Korrigering:
Castilles magiker påstås ha blivit utrotade av inkvisitionen, men skulle ryktena tala sanning, och det faktiskt fanns några kvar så sysslar de med eldmagi. Det är montaigne som ägnar sig åt portalmagi, och nedblodning av prylar och sådant.
När det gäller Vendel stämmer det att det finns vendlare som kan laerdomsmagi, men jag är av den uppfattningen att det mest är vestenmannavnjar som sysslar med magi. Det är en delad nation, där vestenmannavnjar mer är som ilskna och stora vikingar som inte alls gillar vendel. Medan vendel är en stark handelsnation som infört saker som gemensam valuta, stora handelshus och fackföreningsliknande gillen.
Eisen har haft magiker, men de har också försvunnit, dock inte tack vare inkvisitionen, som aldrig lyckats särskilt bra i kättarlandet (objektionister, hemska killar det där, som tycker att vaticinkyrkan är alldeles för auktoritär). Det är inte många som vet varför, men det finns många hemliga kulter och organisationer som inte gillar magiker...
De flesta har glömt bort den eisiska magin, men det finns de som fortfarande drömmer, tror och hoppas på att den ska komma tillbaka. Gör den det, så är det ingen magi att leka med, vill jag lova ...
Nu ska jag nog inte avslöja mer, ifall nu någon vill spela själv ... Och gör det, för det är ett synnerligen trevligt spel.
/ Daniel