Nekromanti 80-talsfantasyrollspel?

IcarusDream

Anti-populist
Ponera att man är en onsuten 80-talsunge som växte upp med Krull, Flash Gordon (FLASH.. Ahh aaa), Beastmaster, Yor Hunter from the future, Hawk the Slayer(+1 till fanatsyfilmer med episk synthdiscomusik), Ladyhawk(+1 till fanatsyfilmer med episk synthdiscomusik) och Nausicaä.

Så vill man spela ett rollspel som är typ som det.. fantasy med med viss teknologi, typ lasergevär, rymdskepp och sånt spännande...

Vad för rollspel finns det som matchar in ostig framtidsfantasy?

Första jag tänker mig är Star Wars, men utöver det, vad mer finns det?

IcarusDream

Anti-populist
Jag lutar lite emot typ Numenera, lite åt Skymningshem AI och med lite god vilja till Lady Blackbird.. men ingen av det matchar riktigt vad jag tänker mig.

Storuggla

Champion
Nu ska vi se: Metabarons, Star Run, In Space!, Starblazer Adventures på rak arm.

Storuggla, ibland ska man bröla

chrull

Stockholm Kartell
Sen borde det vara lätt att få till i spel som Whitehack, Fantasy! Svärd och Svartkonst etc.

Eksem

Champion
Det är mitt svar också, för även om spelen själva ofta EGENTLIGEN inte nödvändigtvis ger inspiration åt det hållet tycks det som att jag i praktiken hamnar där ändå.

IcarusDream

Anti-populist
Helt klart. Man skulle ju kunna ta Star Wars D6 rakt av och sen hitta på en egen setting bara.
Jag var mer lite ute efter om det fanns några rent renodlade OTFSR*

OstTechnoFantasyRollspel(tm)

chrull

Stockholm Kartell
IcarusDream said:
Helt klart. Man skulle ju kunna ta Star Wars D6 rakt av och sen hitta på en egen setting bara.

Ärligt talat så tror jag att den saken görs bäst genom att du bara tar ett regelsystem och ser till att det finns regler för laservapen i det. Sen tittar du på de filmerna du listar och John Carter, He-man och Dinoriders. Sen kör du bara.

Världen behöver inte vara definerad. Se till att det finns en Skurk. Sen lägger du till en by av ödlemän ena veckan och halvmekaniska mercenaries nästa vecka. Om det nu råkar kännas rätt och ballt just då.

Korvtårta!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
chrull said:
Ärligt talat så tror jag att den saken görs bäst genom att du bara tar ett regelsystem och ser till att det finns regler för laservapen i det. Sen tittar du på de filmerna du listar och John Carter, He-man och Dinoriders. Sen kör du bara.

Världen behöver inte vara definerad. Se till att det finns en Skurk. Sen lägger du till en by av ödlemän ena veckan och halvmekaniska mercenaries nästa vecka. Om det nu råkar kännas rätt och ballt just då.

Korvtårta!
WOOOOOOO!

anth

Vetefan
IcarusDream said:

Är inte det en oxymoron?
Renodlad är väl så långt ifrån det du vill ha?
Och jag tror det är bättre att leta efter en setting än en spelmotor i detta fall. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har funderat på att använda Mutant Future (en klon på Gamma World, men lite extra kompatibel med Basic Dungeons & Dragons/Labyrinth Lord) som bas för nåt He-Man-aktigt. Maffiga skjutvapen finns, men närstridsvapen gör töntskador givet att folk har Con x t6/t8 hit points.

Då har man lite crazy monster samt kanske en apmänniska som skjuter radioaktivitet ur ögonen eller en telepatisk planta som sprutar eld som rollperson. Finfint!

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Och jag tror det är bättre att leta efter en setting än en spelmotor i detta fall. :gremsmile:
Jag säger precis tvärt om. Ska det vara ostigt och häftigt på det här viset så vinner man nog mycket på att bara slänga in sånt man gillar. Det sista man vill göra är att känna sig begränsad över att kampanjvärlden faktiskt inte innehåller några ödlemän och fundera över om något går sönder om man skulle slänga in en liten djungel sådär mitt i öknen...

God45

#PrayersForBahakan
Demonprinsessan said:
Jag har funderat på att använda Mutant Future (en klon på Gamma World, men lite extra kompatibel med Basic Dungeons & Dragons/Labyrinth Lord) som bas för nåt He-Man-aktigt. Maffiga skjutvapen finns, men närstridsvapen gör töntskador givet att folk har Con x t6/t8 hit points.

Då har man lite crazy monster samt kanske en apmänniska som skjuter radioaktivitet ur ögonen eller en telepatisk planta som sprutar eld som rollperson. Finfint!
Det här är ett grymt bra val :gremsmile:

carrot

Veteran
Adventures on Dungeon Planet! Googla det, för jag tror att det skulle passa otroligt bra! Robotar, fyra-armade vita apor, flying saucers, väldigt bra planet-generator, den sista människan strandsatt på en främmande planet, teknologi-wizards, mutanter, vetenskapsmän (galna såklart) - alltså verkligen rubbet!