Nekromanti 7th sea

Jag tänkte bara fråga om det finns någon som har spelat 7th sea. Och i så fall vad tyckte ni om det?

Willie

"Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon" Mark Twain

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har spellett det. En gång fanns min recension av spelet med på dessa sidor någonstans, men det verkar inte som om den var intressant längre...
Bortsett från några små märkligheter i reglerna, som dock rätades till i nya tryckning (dock inte ny version) och som delades ut gratis till de som köpte första tryckning (7th Sea Compendium) är det ett mycket trevligt spel.

Jag gillar spel där spelarna tveklöst är hjältarna, de goda, de som räddar de oskyldiga och fångar skurkarna. Där det är minst lika viktigt att munhuggas med motståndaren som att sabelhuggas med honom. Där man får gott rykte om man gör hjältemodiga saker framför stora folksamlingar likaväl som om man uppvaktar en dam (eller man, 7th Sea-världen är ganska jämställd på det sättet) på ett elegant och romantiskt sätt.
Där man belönas (med dramatärningar) om man gör saker på det snygga sättet och inte på det mest praktiska.

Det är ett spel i slutet på 1600-talet i en avlägsen släkting till Europa (Théah). Magi fungerar, men är inte så vanlig, och kyrkan ser inte med blida ögon på magiker. Här finns stormakterna representerade; Castille (Spanien), Montaigne (Frankrike), Vodacce (Italien), Avalon (Storbritannien), Eisen (Tyskland), Vendel/Vestenmannavnjar (Skandinavien) och Ussura (Ryssland). Länderna i spelet är inspirerade av originalländerna, men inte mer. De som hoppas på ett historiskt korrekt spel får nog leta vidare. Här har man satsat på en värld där spännande äventyr faktiskt kan utspelas. Där skurkar är riktiga skurkar och där hjältar alltid är goda och gör rätt.

Jag gillar spelet, men jag gillar alltid spel där man får hålla en värja i ena handen, en ros i andra och säga saker som: "Trettio mot en verkar inte rättvist, jag väntar här medan ni hämtar fler..." och "Ni har nu fått se vad ett års träning med värjan leder till. Nu ska jag visa vad femton års träning leder till ..."

/ Daniel

Nightowl

Champion
Ytterligare tillägg:
Magin har inte mycket med klassisk Gygax-fantasy-magi att göra; den ligger "i blodet" hos de olika adelsätter som styr länderna, och är mer som "övernaturliga förmågor".
Castilles magiker kan riva upp revor i verkligheten och skapa en sorts teleportationsportaler av olika slag.
Avalons kan - det är knepigt - göra berättelser verkliga (!)
Voddaces kan läsa folks öde och försöka påverka det med hjälp av en sorts pseudo-Tarot.
Vendel kombinerar runor enligt ett system som kallas "laerdom" för att utföra magi.
Ussura är hamnskiftare som kan kommunisera med djur.
Och Eisen har, svjv, blivit av med sin magi...

Även om det inte är ett historiskt spel bygger det i högre grad än säg Gondica på att man ska kunna bygga vidare på associationer från verkligheten: Montaigne ska få en att tänka på fransk swashbuckling som De Tre Musketörerna och the Scarlet Pimpernell, osv. Man ska alltså få en "feeling" för de olika nationerna och diverse fenomen som har med dem att göra utifrån egna för-förståelser.

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Daniel Andersson

Swordsman
Korrigering:
Castilles magiker påstås ha blivit utrotade av inkvisitionen, men skulle ryktena tala sanning, och det faktiskt fanns några kvar så sysslar de med eldmagi. Det är montaigne som ägnar sig åt portalmagi, och nedblodning av prylar och sådant.

När det gäller Vendel stämmer det att det finns vendlare som kan laerdomsmagi, men jag är av den uppfattningen att det mest är vestenmannavnjar som sysslar med magi. Det är en delad nation, där vestenmannavnjar mer är som ilskna och stora vikingar som inte alls gillar vendel. Medan vendel är en stark handelsnation som infört saker som gemensam valuta, stora handelshus och fackföreningsliknande gillen.

Eisen har haft magiker, men de har också försvunnit, dock inte tack vare inkvisitionen, som aldrig lyckats särskilt bra i kättarlandet (objektionister, hemska killar det där, som tycker att vaticinkyrkan är alldeles för auktoritär). Det är inte många som vet varför, men det finns många hemliga kulter och organisationer som inte gillar magiker...
De flesta har glömt bort den eisiska magin, men det finns de som fortfarande drömmer, tror och hoppas på att den ska komma tillbaka. Gör den det, så är det ingen magi att leka med, vill jag lova ...

Nu ska jag nog inte avslöja mer, ifall nu någon vill spela själv ... Och gör det, för det är ett synnerligen trevligt spel.

/ Daniel

Nightowl

Champion
<bugar sig djuupt...>
I stand corrected! :-D

Man ska inte komma med uppgifter från spel man läst men inte äger och kan kolla...

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Daniel Andersson

Swordsman
Man kan göra det, men får då vara beredd på att det kommer någon besserwisser och korrigerar en. /images/icons/wink.gif I synnerhet om besserwissern råkar ha spelet som ett av sina favoritspel ...

/ Daniel

Gardener

Champion
Hjälp!?

Är recensionen borta? Det var inte så bra. Hmm, den försvann nog i flytten eller något sådant, ska se till att få upp den igen så fort som möjligt om vi hittar den. För säkerhets skull kanske du kan maila in den igen om du har den kvar?

Uppdatering: Har nu lagt upp recensionen, hemskt ledsen för att den fallit bort.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Gardener on 2000-08-07 11:33.</EM></FONT></P>