Nekromanti A Game of Thrones -- preview

Storuggla

Champion
Sanning. Det såg väldigt, väldigt snyggt ut. Men det gick aldrig riktigt igång. Jag vet inte hur någon som inte läst böckerna uppfattade det hela, men jag tyckte att de var rätt dåliga på att etablera vilka som var släkt med vilka och vem som var vad. Däremot tror jag det allt kan bli en hit. Det var ju bra, jag reagerade mest på småsaker egentligen. Han som spelade Jaime var oväntat bra, medan dvärgen stal varenda scen han var med i.

Storuggla, Theon namngavs inte ens

CapnZapp

Myrmidon
Att det aldrig gick riktigt igång håller jag med om. Det står utom allt tvivel att produktionen väljer att ligga nära GRRMs böcker istället för att koka ner och hotta upp för film/TV-mediet.

Detta behöver dock inte vara dåligt - på sikt. Som enskilt avsnitt blir det väl tamt.

Vad gäller vem-är-vem håller jag förvisso med, men inser samtidigt det omöjliga i uppdraget. Så jag ger dem faktiskt godkänt på den punkten. Bland annat intro-vinjetten användes på ett smart sätt.

Tyrion verkar vara hur bra som helst. Förstår inte alls dem som ogillar honom bara för hans dialekt. Visst kanske den är lite konstig; men jag ser framemot att se hur det går för honom (jag har läst bok 1)!

Theon är omärklig. Att han alls är med är för att han är viktig senare. (Som svar på frågan "varför inte skriva ut honom helt om han ändå är så anonym?"). Ytterligare ett tecken på att HBO tror på att publiken köper den svåra vägen (att förbli GRRMs massivt komplexa bok trogen).

Nätrecensenter (som fått se de första sex avsnitten) säger också att det tar en 3-4 avsnitt innan serien riktigt fungerar.

chrull

Stockholm Kartell
Konrad Konvalj said:
CapnZapp said:
Men det var (som tur var) divisioner bättre än vanlig amerikansk TV-fantasy.
Det räcker med att kolla på tandraden. Är den smutsig, trasig, och lodrig är det bra TV-fantasy.
Eller så är det brittiskt? :gremsmile:

Medhåll! Jag tänkte inte på det när jag såg det, men det lär bli en härlig kompott med karaktärer att hålla reda på, och har man då inte läst böckerna så kan det bli tufft.

Jag visste dock på förhand att dansken, Nikolaj Coster-Waldau skulle göra ett gott arbete. Han har varit bra i alla filmer jag sett honom i hitiils. Men som du säger, Tyrion stal alla scener han var med i :gremsmile:
Jag gillade speciellt scenen i horhuset! :gremsmile:

Jag gillade inte skådespelaren som spelar Robb, han verkade grå och trist, men det kan kanske släpp när han får lite mer utrymme längre fram i serien.

Storuggla

Champion
"Jag gillade inte skådespelaren som spelar Robb, han verkade grå och trist, men det kan kanske släpp när han får lite mer utrymme längre fram i serien."

Men å andra sidan... är inte Robb lite grå och trist som person med? Hans utmärkande karaktärsdrag är ju att han är Eddard Starks son. Ingen egen personlighet alls, den lilla muppen.

Storuggla, och så går det isbjörn

kefka

Hero
Medhåll! Jag tänkte inte på det när jag såg det, men det lär bli en härlig kompott med karaktärer att hålla reda på, och har man då inte läst böckerna så kan det bli tufft.
Sant, men jag tycker det är bra att HBO inte är rädda för att ha mànga karaktärer och en komplex inledning. I "The wire" tog det mig ett par episoder innan jag fàtt alla pà plats, och "the wire" tycker jag är den bästa tv-serien som gjorts.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Efter att ha sett första avsnittet med min flickvän, som inte läst böckerna, är hon hooked. Gött! Nu vill hon att vi ska adoptera en försupen medelålders dvärg.

Svarte faraonen said:
Efter att ha sett första avsnittet med min flickvän, som inte läst böckerna, är hon hooked. Gött! Nu vill hon att vi ska adoptera en försupen medelålders dvärg.
Gör´t!

Storuggla said:
Men å andra sidan... är inte Robb lite grå och trist som person med? Hans utmärkande karaktärsdrag är ju att han är Eddard Starks son. Ingen egen personlighet alls, den lilla muppen.
Jo, det återstår att se om det är skådespelaren eller inte som är dålig eller om han gör en bra rolltolkning.

Sant, men jag tycker det är bra att HBO inte är rädda för att ha mànga karaktärer och en komplex inledning. I "The wire" tog det mig ett par episoder innan jag fàtt alla pà plats, och "the wire" tycker jag är den bästa tv-serien som gjorts.
Jo, jag tycker att det är fint, men går det hem hos den stora massan så vi får se hela bokserien i tv-serie form? Eller tröttnar folk och slutar titta efter 3 avsnitt för att det är för komplicerat att hålla reda på alla?

Simon

Swashbuckler
Draugen said:
Storuggla said:
Jo, det återstår att se om det är skådespelaren eller inte som är dålig eller om han gör en bra rolltolkning.
Som Legolas!

kefka

Hero
Jo, jag tycker att det är fint, men går det hem hos den stora massan så vi får se hela bokserien i tv-serie form? Eller tröttnar folk och slutar titta efter 3 avsnitt för att det är för komplicerat att hålla reda på alla?
Ja, det stämmer säkert. Men samtidigt, jag ser hellre en bra säsong än tre tattiga. Jag gillar när film och tv-serie skapare vàgar lita lite pà sin publik, och ärligt talat sà kràngligt är väl inte "A game of thrones".

Nej, jag tycker inte att det är krångligt öht, men jag kan ha förståelse för att att vissa (Läs många) har det.