I mitt äventyr som finns på spelets hemsida, Havsdrakens Tand, har jag konverterat några monster från Dungeons & Dragons. Jag kan inte ge någon formel för detta, eftersom jag inte gjorde det enligt någon formel. Men jag hade några principer.
* Vad är det ikoniska med monstret? Det måste finnas med på något sätt, som antingen färdigheter eller förmågor.
* Vad gör det farligt? Är det snabbt eller träffsäkert eller hårdslående eller någon kombination? Skicklighet motsvaras i HT av hög procent på attacker, styrka motsvaras av höga skadetärningar. Försök hitta något med liknande profil i HT-boken att jämföra med.
* Hur skyddar det sig? Är det en tank eller en dodger? Återigen, jämför med något liknande ur HT-boken. Hårda mål har högt Skydd och Hälsa, i den andra änden av spektrumet har de istället högt Försvar och Gard. Allra farligast är förstås att ha alltihop.
Jag har inte gjort några konverteringar från RuneQuest eller andra BRP-spel, men jag föreställer mig att det är enklare:
* Färdigheter och attacker är ju bara att flytta över direkt. Lite rensning och förenkling av antalet färdigheter kan vara i sin ordning, förstås.
* Som ovan, bestäm ifall varelsen har något aktivt Försvar eller inte.
* Bedöm balansen mellan Hälsa och Gard. Är den mest tuff eller smidig?
Vad gäller frågan om progression i exempelvis Pathfinder-kampanjer, så behöver man nog platta ut kurvan på motståndet något för att motsvara rollpersonernas utvecklingskurva. Vad betyder det i praktiken? Tja, på de högre "nivåerna" kan det exempelvis betyda att minska på antalet motståndare ganska rejält. Över huvud taget tror jag man bör nedtona stridernas betydelse. Om jag återigen får peka på mitt eget äventyr, så är det avsett att i viss mån simulera känslan i ett D&D-äventyr, men utan att mekaniskt fungera som ett sådant. Framför allt är det bara slutstriden som är tänkt att innehålla någon egentlig risk för rollpersonerna - vilket i och för sig kanske mest beror på att det är avsett för konvent, och inte så mycket på själva spelsystemet...