Nekromanti 90-talet - kännetecken och känslomässighet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag har ju planer på att dra igång en superhjältekampanj snart, i en värld som är inspirerad av det lysande rollspelet Gestalt på ungefär samma sätt som The Running Man är en filmatisering av Stephen Kings berättelse med samma namn. Var det där mitt sätt att säga att jag byggt om hela världen, knappt behållit något utom det absoluta grundkonceptet? Ja, det var det.

Inspirerad av bl.a Zenith har jag snickrat ihop en superhjältevärld där den gamla generationen superhjältar är cyniska, bittra och införlivade i systemet, de snortar koks och sätter på groupies och somnar i sina egna spyor. Drömmen har fallit samman, inte ens 80-talets glam och yta finns kvar.

Varför heter tråden som den gör? Jo, för att jag vill påbörja min kampanj år 1991, med allt vad det innebär. 2000-talet är lite för mycket av ett postmodernistiskt mischmasch för min smak, jag vill åt den där sluttampen av känslan av att man faktiskt kan göra något, jag vill åt IT-bubblan och Spice Girls, jag vill åt cyniska världsförändrare i medelåldern... Tanken är att få en känsla av post-80-tal, helt enkelt. 70-talet och 80-talet var årtiondena då drömmarna rasade och cynismen bredde ut sig, revolutionen satte i halsen och gick över till att snorta koks genom tusendollarsedlar.

Här vill jag ha er hjälp. Vad kännetecknade 90-talet? För er? Vilka ord och koncept kan man använda sig av för att skapa en känsla av 90-tal? Jag måste erkänna att jag inte alls hängde med i musikkretsar under 90-tal, vad kan man använda sig av där?

Kort sagt, det här är ett gammeldags inlägg där jag helt enkelt vill ha hjälp att gestalta 90-talet.

Pom

Swashbuckler
Förväntan

Yes!

Ny Star Wars på gång!

Live-Action LotR på gång!

CGI är jättetufft!

Sovjet är borta och allt kommer att bli bra i Östeuropa!

Nya partier i regeringsställning i alla möjliga länder!

Internet har kommit!

Flurtis

Hero
*gräsliga pojkband, Take That, Boyzone Backstreetboys.
*Såpoperor börjar bli riktigt populärt
* Bill Clinton
* Bosnien Kriget
* Modet går åt tighta kläder för tjejer som top och Jazzbyxor
* Hip Hop kulturen växer fram med T-Pac byxor, och West side och East side filosofier.
* Slitna Jeans blir mer "alldagsmode"
*Att ha häng på byxorna är ett måste för en tånåring.
* Vaxet gör sitt inträde som hårstylingsprodukt
* Ibiza och Coz dominerar som turistpartymål
* Tecnho gör sin framfart på dansklubbarna
* RAPP börjar ta ordentligt med mark inom musiken
* Nynazismen härjar för fullt och blir lite av ett mode
* Medierna börjar använda sig av SEX för att sälja upplagor'
* EU
*Smuggelspriten börjar ta fart
*MC kriget Bandidos VS Hells Angels
*Jugoslaviska maffian uppstår
*Nedrustningen av militären
*Göran Persson
*Internet kommer och Bredband uppe på det
*Milleniebugg rädsla
*Videospelskulturen Nintendo, Zelda, Supermario
*Turtles
*Uppmärkasammndet på HIV
*Dolly the sheep
*GPS kommer
* Wayne Gretsky
*Hockeykort

//Flurtis, som hoppas det räcker

krank

Tackar - lysande lista. En del kommer nog inte att komma till användning dock, är jag rädd - kampanjen kommer inte att utspela sig i sverige...

PAX

Jordisk Äventyrare
Ibland snöar det oxå... (NT)

NT = No Text (Ingen text)

Arfert

Facit
Re: Tuggummipop!

det internationella namnet på det där är "bubblegum" har jag för mig...

uttrycket tuggummipop är däremot inte nytt, på 70-talet syftade det på band som Mud, The Rubettes, Sweet (tidiga produktionen) och liknade...

Organ

Out of time, out of mind
Bubblegum (ot)

uttrycket tuggummipop är däremot inte nytt, på 70-talet syftade det på band som Mud, The Rubettes, Sweet (tidiga produktionen) och liknade.
Din uppradning fick mig att tänka "Just fan, den genren hade jag glömt bort" och fyllde mig med en oemotståndlig vilja att kolla upp vad som fanns skrivet om det på nätet. När jag gjorde det så snubblade jag över följande pärla när genrens målgrupp beskrevs:

"A pre-teen generation for whom the concept of "free love" equalled unlimited hugs from mom and the notion of "getting high" meant nothing more than a breakfast cereal-induced sugar coma." :gremgrin:

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Gedigen lista du gjort.. Har nog inte så mycket att tillägga här..
Kommer knappt ihåg hur det var på 90-talet längre... Förutom då att man var en hormonstinn tonnåring.

dream

Hero
Grunge och indiepop, unga, anemiska män som spelar i band. Ekonomi på högvarv. MTV spelade musik. Tvshop sålde Thighmaster. Reklamtvkanalerna nådde massorna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Angående "Ekonomin var på högvarv" så är min egen bild att det inte var speciellt högvarv under början av 90-talet. Själv muckade jag 92 och kom mer eller mindre ut till arbetslöshet. Lyfte KAS (min skivsamling ökade markant under den tiden) och sattes på diverse korta utbildningar via AF. Platsjournalen var typ två ihophäftade blad och innehöll inte många platsannonser, mest reklam för utbildningar.

Det är nog främst efter 96-97 som ekonomins hjul började snurra ordentligt igen.

Saxifrage

Hero
Attityd och moral

Jag länkar vad jag skrev i en annan tråd: 90-talet, och att starta krig. I korthet:

(---) 2000-talet var här. Det är numera godkänt att vara bimbo, ha trasiga jeans och flukta porr, men världen ser lite mer strängt på att starta krig. Hellre Natachas bomber än Onkel Sams, liksom.
Annars torde 90-talets enskilt största händelse vara att undertecknad, lo and behold, lyckades bli av med oskulden. Tack för applåderna, drinkar i baren.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jo, för att jag vill påbörja min kampanj år 1991, med allt vad det innebär.
1991:
Rutiga flanellskjortor. 501-jeans.
Hårdrock. Grunge.
Irakkrig.
Sovjets fall. Militärkupp i Moskva, lokala uppror runt om i imperiet.
Lågkonjunktur. Massarbetslöshet.
Inbördeskrig i Jugoslavien.

Kommer:
Börsturbulens. Valutakrascher.
EU-utvidgning.
Baggypants.
Techno. Britpop.
Arkiv X.
Kina industrialiseras.
Datorer. Mobiltelefoner. Internet.
Begynnande högkonjunktur.

Dewil

krank

1991:
Rutiga flanellskjortor. 501-jeans.
Hårdrock. Grunge.
Irakkrig.
Sovjets fall. Militärkupp i Moskva, lokala uppror runt om i imperiet.
Lågkonjunktur. Massarbetslöshet.
Inbördeskrig i Jugoslavien.

Kommer:
Börsturbulens. Valutakrascher.
EU-utvidgning.
Baggypants.
Techno. Britpop.
Arkiv X.
Kina industrialiseras.
Datorer. Mobiltelefoner. Internet.
Begynnande högkonjunktur.
Precis sånt jag är ute efter!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
1990-talet inleddes med en extrem lågkonjunktur. Arbetslösheten i t ex Sverige nådde siffror vi inte sett sedan 1930-talet (typ ca 15% 1993/94). Företagte kursade på löpande band och det fanns inga jobb att söka.

Bush Sr förlorade valet 1992 Clinton på grund av USA:s usla ekonomiska läge.