Nekromanti A cowardly and superstitious lot

God45

#PrayersForBahakan
TG hade en tråd om de minst tilltalande kampanj koncepten som inte innehöll några "Magical Realm" element. Det är bara det att jag tyckte att ett av koncepten lätt helt fantastiskt och jag tänker bygga vidare på det.

Ni är alla småskurkar, rånare och andra yrkeskriminella, som är nästan helt panka och är beväpnade med kassa .38 kalibers pistoler som bäst. Ni bor i Gotham City, en fruktansvärt nedgången och korrupt stad där brottslingarna styr och normala, oskyldiga människor lider och dör varje dag. Ni jobbar för en av de lokala gangster bossarna Oswald Cobblepot och han ÄGER polisen så om ni flyr eller tjallar är ni döda. Under den senaste tiden så har ni börjat höra rykten om en clown som springer omkring och dödar folk och någon sorts monsterfladdermus som dödar brottslingar. Du tror inte på den skiten men andra gör det så, hej, mer jobb för dig eller hur? Vad är det värsta som kan hända?

Kampanjen går till så här: man börja som vanliga brottslingar. Sedan kommer man i kontakt med Batman som förstör ens liv/planer varpå man på någon vänster blir en superbrottsling. Exempel på hur?

-Batman får en att ramla ner i en tank med något som ger en krafter.

-Batman förstör ens perfekta plan och ens underhuggare lämnar en för att börja jobba för superskurkar som är läskigare än du. Dags att skaffa en dum dräkt.

-Du lyckas råna en bank i Gotham city! Visst, The Bat var distraherad och Robin spöade upp dina kollegor. Men du kom undan med dina pengar! Så nu har din chefs chef som är en snubbe som heter Ra's al Ghul valt ut dig för att åka till ett ninja kloster för special träning.

Vad tror ni? Vore det här roligt att spela? Har ni några bra rekommendationer på system? Några bra twister som kan inträffa? Jag känner direkt att jag behöver fler saker som kan göra en till en superskurk och fler saker att konkret göra. Några förslag?

Krille

Super Moderator
Jag skulle tycka att det var skitkul att spela något sådant!

I vanlig ordning så ser jag två stora problem med en sådan, vilket har gjort att alla moraliskt liknande försök fallerat.

1) Skurkar är aktiva! De hittar på egna stötar och tar ansvar för ståryn och för den framåt. De är inte som vanliga får, som bara väntar på nästa lönecheck. De tar saken i egna händer och rånar en bank.

Rollspel (och andra hjältestårys) är å andra sidan som medium högst reaktiva – spelarna reagerar på spelledarens ståry. Världen kommer gå under, bara ni kan rädda den! En bunt äventyrare på en krog bara väntar på att en gammal man ska säga "ni där, ni ser ut som driftiga äventyrare!".

Det kan funka till en början, när rollpersonerna inte har fallit i kemikaliebadet än, och är småskurkar som bara ficktjuvar och rånar gamla tanter och väntar på lönnkrogar på att Mister Big ska samla ihop ett gäng för en stor stöt. Men sen blir det problem, när de planerar egna stora stötar. Och då krävs det en spelledare som kan rulla med och en spelmetod som gör att det är enkelt att rulla med. Här tänker jag mig att man skulle kunna låna från bland annat Apocalypse World och dess hard moves, eller Smallville och dess relationsschema. Fisktanktänk tror jag leder en bra bit på väg.

2) Skurkar är notoriskt kassa på att samarbeta! Varför skulle de, liksom? De är inte ett samarbetande gäng, utan i bästa fall en projektgrupp som upplöses när det nuvarande projektet är klart. Det gäller i synnerhet när de blir aktiva och hittar på egna stötar.

Visst kan man ha skurkgäng som gör saker, men då får man ett annat problem tack vare att skurkar är aktiva (problem 1 ovan): hierarki. Man har plötsligt någon som är ledare och tar initiativ.

Båda är lite av ett problem för rollspel som medium. Återigen vill jag titta på Apocalypse World och Smallville för potentiella lösningar. Båda förutsätter att rollpersonerna inte nödvändigtvis är en samlad grupp. AW har en ganska hård vägg i form av dess Hold och dess väggar, så det är mer "delat utrymme" än "grupp". Smallville kör med en mer lös idé: det är mer "delad bakgrund" och "delad skärmtid" än "grupp", och "delad skärmtid" är mer en paradigm som man måste köpa för att spelet ska funka. Lite som CoC, för att spelet ska funka så måste man göra något motsvarande att gå ner i källaren när strömmen har gått och det finns en lönnmördare i huset.

---

Och när jag ändå har identifierat två problem och två system som skulle potentiellt kunna lösa dem, så skulle jag nog välja endera.

A) Ett AW-hack: Skapa en klase playbooks som illustrerar en klase olika sorters vanliga skurkar. Den Hårde, Sol-och-Våraren, Planeraren, Informatören, Kattjuven etc. Skapa en klase expansions-playbooks som illustrerar en vändpunkt och effekten av den, typ Ninjaträning, Bakgrund från Krypton, Död och spöke, Alldeles Djurisk, Häxkonst etc. Ett av avancemangen i de vanliga playbooksen är att välja en expansions-playbook. Spela med de första playbooksen tills de väljer en expansions-playbook. Då kör du vändpunkten som en del av ståryn, varefter spelaren kan välja avancemang från expansions-playbooken eller från den vanliga.

Utöver det behövs en metod att bygga upp Gothams undre värld och kontaktnätet där.

B) Ett Smallville-hack: Skapa en Pathway som inte är helylleamerikansk, utan mer shady och som bygger ett relationsnät över Gothams undre värld. Den innehåller inte de övernaturliga elementen.

Smallville har en klase övernaturliga förmågor som antingen har med magi att göra (Zatanna mfl), härstamning från Atlantis (Aquaman), eller som har med strålning från meteorer från Krypton att göra, eller att man kommer från Krypton (Stålis mfl). De skulle man kunna göra tillgängliga för rollpersonerna genom förbättring efter vändpunkten.

God45

#PrayersForBahakan
A) Ett AW-hack: Skapa en klase playbooks som illustrerar en klase olika sorters vanliga skurkar. Den Hårde, Sol-och-Våraren, Planeraren, Informatören, Kattjuven etc. Skapa en klase expansions-playbooks som illustrerar en vändpunkt och effekten av den, typ Ninjaträning, Bakgrund från Krypton, Död och spöke, Alldeles Djurisk, Häxkonst etc. Ett av avancemangen i de vanliga playbooksen är att välja en expansions-playbook. Spela med de första playbooksen tills de väljer en expansions-playbook. Då kör du vändpunkten som en del av ståryn, varefter spelaren kan välja avancemang från expansions-playbooken eller från den vanliga.
Det här låter helt perfekt och jag skulle älska att spelleda eller spela på det sättet! Men Smallville varianten låter också helt fantastisk! Speciellt Pathway iden är jättebra.

1) Skurkar är aktiva! De hittar på egna stötar och tar ansvar för ståryn och för den framåt. De är inte som vanliga får, som bara väntar på nästa lönecheck. De tar saken i egna händer och rånar en bank.
Det här tänker jag också är en del av vändpunktsuppdelningen. Första halvan jobbar man för någon och blir varm i kläderna som brottsling. Sedan efter vändpunkten är man sin egen chef och sätter upp sina egna scheman.

2) Skurkar är notoriskt kassa på att samarbeta! Varför skulle de, liksom? De är inte ett samarbetande gäng, utan i bästa fall en projektgrupp som upplöses när det nuvarande projektet är klart. Det gäller i synnerhet när de blir aktiva och hittar på egna stötar.
Mmmm.... Om man har ett nätverk över den undre världen skulle man kunna knyta ihop det här lite till. När man hamnat på Arkham måste man betala någon för att hjälpa en med att bli utbruten. Och ibland har man en plan där man behöver extra muskler eller någon med iskrafter. Så även om man främst är individualister så kan man mötas upp för de stora planerna.

Krille

Super Moderator
God45;n67412 said:
Det här låter helt perfekt och jag skulle älska att spelleda eller spela på det sättet! Men Smallville varianten låter också helt fantastisk! Speciellt Pathway iden är jättebra.
Man kan nog kombinera dem. I samband med att man bygger sin spelvärld i AW så kan man stoppa in momentet att bygga relationsschema ändå. Typ så här. Man får visserligen inte kopplingen mellan förändringar i relationsschemat och ens stats som i Smallvilles pathways, men man får ett relationsschema, en bakgrund och ett kontaktnät.

Och jag skulle i mån av tid kunna tänka mig att hjälpa till att skapa det där AW-hacket. :cool: