Nekromanti 7th Sea

Storuggla

Champion
7th Sea finns ej på svenska. Endast Engelska.

Och om det är värt pengarna? Nja... reglerna är ju kul, men spelvärlden... blaha blaha. Finns numera som d20 också.

Storuggla, med påmålad mustasch

Valmer

Veteran
Bah, jävla bajskorv...
Ville ju ha det, men än så länge så har jag nog svårt att fatta på svenska...men vi får väl se.
Nåt tips på nåt bra, lite "udda" spel, istället för Eon eller DoD?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gondica?

Nåt tips på nåt bra, lite "udda" spel, istället för Eon eller DoD?
Gondica kanske? Det är ett ganska udda fantasyspel, med inspiration från Rennässansen. Miljön påminner om hur jag tror att 7th Sea är, med pirater och djärva äventyrare.

/tobias

mcwolfe

Veteran
Själv tycker jag det definitivt är värt att lägga ut pengar på... men det är lite nischat, så det är mycket en smaksak.

Reglerna är utformade för att simulera tre musketörerna/zorro (finns till och med en fäktstil inspirerad av senaste zorro-filmen)-stilen. Dvs mycket betoning på stil och känsla.. inte fullt lika mycket på realism och små detaljer.

Världen är en tydlig kopia på europa under senmedeltiden/renäsansen med sju länder som är förbluffande lika frankrike, spanien, italien, england, tyskland, ryssland och skandinavien. Det finns magi och övernaturlighet, samt rykten om en massa gamla ruiner.

Likheterna med vår värld gör att det är lätt att sätta sig in i, samtidigt som det finns nog med skillnader för att det ska få plats med lite annorlunda idéer.

Upplägget gör att man kan spela väldigt många olika typer av kampanjer.. allt från intrigerande hovliv i montaigne (frankrike), till militära kampanjer.. till piratverksamhet på de sex haven (det sjunde är ett legendomspunnet hav under de andra).. till arkeologiska utrgrävningar sponsrade av rika adelsmän.. osv osv osv..

Det har fått kritik just för att det är för likt det riktiga europa... har man problem med det är det en idé att satsa på att skriva ny värld eller hitta annat spel.

McWolfe