Nekromanti 8. Spelarproblem

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
Problem med spelarna, olika spelartyper

Alla spelgrupper har inte de perfekta spelarna och problem kan ibland uppstå. Det du alltid ska främst försöka göra är att _prata med dina spelare_. Ni är trots allt individer som kan ta till er åsikter. Försök bara att göra detta diplomatiskt. Att ge en anklagande åsikt eller kommentera en spelare inför andra är knappast ett bra sätt utan bidrar mer till att spelaren går på defensiven och snäser tillbaka. Ha ett enskilt samtal med den spelare som du inte kommer överens med. Försök också höra med andra om de tycker spelaren är störande på de punkter som du irriterar dig på. Kanske är det du som tänker eller har fel inställning till spelaren. Slutligen vill jag bara säga att om du har någon bra historia över hur du löste ett spelarproblem så delge gärna dem här till oss andra.


Dyker inte upp
Ett ständigt problem, särskilt när man blir äldre, är att folk inte har tid alla gånger. Livet hinner ikapp den åldrande rollspelaren och andra göromål kommer ständigt i vägen. Kampanjen som du knåpat ihop kanske får så många avbrott och inhopp av olika spelare att den trasas sönder helt. Försök ändra på dina äventyr så att man hinner spela dem under en spelkväll och acceptera att alla inte kan dyka upp vid alla tillfällen. Försök vara noggrannare med planering och boka inte in rollspelstillfället bara en vecka i förväg utan istället någon månad i förväg.

Fler än vad du klarar av
Personligen tycker jag 3-4 spelare är lagom för en spelgrupp. Det är tillräckligt många för att få en blandning av olika åsikter men ändå tillräckligt lite för att spelledarens koncentration till de enskilda spelarna inte tunnas ut. 5-6 spelare kan man också klara av, men när det börjar komma upp till 7 så börjar det krisa sig.

Är ni en stor spelgrupp (mellan 7-10 personer) så försök dela upp er i mindre spelgrupper. Ni kan experimentera någon gång att köra samma äventyr med två spelledare, antingen genom att ha två spelgrupper med varsin spelledare eller ha en stödspelledare till huvudspelledaren. Det kan också vara en god idé att ha ett roterande spelschema som folk kan antingen boka in sig på eller bestämma inbördes vilka som ska spela vad. Alla kanske inte tycker alla spelvärldar är roliga att spela i och kan tänka sig att frivilligt avstå från att vara med när dessa ska spelas. Detta är visserligen svårt att göra om ni är en kompisgäng som spelar, men ibland måste man vara hård. Min spelgrupp är uppåt nio personer och vi har gemensamt kommit överens om att vi inte kallar de som kommit in sist i spelgruppen de tillfällen vi blir för många.

Stilställaren
Ibland kan det komma in en annan spelare från en annan spelgrupp med en helt annan spelstil. Såvida denne inte tar för mycket plats eller helt bryter mot den stämning du vill förmedla så är det inget problem. Låt denne få spela sitt spel och kanske inspirera dina andra spelare till att börja variera sitt spelande. Se dock upp så att denne inte förvandlas till Dominanten.

Dominanten
Det kan antingen vara att personen har en hög pondus i gruppen och därmed trycker tillbaka de andra eller så kan det vara en spelare som överspelar och bara därför slukar uppmärksamhet och tid. I vissa spelgrupper kan det förekomma två Dominanter som är blodsbröder vilket kan medföra att de styr och ställer hela showen. Ofta är personerna väl medvetna om detta så det brukar räcka med att säga till spelaren att lugna ned sig lite. Annars kan du som spelledare försöka aktivera de andra spelarna lite genom att ställa frågor om vad de gör eller låta händelserna komma till dem istället.

Anekdotdragaren
Det var under en tidpunkt som jag hade en spelare som kunde avbryta mig när som helst när det var något jag sade som fick honom att anknyta till en anekdot. Jag blev rätt irriterad på denna ständiga vana att avbryta mig. När jag satte mig och analyserade problemet så kom jag å tänka på att de andra spelarna faktiskt inte blev störda av hans anekdotdragande. Jag kom fram till att spelaren mest var med för att umgås, eftersom vi träffade inte honom så ofta, så jag accepterade helt enkelt det hela. Jag tog problemet lite lättare och jag störde mig inte lika mycket de pauser som kunde uppstå.

Komikern
Ett gott skämt sitter aldrig fel men ibland kan det bli ett för mycket eller vid fel tillfälle. Egentligen har jag ingen bra lösning på detta problem då skämtaren ofta är så kvicktänkt att denne hinner dra skämtet innan denne tänker igenom om det är ett bra tillfälle eller inte. Jag påpekar ändå att det är bra om du talar med spelaren ifråga. I vissa fall kan du "hota" med avdrag, om du kör med belöningssystem. Du behöver inte ge något minus men, om man jämför med fotbollen, varna spelaren med ett gult kort.

Den oseriösa
De oseriösa är mestadels med för att umgås och förstår inte alls principen med rollspel. Denne kan falla ut i att göra stämningsförstörande handlingar eller säga saker för sitt eget roande. Är denne helt ointresserad kan du fråga spelaren varför denne ens är med och strunta i att bjuda in personen till nästa spelmöte. Ta det lugnt bara om spelaren kan ha haft en dålig dag och är sliten. Om så är fallet så prata gärna med spelaren och försök tona ned denne under just det speltillfället.

Gnällspiken
Vad som än händer, vad du än gör, så kommer det ett ständigt gnäll från denne person om hur dåligt det går. Vad som kan tänkas vara ett bra motmedel är att kväva spelaren genom att hota med avdrag eller låta dåliga händelser drabba spelaren, men det kan lika väl ge än mer ved till elden. Försöka blidka spelaren genom att låta saker gå lite bättre för denne känns inte heller bra, då spelaren faktiskt får något för att denne gnäller. Försök istället slå i spelaren att det trots allt bara är ett spel. Vill personen försätta gnälla så kan denne sätta sig vid datorn eller teve-spelet och fortsätta gnälla där istället.

Regelryttaren
Rollspel är långt ifrån perfekta när det kommer till regelsystemet. För att förebygga regelryttare som utnyttjar reglerna för sitt personliga bästa så försök att hålla spelarna borta från reglerna så länge som möjligt. Till sist kommer spelarna att lära sig reglerna ändå men den tiden, den sorgen. Hamnar du ofta i regelgräl med regelryttaren så överväg följande två alternativ. Prata med spelaren och säg att regeldiskussionerna sällan för med sig något annat än att ni båda blir sura på varandra och om regelryttaren nu vill diskutera en regel så kan denne göra det efter spelomgången (då denne oftast ändå har glömt bort det). Det andra alternativet är att helt byta rollspel och börja om från början.

Argumenteraren
Denne person kommer man ständigt i gräl med och det kan gälla allt från regeltolkningar till vilken packning denne har med sig. Här är den _enda_ gången som jag tycker man ska använda rollspelens två första regler stenhårt.
1. Spelledaren har alltid rätt.
2. Om spelledaren inte har rätt, se ovanstående regel.
För att förebygga gräl så ha extra koll på spelaren och försök klargöra mycket så att det inte kan bli några missförstånd. När det gäller regelgrälen kan jag bara skriva samma sak som jag gjorde med Regelryttaren. Försök att ta det hela efter spelomgången istället, så att stämningen inte förstörs.

Soffdekorationen
De som missgynnas kraftigast i rollspel är de blyga som sällan tar sig till att göra någonting. De gånger jag har sett en spelledare försöka aktivera den blyge, genom att bygga en historia runt omkring denne, har detta misslyckats. Äventyret har en tendens att köra fast istället då spelaren inte vågar ta tag i det hela. Försök istället slänga in en sidohistoria, som inte påverkar äventyret nämnvärt, för att aktivera spelaren. Händer det inget med sidospåret så gör det i så fall inget.

Den frånvarande
Detta är spelaren som kan sitta och drömma sig bort, rita på en bild, skriva en bakgrundshistoria eller på annat sätt missa en del av historien. Jag brukar vara småsint nog och låta spelaren skylla sig själv då denne missar information. Spelaren brukar då försöka skärpa till sig... i 20 minuter. Sedan sitter spelaren där drömskt för sig själv igen. Det råd jag kan ge är att hålla ett öga på spelaren och sedan aktivera denne med en fråga när det är dags för lite viktigt information. Liksom med Soffdekorationen bör du inte bygga ett äventyr kring denne personen eller låta denne ensam få ta del av viktig information.

Romeo & Julia
Paret som gillar att sitta och gulla med varandra under spelomgången, ibland med invändningen att den ene vill visa sin partner vad rollspel är för något. Visst är det jättegulligt att se de tu, men har spelaren med sig sin _nyblivna_ käresta så är det varken för att umgås med kompisar eller spela rollspel. Med risk för att låta som en oromantisk tölp, men tycker du att de inte alls ägnar någon uppmärksamhet till rollspelet så ge de en varning innan du skickar hem dem för att gulla där istället.


Slutligen
Tro det eller ej, men det är inte alltid dina spelare det är fel på. De är trots allt fler än dig och om alla kommer dåligt överens med dig så kan det faktiskt vara dig det är fel på. En spelledare bör alltid försöka anpassa sig och tänka igenom hur spelarna vill ha det. Är det något som inte går bra under spelmötet så rannsaka dig själv först innan du börjar skjuta över skulden på dina spelare. Tänk igenom om det är du som kan ändra på ditt tankesätt istället för att du måste försöka ändra på dina spelare.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tänkte ta en liten paus från forumandet nu

<FONT SIZE=1>Tack till Krille och Nightowl för namnen på spelararketyperna</FONT>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
<snipp>

Inte läst den här serien förren nu, så jag får väl ta och kommentera. *läsa* Det här är snyggt och bra och jag gillar det. Fortsätt gärna om du inte känner att du uttömt artikelseriens möjligheter.

--Björn, ära vare han i höjden
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Ni kan experimentera någon gång att köra samma äventyr med två spelledare, antingen genom att ha två spelgrupper med varsin spelledare eller ha en stödspelledare till huvudspelledaren.

Eller så kan man dela upp det hela i två grupper som möter varandra. Vi spelade ett terroristscenario där en grupp var snutar och en terrorister. De enda ledtrådar snutarna hade var att lägga ihop ett plus ett av det som dök upp där terroristerna klantade sig. Otroligt kul, även om det behöver väldigt mycket planering.

Och jag utgår från att det fungerar lika bra med All Flesh Must Be Eaten som Vampire, D&D eller [fritt valt spel]. Vi spelade ett "realistiskt" scenario baserat på verkligheten och använde oss av AFMBEs Unisystem, (eftersom mitt egna Borderline inte existerade vid tillfället).
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Exakt. Mycket intressant läsning. Håll uppe det goda arbetet, som di säger i Amerkat.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Fin lista..

Skulle vilja tillägga ett par arketyper dock:
"Den misslyckade dominanten" -VILL vara ledaren, men har absolut ingen pondus... Ger sig inte & misslyckas fatalt och blir mer sur.
"Svartsjukedramatikern" - har sexuellt/romatiskt -a intressen av nån i gruppen, men detta är obesvarat eller denna är upptagen. (leder till en hel del underliga frustrationsbetingade handlingar)
"Det vuxna barnet" - En gammal person som fortfarande har alldeles för nära till barnens argumentationsteknik.
"Uteslutaren/Backstabbern" - Trivs bäst när han kan få någon annan utesluten, samt talar en hel del skit om andra gruppmedlemmar bakom deras rygg.
"Den misslyckade stilställaren" VILL så gärna ändra de andras spelstil till sin egen (nej, det måste vara hela tiden), denna spelstil är oftast något där alla andra ska överösa spelaren med positivheter, utan anledning eller gensvar.

& Sen har vi ju hela grejen om spelare som inte tycker om varandra, men båda vill vara med i gruppen...

Skulle dock tro (och hoppas, på nåt skadeglatt sätt) att alla grupper har sina individuella sorter..
Tänkte bara inflika ett par exempel som förhoppningsvis är av nytta.

Nu ska jag dock sluta innan jag neggar ihop totalt... :gremfrown:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sammanställning !

Trevlig läsning igen !
Funderar på att leta upp de andra inläggen åxå & föröka samamnställa dem....
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
Bra punkter.. Några är ungefär som de jag skrev.. Hmmm, vad menar du med "gruppen"? :gremsmile: Är det spelargruppen eller rollpersonsgruppen? :gremconfused: Vissa av dina spelararketyper kan vara riktigt dåligt för spelgruppen om det är så IRL..

"& Sen har vi ju hela grejen om spelare som inte tycker om varandra, men båda vill vara med i gruppen..."
Hmmm.. Den var riktigt bra.. Fast då den kanske är lite väl komplicerad (det finns så många sätt de kan vara osams på) så har jag ingen bra lösning..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv inte kommer bra överens med två i spelgruppen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj, va´bra !!!

Tackar för det !!
Ska genast ta en titt där !!
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
"Hmmm, vad menar du med "gruppen"? Är det spelargruppen eller rollpersonsgruppen?"

Jag avsåg IRL-gruppen, enstaka karaktärer inte ofta är problemen i sig..

Försökte i bifarten belysa skillnaden mellan medveten & omedveten frustration..
Alla vill ju vara speciellast & bäst, men när (inte "om") det misslyckats, så kommer nån sorts frustration.
Alla sorterna får utlopp, den enda skillnaden är hur explosiv "den sista droppen" blir.

En "Dominanten" kanske stör de andra spelarna, men det syns oftast & får utlopp direkt.
En "Misslyckad Dominanten" kanske inte stör de andra så märkbart, men samlar en rätt stor mängd frustration (speciellt sig själv, ibland även andra) och är därmed mycket farligare för gruppen genom de sociala spänningar som uppstår i smyg...

Spelledarens roll är som jag ser det också att agera far & psykolog åt rollspelarna...
Psykologbiten är viktig för att förhindra att gruppen blir en veritabel damm för frustration, hur litet dess inflöde än må vara så kan slutresultatet alltid vara "sista droppen" för gruppen som så..

Ett till tips att ta med är ju exempel när en SL bör prata med spelar -e/en..
Mina dåliga exempel (jag var trött...) där är:
Upprepande dåliga reaktioner, Vissa har "emotionellt" bagage, som man bör vara försiktig med men ändå bearbeta.
Tydliga brytningar, Förklara för spelarna att de bör lägga sina dispyter åsido (iaf runt spelbordet), alternativt lite basic medlande.
Omedvetna "fel", Vissa har defekter de inte är medvetna om, en försiktig notis kan göra underverk.
OOC/IC, oavsett vad, Karaktärer får aldrig agera "out of character", speciellt aldrig som hämnd.


Inser att det korta inlägg jag avsåg spårat ur, så jag går isäng & schlutar där... :gremcrazy:

/ps: åh, gudförbannat vilket depprimerande ämne för de som sett det hela in action.
/ds.
 
Top