Nekromanti A Game of Thrones: The Board Game 2ed

Konrad Konvalj

Myrmidon
A Game of Thrones: The Board Game 2ed

Jag är sugen på detta brädspel och såg att Lekbergs hade det på lager. I mitt lilla Söderhamn finns det inte på lager eller ens för beställning så om det är bra må jag ju beställa det.

Jag spelar i vanliga fall inte brädspel. Det blir en del sällskapsspel med hon jag bor med och pöbelgäster som är på besök. Mitt intresse för det blir allt svalare för var gång samma spel spelas. Lixom, efter tio gångers lirande av "Med andra ord" är det samma ord och inte festligt för fem spänn. Tio gånger var kanske lite överdrivet/underdrivet? Det räcker ju med två gånger! Fnuk.

Har du spelat GoT kan du säkert ge mig lite svar.

Är det bra?
Kan icke insatta spela det med behållning om man i vanliga fall gillar "Som hund och katt" och "Säg ett ord som inte är bajs"?
Skall jag köpa det?

Korpen

Hero
Jag tycker GoT är ett fantastiskt spel; men det är relativt tugnt. Det tar som regel mellan två och sex timmar att spela och inte riktigt något man drar fram bara så där. Däremot är det hlet klart värt tiden det tar att spela och det tillhör mina favoritspel.

Så jag rekomenderar att skaffa settlers också, så man har ett bra spel som går fortare.

Übereil

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Är det bra?
Jag tycker personligen det är ett av de bästa brädspel jag spelat.

Konrad Konvalj said:
Kan icke insatta spela det med behållning om man i vanliga fall gillar "Som hund och katt" och "Säg ett ord som inte är bajs"?
Det är ett helt annat spel på en helt annan nivå så det är inte det minsta säkert. Spelplanen ser liksom ut så här, spelet går ut på att ge order till alla ens arméer., övertyga de andra spelarna om att stödja en, hålla koll på sin ekonomi, hålla koll på hur stora arméer man har osv. Schack är i grunden enklare än Game of Thrones.

Konrad Konvalj said:
Skall jag köpa det?
Är du ute efter en ersättare till "Med andra ord" så är Game of Thrones helt fel spel.

Übereil

Vimes

Sillkung
Übereil said:
Spelplanen ser liksom ut så här, spelet går ut på att ge order till alla ens arméer., övertyga de andra spelarna om att stödja en, hålla koll på sin ekonomi, hålla koll på hur stora arméer man har osv.
Jösses! Det här vill jag spöa Möller i!

Übereil

Swashbuckler
Vimes said:
Übereil said:
Spelplanen ser liksom ut så här, spelet går ut på att ge order till alla ens arméer., övertyga de andra spelarna om att stödja en, hålla koll på sin ekonomi, hålla koll på hur stora arméer man har osv.
Jösses! Det här vill jag spöa Möller i!
Jag kan stå för spelet om ni låter mig vara med. :gremwink:

Übereil

Konrad Konvalj

Myrmidon
Korpen said:
Jag tycker GoT är ett fantastiskt spel;
Check

Übereil said:
Jag tycker personligen det är ett av de bästa brädspel jag spelat.
Check

Übereil said:
Är du ute efter en ersättare till "Med andra ord" så är Game of Thrones helt fel spel.
Jag vill nog egentligen spela det tillsammans med mina pöbelhanar och helt slippa "Med andra ord" så det behöver inte vara kompatibelt med sambo överhuvud taget.

Botulf

Hero
Spelade det första gången för ett par dagar sedan. Tyckte först det verkade väldigt tungt och bökigt och jag hade svårt att hålla reda på alla markörer. Men med tålmodiga medspelare blev jag väldigt positivt överaskad och tycker det är det är ett av de roligaste brädspelen jag spelat de senaste åren. Jag brukar helst föredra dungeonbash brädspel såsom Kampen om Citadellet, Castle Ravenloft med några avsteg till Arkham Horror, men GoT brädspelet blev väldigt roligt speciellt när allt paktande och det verkligt hårda politiska spelet mellan spelarna började uppenbaras och allt kom igång. Men det är som sagt tungt i början. Men jag tror det kan vara värt det. Men det är definitivt inte ett casualspel man kör på förfest innan puben utan kräver en dedikerad helkväll.

Björn den gode

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
A Game of Thrones: The Board Game 2ed
Skall jag köpa det?
Nej. Eller alltså alla pöblar är ju olika och om ni alla gillar Game of Thrones så kan man säkert leva lite på temat, men jag skulle säga att det är alldeles för stort och för plottrigt för människor som inte är spelvana.

Men vet du vad det vackra är, jag vet precis vad ni ska köpa istället.

Settlers (von Catan)
Säga vad man vill om utjatat med mera, det här är det spel som populariserade hela 'tyska brädspels'-kulturen och är fortfarande bästa introduktionsspelet till genren. Det finns ingen (eller jo två personer) som inte gillar Settlers, och det har allt det fina utan att vara krångligt.

Sen kan man om man vill köpa
Carcassonne
Det här tycker jag är ett sämre spel, men det är ännu enklare, så för pöbel med unga barn brukar jag rekommendera det.

Och efter att man spelat en stund så börjar man spela:
Puerto Rico
Fortfarande kanske det bästa spelet i genren, men lite krångligare än de två innan.

Efter dessa så är man redo att ta sig an hela den stora floran av bräd och strategispel därute! (Power Grid, Diplomacy, 1856, Ricochet Robot för att bara nämna några ruskigt bra fast nu snackar vi åsikter inte objektiva sanningar som mina första tre exempel).

Det sagt alla är olika, gillar ni alla GoT kan det nog fungera, skulle ni gilla ett stressigt samarbetsspel är Space Alert väldigt bra, RoboRally kan också vara bra introduktionsspel etc etc.)

Välkommen!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag måste ju köpa spelet hur som det vet jag ju. Redan innan tråden startades hade jag ju köpt det i mitt inre, men lite extra påtryckning utifrån är ju aldrig fel.

BDG said:
Välkommen!
Yes, jag ingår snart i din strategispelssekt. Troligen kommer jag inte ta mig ur.

Andy? När kan jag få spelet..

Konrad Konvalj

Myrmidon
Glömde..

Ni som har erfarenhet av spelet:

Funkar det lika bra efter tio omgångar eller blir man mättad så att säga?

Björn den gode

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
BDG said:
Välkommen!
Yes, jag ingår snart i din strategispelssekt. Troligen kommer jag inte ta mig ur.
Nej alltså det är inte min, jag är bara ett av många ansikten våran verkliga ledare är: edit:(censurerat)

lite mer seriöst så önskar jag dig och dina vänner lycka till, jag har nu inte spelat det speciellt mycket men jag har en känsla av att det går bra att spela om en hel del (sen om du är något likt mig så kommer du ändå inte spela ett spel som tar 6 timmar för 6 spelare så många gånger innan det finns ett nytt spel som du bara måste ha att det här är ett problem i praktiken).

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mmmkay, då har spelet provspelats.

Det var skitbra!

Det fungerade bra med sambon trots hennes totala ointresse och vilja att spela strategispel istället för sällskapsspel. Kan dock bero på att hon rodde hem segern...

Vi va fyra pers och det tog oss 6 timmar. Kanske lite långt för sånna som i te spelar rollspel eller liknande i vanliga fall men det funkade ju bra.

Reglerna pluggade jag in strax innan så nått kan jag ju ha missat men för vår upplevelse så kändes det som att allt var på plats utom reglerna för skeppen.

Vad gäller för dom för skeppsenheterna egentligen? Nån som har det på rak arm.

Skall ta mig en genomgång av reglerna igen och efter det postar jag nog en liten lista här med sånt som måste redas ut.

Übereil

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Anfall 1 försvar 1. De kan röra sig på vatten och på strandzoner. De får supporta strandzoner och vattenzoner. Man kan förflytta sig på en båtbrygga, man kan kliva på på ett ställe och röra sig så långt man vill så länge man har båtar i alla mellanliggande zoner.

Übereil

Konrad Konvalj

Myrmidon
Übereil said:
Konrad Konvalj said:
Anfall 1 försvar 1. De kan röra sig på vatten och på strandzoner. De får supporta strandzoner och vattenzoner. Man kan förflytta sig på en båtbrygga, man kan kliva på på ett ställe och röra sig så långt man vill så länge man har båtar i alla mellanliggande zoner.

Übereil
Anfall 1 och Försvar 1 = Check.
Röra sig på vatten det greppade jag. Det som var lite otydligt eller något som vi inte riktigt greppade under liret var zoner så som Dragonstone och Pyke.

1 Skepp på ön Pyke kan skjutsa in soldater till fastlandet i hur många svängar som helst under en stridsrunda så länge man har lagt en march/attack order på Pyke (så körde vi). Det kan vara så att man kan lägga olika ordrar om man har ett flertal skepp vid Pyke? Kanske..

Båtbryggan fattade jag. Så länge det finns ett skepp i närliggande zon kan man förflytta sig från position A till B och det spelar ingen roll hur långt det är? Alltså, det skulle gå att förflytta sig från Pyke runt hela skiten upp till Dragonstone om man har båtar i alla rutorna. Att göra en sådan förflyttning kräver att en march/attack läggs där man startar (så körde vi)? Övrig skepp däremellan placerade vi ut andra tokens på övriga skepp, typ en raid här och en support där unt so weiter. Kan vara lite freebasat dock.

Sjöstrid?

Vi hade ingen sjöstrid. Antagligen uppkommer en sådan om jag tar ett eller flera skepp och åker in i ett territorium som ägs av ett annat hus. Det funkar alltså att köra en attack via vattnet och en via land om man så har möjlighet. I det fallet lägger man typ march/attack + march/attack (eller skulle jag kunna lägga en support på en av dom? Högst troligt.)

Några andra frågor som har dykt upp under dagen:

När man lämnar ett område utan soldater får man lägga in en såndäringa lite sköld. Power token? Då äger man fortfarande området och har möjlighet att dra nytta av sånt som händer där. Så långt är saken biff.

I ett senare skede skickar man dit en enhet bestående av en häst eller fotsoldat. Vad händer då med pluppen? Vi körde med att man fick tillbaka den på hand, men nu så här i efterhand så kom jag att tänka på att det kanske inte är rätt.

Sen har vi dom här prylarna med stjärnor..

Försvar med * ger ju mer i försvar. Inga mer bonusar om jag fått med allt?

Anfall med * ger ju mer i anfall. Inga mer bonusar om jag fått med allt?

Krona med * ger möjlighet att musta fram 1 enhet eller ger en power token.

Fackla med * ger möjligheten att ta bort en attack (och alla andra drag, utan stjärnan kan ej en attack tas bort)

Support med * ger mer i försvar/anfall. Inga mer bonusar om jag fått med allt?

Pilzefrau

hon/henne
Du har det mesta rätt.

Båtar
När man lägger march på en landenhet får man springa över hur många skepp som helst i rad, helt oavsett vilka ordrar skeppen i sig har. Skeppen får h rört sig i position för att skapa den där båtbryggan tidigare samma runda, och de får också ha en march order liggande för att röra sig iväg senare, så länge du springer med landtrupperna först.

En båt som anfaller en annan båt till havs är frikopplat från vad som sker på land. Vill man göra ett koordinerat anfall kan man såklart lägga marsch både till sjöss och på land. Lägger du support på den ena får denna enhet inte gå och därmed inte anfalla. Om båten har en support-order kan den hjälpa till i landstriden, men inte tvärtom.

1 Skepp på ön Pyke kan skjutsa in soldater till fastlandet i hur många svängar som helst under en stridsrunda så länge man har lagt en march/attack order på Pyke (så körde vi). Det kan vara så att man kan lägga olika ordrar om man har ett flertal skepp vid Pyke? Kanske..
Skepp kan aldrig vara på land, så jag antar att du menar att de ligger i hamnen (det där lilla runda området som en del kustområden har)? I så fall är du helt fel ute. Ett skepp i hamnen är frikopplat från eventuella skepp i havet utanför, och det är havet utanför ön du behöver ha båtar i för att kunna skicka trupper från ön till fastlandet. Det skepp i hamnen kan göra är följande:
– De kan gå ut i havet med en march order
– De kan supporta strider som sker i havet utanför (men inte på landet)
– De kan raida ordar i havet utanför (men inte på landet)
– Lägger du en defense order fizzlar den, eftersom man ändå aldrig kan anfalla in i en hamn (dvs skepp i hamn är osårbara mot båtanfall)
– Om du har minst ett skepp i hamnen, och det inte finns några fiendeskepp utanför, dvs sjövägen är öppen för handel, så kan du lägga en kron-order och få en power token som om det var ett tomt landområde. Det speciella här är att man kan göra det öht, eftersom båtar ute till havs inte får något för kronorder (de fizzlar bara). En hamn med ditt skepp i, utan fiendeskepp utanför, ger dig också en power token när det där kortet dyker upp som säger "Ta en power token för varje krona i områden du äger". Det är inte helt konsekvent här – när du lägger kron-ordern räknas hamnen som ett tomt område och du får bara en power token (inte en extra), men när kortet dyker upp beter det sig som om det fanns e tryckt krona på brädet (dvs du får en power token, vilket man inte får för kron-tomma landområden). Men så värst skumt är det inte.

Slutligen: skepp i hamn är som sagt osårbara från sjöanfall, men om någon tar över landområdet som båtarna hör till, så får de dina båtar. Japp, du läste rätt – ta bort dina båtar och lägg dit lika många av erövrarens färg. Om den risken är överhängande är det såklart bättre att skeppa ut båtarna i havet utanför.

Stjärnordrar
Försvar, anfall och support ger +1 på truppstyrkan och inget mer, helt rätt. Kronan med * kan användas för mustering eller för en vanlig krona, dvs en power token plus en power token per krona som finns tryckt på brädet i området. Fackla med stjärna kan bränna bort en defense order, men inte en march. Du kan inte stoppa någon från att springa på dig genom att raida om och om igen, det vore fånigt. Däremot kan du samordna ett anfall med en liten raid från sidan (från havet är ofta effektivt) så att de inte kan få sin försvars-bonus.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Pilzeman said:
Textmassa
Skitbra!

Nu lirade vi ett parti igår igen och då dök det så klart upp lite oklarheter som jag freebasade fram i flykten. Det kan ha blivit rätt alternativt så är det mer likt en nödlösning som funkade för stunden.

1. När alla hus-kort (7 på hand från start) tar slut får man ta upp alla på hand igen.

2. När man förlorar ett område förflyttas de överlevande trupperna till närmaste område som man själv innehar. Finns inget angränsande område dör trupperna. Är det närmaste området vatten förflyttas de ut på en båt och finns ingen båt dör trupperna.

3. När man åker in med en (eller flera) båtar i ett område som ockuperas av en annan spelare som har en (eller flera) båtar i det området blir det strid. Hus-kort används även i dessa strider. Det går inte att flyta runt med en båt utan strid i ett havsområde som någon annan ockuperar utan strid.

4. Tömmer man sitt egna huvudsäte på trupper (ex.vis Stannis-->Dragonstone) behöver man inte lägga någon power-token eftersom det är en förprintad power-token på den platsen.

5. När det är dags att satsa power-tokens på influence på kings court och bara en spelare sitter på power-tokens och dessutom Tronen vinner han allt per automatik. När vi spelade igår satt en spelare på 2 duttar och hade Tronen.

Vi övriga satsade alltså 0 på Tronen och det gjorde han med Tronen också. Resultatet vart 4 oavgjorda så vi beslutade att han med Tronen fick avgöra vem som van och så vidare. Givet valde han sig själv.

Efter det följde budande på övriga influenser och det ger oss samma resultat. Det kändes lite ostigt men vi såg ingen annan lösning.

Fnuk.

Det var nått mer också..

Så. Jobba på och hjälp mig den som kan.

Übereil

Swashbuckler
1: Alla utom det sista man spelade, som blir det enda kortet i den nya slänghögen.

2: Har för mig det är vilket ledigt område som helst (förutom det anfallaren kom ifrån) som gäller. Osäker på om man kan fly på båtar, tror snarare man dör helt om det inte finns någon ledig landruta att fly till. Har för mig att man blir routed om man flyr också, och att om en routed armé får stryk så dör den (dvs blir man anfallen igen och åker på stryk igen så dör man - kan även vara så att man slåss sämre om man är routed).

3: Precis.

4: Helt riktigt. Har för mig man får extra bra försvar i hemmaregionen också.

5: Hen med tronen bestämmer ordning vid oavgjorda resultat, ja (det kan vara någon annan, men det är nog right enough).

Übereil

Korpen

Hero
Konrad Konvalj said:
Pilzeman said:
Textmassa
Skitbra!

Nu lirade vi ett parti igår igen och då dök det så klart upp lite oklarheter som jag freebasade fram i flykten. Det kan ha blivit rätt alternativt så är det mer likt en nödlösning som funkade för stunden.

1. När alla hus-kort (7 på hand från start) tar slut får man ta upp alla på hand igen.
Rätt så. Och kom ihåg att korten är öppna undantaget för precis när man valt ett i strid.

2. När man förlorar ett område förflyttas de överlevande trupperna till närmaste område som man själv innehar. Finns inget angränsande område dör trupperna. Är det närmaste området vatten förflyttas de ut på en båt och finns ingen båt dör trupperna.
Nästan rätt, man kan fly till alla områden som ingen fiende kontrollerar. Man kan alltså fly även till neutrala områden (men inte oförsvarade områden med en powertoken)

3. När man åker in med en (eller flera) båtar i ett område som ockuperas av en annan spelare som har en (eller flera) båtar i det området blir det strid. Hus-kort används även i dessa strider. Det går inte att flyta runt med en båt utan strid i ett havsområde som någon annan ockuperar utan strid.
Rätt så, havsområden funkar i stort sett precis som ett landområde (med undantaget för att mark inte kan raida eller supporta sjö, men sjö man raida och understödja land)

4. Tömmer man sitt egna huvudsäte på trupper (ex.vis Stannis-->Dragonstone) behöver man inte lägga någon power-token eftersom det är en förprintad power-token på den platsen.
Rätt så.
5. När det är dags att satsa power-tokens på influence på kings court och bara en spelare sitter på power-tokens och dessutom Tronen vinner han allt per automatik. När vi spelade igår satt en spelare på 2 duttar och hade Tronen.

Vi övriga satsade alltså 0 på Tronen och det gjorde han med Tronen också. Resultatet vart 4 oavgjorda så vi beslutade att han med Tronen fick avgöra vem som van och så vidare. Givet valde han sig själv.

Efter det följde budande på övriga influenser och det ger oss samma resultat. Det kändes lite ostigt men vi såg ingen annan lösning.
Ni gjorde helt rätt; det kan ibland vara riktigt mäktigt att sitta på tronen. Därför är det bra att se till att alltid försöka ha åtminstone någon powertoken på handen.