljer som just två ensamma spelare kan gräva i. Det är mitt recept.

Annars tror jag på spelledarlösa spel, så kika gärna på vad som nämnts här ovan om just det. Vad gäller iaf ett par strösessioner av sådant skulle jag vilja rekommendera Zombie Cinema. Det tycker jag är väldigt kul så länge man inte spelar det allt för ofta.

Detektiv-rollspel, systemlöst och med äventyr av modellen fisktank, eller liknande, passar också små grupper. Då är det nog riktigt kul med bara två rollpersoner som verkligen kan stå i centrum och vara två professionella detektiver.

Harry S

Swordsman
Landrim;n136658 said:
Jag har två kompisar som är väldigt gröna som rollspelare (de har spelat två gånger) och som gärna vill spela mer med mig. Jag har försökt spela D&D5 med dem men D&D är inte det bästa spelet för två spelare (speciellt när dessa inte vill spela en viss klass bara just för att gruppen behöver en sådan roll. En Rogue och en Wizard är inte direkt den bästa kombon när det väl blir strid).

Jag är själv rätt ovan vid att spelleda med en så pass liten grupp så jag har aldrig riktigt funderat över vilka rollspel som är bra anpassade för små grupper. Jag har själv föreslagit Call of Cthulhu (vilket de inte alls var intresserade utav), Mutant År Noll och Eon III. Men vilka spel tror/vet ni skulle fungera bra på bara två spelare? Några förslag?
Jag inbillar mig att deckarrollspel är bra för få spelare. Dels är det trovärdigare att en två rollpersoner ränner omkring och förhör människor än att en hel grupp klampar in för att ställa några fågor. Rollpersonerna behöver alltså inte dela upp sig i mindre grupper för att spelet ska vara trovärdigt. Dessutom så är det relativt enkelt att hålla alla RP vid liv ända till slutet av äventyret eftersom deckarrollspel inte behöver ha mer än en slutstrid (och kanske en counterattack) om ens det.

Landrim

Warrior
Harry S;n136702 said:
Jag inbillar mig att deckarrollspel är bra för få spelare. Dels är det trovärdigare att en två rollpersoner ränner omkring och förhör människor än att en hel grupp klampar in för att ställa några fågor. Rollpersonerna behöver alltså inte dela upp sig i mindre grupper för att spelet ska vara trovärdigt. Dessutom så är det relativt enkelt att hålla alla RP vid liv ända till slutet av äventyret eftersom deckarrollspel inte behöver ha mer än en slutstrid (och kanske en counterattack) om ens det.
Jag var inne på samma spår med dessa två, men de ratade CoC, vilket är det närmsta av den genren i min rollspelshylla ;)

Harry S

Swordsman
Landrim;n136720 said:
Jag var inne på samma spår med dessa två, men de ratade CoC, vilket är det närmsta av den genren i min rollspelshylla ;)
Night's Black Agents? MCB?

Varför ratade de CoC då?

Men egentligen är väl deckare mer en spelstil än en viss typ av spel. Du kan ju spela deckare i MÅ0. Någon stjäl artefakter från Arken och säljer till ett gäng motormarodörer i zonen. Den som stjäl är skrothandlare som utpressas av en boss. Dessutom har motormarodörerna en spion i Arken som spanar på RP. RP får i uppgift att lösa mysteriet och hitta de stulna artefakterna.

Landrim

Warrior
Harry S;n136724 said:
Night's Black Agents? MCB?

Varför ratade de CoC då?
De ratade CoC främst för att de inte ville spela något historiskt, men även för att de inte fattat tycke för Lovecraft och Cthulhu Mythoset.

Jag tycker Gumshoe systemet är rätt roligt (har haft Trail of Cthulhu i min samling tidigare), dock inget fan av vampyrer. Men bra tips för tråden iaf :)

Landrim

Warrior
Harry S;n136724 said:
Men egentligen är väl deckare mer en spelstil än en viss typ av spel. Du kan ju spela deckare i MÅ0. Någon stjäl artefakter från Arken och säljer till ett gäng motormarodörer i zonen. Den som stjäl är skrothandlare som utpressas av en boss. Dessutom har motormarodörerna en spion i Arken som spanar på RP. RP får i uppgift att lösa mysteriet och hitta de stulna artefakterna.
Sant, men det är kanske inte alla rollspel som är lämpade för att spela på det viset

Harry S

Swordsman
Landrim;n136720 said:
Du har ett gäng SLP. Du placerar ut ett gäng ledtrådar. Du lägger in ett par milstolar då någonting oväntat ska inträffa. Typ:

SLP:

Boss 1 (uppdragsgivaren)
Boss 2 (utpressaren)
Boss 3 (polisen)
Spionen (motormarodör)
Tjuven (skrothandlare)
Den falskt anklagade kvinnan som anklagas för häxeri (Folket tror hon har trollat bort artefakterna)
Avhopparen (motormarodör)

Milstolpar:

1. RP får i uppgift att avslöja vem som ligger bakom stölderna av Arkens artefakter och se till att artefakterna kommer tillrätta igen.

2. En kvinna grips och anklagas för häxeri (trollat bort artefakterna). Folket vill lyncha henne.

3. RP får upp spåret efter Tjuven (ett vittne har sett Tjuven i grå kappa med huva lämna Arken i solnedgången, Tjuven har hyrt en häst av någon i Arken, Tjuven har röta på skorna trots att han nekar till att han har lämnat Arken). De spårar honom genom zonen och hittar honom mördad på mötesplatsen där han brukar sälja bytet. Spåren (den avbrutna knivspetsen i Tjuvens rygg är av samma typ som Arkens knivar) pekar på att mördaren finns i Arken.

4. RP luskar ut att Tjuven har stora skulder till Boss 2. Det ser de i skrothandlarbutikens räkneskaper.

5. RP utsätts för en counterattack av Boss 3 som har mutat personer som är lojala till Boss 2 att attackera RP. Spåren leder alltså till Boss 2.

6. Om RP räddar kvinnan så får de reda på att hon har blivit falskt anklagad av en person i Arken som är en förrädare (Spionen). Hon har råkat se att han har Motormarodörernas tatuering och därför har han spridit ut ett rykte om att hon är trollpacka. Om hon inte blir räddad så lyckas hon fly Arken och RP får i uppgift att söka upp henne och lyncha henne för att hon stulit Arkens artefakter (tror Folket).

7. Spionen vet att Boss 3 är mördaren. Spionen skuggade Boss 3 när han skuggade Tjuven. Spionen erbjuder RP bevis (tips om att Boss 3 har en kniv med avbruten knivspets) om vem som har mördat Tjuven i utbyte mot att RP överlämnar en artefakt till en kontaktperson i zonen. Mötesplatsen är en fälla eftersom den är en plats som Spionen vet att monster håller till på.

8. Spionen berättar för Boss 1 att RP är tjuvarna och att de har lämnat Arken för att sälja en artefakt till personer i zonen.

9. En medlem av Motormarodörerna som har uteslutits kontaktar RP och ber dem hämta upp honom i hans gömställe i zonen. Han säger sig kunna vittna om att Spionen arbetar för Motormarodörerna och är beredd att samarbeta med RP i utbyte mot medlemskap i Arken. Folket vill inte ha honom i Arken eftersom de tror att han kommer att spionera åt Motormännen.

10. Artefakterna har Motormarodörerna lagt köpt av Tjuven så de får RP hämta hos Motormarodörerna (med hjälp av motormarodöravhopparen som kontraspion?).

11. Den befriade kvinnan kidnappas i slutet av äventyret av mutanter från en avlägsen Ark. Det blir nästa äventyr att förstå varför (kvinnan kan ge avkomma till människorna i den andra Arken) har kidnappats, vilken väg kidnapparna har tagit, spåra upp dem och frita kvinnan (eftersom hon är så värdefull för Arken).

Resorna i zonen kan du göra till vanliga MÅ0-zonutflykter.

Du får väl hitta på något bättre än mitt exempel men du fattar nog principen som är att ha ett gäng SLP som du återanvänder (fisktanken) och ett gäng ledtrådar (information/prylar) som du placerar hos SLP. Lägg till några händelser som överraskar och någon counterattack. Det fungerar i nästan vilket spel som helst tror jag. Men det förutsätter att spelarna är med på att de spelar fantasy, sci-fi, skräck eller vad ni nu ska spela med lite deckarstuk.

God45

#PrayersForBahakan
10. Den befriade kvinnan kidnappas i slutet av äventyret av mutanter från en avlägsen Ark. Det blir nästa äventyr att förstå varför (kvinnan kan ge avkomma till människorna i den andra Arken) har kidnappats, vilken väg kidnapparna har tagit, spåra upp dem och frita kvinnan (eftersom hon är så värdefull för Arken).
O_O

Nej, nej, nej, nej. Varför skulle du föreslå det här som ett äventyr?!

RasmusL

Champion
Harry S;n136742 said:
Vad är problemet?
Du har skrivit någon form av kidnappnings-våldtäkts-avels-fritag för egen avels-pitch. Och lyckats reducera kvinnor till en resurs i din tolkning av settingen generellt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING
Det här är inte syftet med tråden, så lägg ner det här diskussionsspåret eller ta det till en egen tråd om ni tycker att det är väldigt viktigt. Tack!

charl

Veteran
Mage, Vampire, kanske Werewolf, eller valfritt annat World of Darkness-spel.

De är mycket lämpade för små grupper i min erfarenhet. Särskilt som upplägget som presenteras i spelen oftast faktiskt gör det svårt att ens motivera en större grupp med karaktärer som hänger ihop till att börja med.