Som flera andra redan sagt så är nog
fantasy i ganska stor utsträckning ett västerländskt begrepp. "Fantasy" däremot, kan man hitta var som helst.
Alltså, författare som skriver böcker som de själva kallar fantasy, som hamnar på fantasyhyllan i bibliotek och bokhandlar och som fantasyläsarna följaktligen köper är oftast "vita" (egentligen täcker de nog hela skalan från gulbleka till högt-blodtrycks-röda, men det spelar kanske inte så stor roll).
Men vill du ha tag på författare som skriver böcker som är intressanta, tankeväckande och inte bundna av sådana småsaker som vad som är "verkligt" så lär du nog ha större chans att lyckas. Om du kallar dem fantasy eller inte är en helt annan sak, i det här inlägget kommer jag att behandla dem som fantasy (annars kanske Sereg blir arg på mig
)
Många "seriösa" författare befinner sig ofta på gränsen till vad man skulle kunna kalla fantasy. Isaac Bashevis Singer, Pär Lagerkvist (nå, har du läst Dvärgen än?), Gabriel Garcia Marques och Jorge Luis Borges hör till mina favoriter.En stor fördel är att de går att få tag på i vilket bibliotek som helst. Dessutom är de vädigt roliga mellan varven (utom Lagerkvist som har ångest).
Det finns en hel drös afrikanska författare som inte bryr sig särkilt mycket om att göra skillnad mellan legender och sånt som bara hänt i verkligheten (
Fantasy!). De flesta har jag tyvärr inte läst utan bara hört talas om och sedan glömt, men försök få tag på The Palm Wine Drinkard och My Life in a Bush of Ghosts av Amos Tutuola. (och
Amazon säger "You may also be interested in these authors... Wole Soyinka, Chinua Achebe, Ken Saro-Wiwa, Ben Okri, Bruce Chatwin)
Det finns en hel del ursprungsamerikanska författare också (indianer, alltså, om du vill ha en mindre politiskt korrekt men mer begriplig term) och än så länge skriver de flesta av dem böcker som på ett eller annat sätt handlar om deras ursprung, kultur o.s.v. Ur ett rent jämlikhetsperspektiv tycker jag att det här är lite synd (feta vita amerikaner i Chicago kan skriva om indianer, men indianer kan inte skriva om feta vita amerikaner i Chicago), men å andra sidan innebär det att deras böcker är fulla av legender, folktro och annat roligt (fantasy!
). En lista över "Native American Authors" hittar du
här, av dem kan jag rekommendera N. Scott Momady och Louise Erdrich (jag har inte läst så många andra, nämligen)
-JPS- skulle ge en hel del för att få heta Moses Big Crow